maling af leje-lejlighed
Fra : Jane

Dato : 10-09-03 14:40

Hvilke rettigheder har man som lejer mht. maling?

Kan det være rigtigt at man kan blive forbudt at male nogle
grimme ækle bræk-okkergule paneler af et boligselskab, selvom
man tilbyder at de kan males klamme igen ved fraflytning? Jeg
vil meget gerne have hvide paneler, det er ikke fordi jeg vil
male dem sorte eller andet okkult!

Jeg har allernådigst fået lov til at male væggene andet end
hvidt, men af en eller anden absurd grund skal jeg finde mig
i paneler og dørkarme (for slet ikke at tale om blå døre)?

Hvilken straf kan jeg blive udsat for hvis jeg kommer til at
spilde en masse af vægmalingen ned over de gule paneler?

Jane

Fra : Martin Petersen

Dato : 10-09-03 23:10

Jane (kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak) skrev følgende:
> [...]
>
> Hvilken straf kan jeg blive udsat for hvis jeg kommer til at
> spilde en masse af vægmalingen ned over de gule paneler?

Du kan blive hældt ud af lejligheden....

Hvad står der i din kontrakt?

- Martin

Fra : Jane

Dato : 11-09-03 15:16

Martin Petersen skrev i <news:bjo7gc$2cg3$1@news.cybercity.dk>:

> Du kan blive hældt ud af lejligheden....

Jamen så ville det vel blive komunens problem at finde mig
et andet plejehjem hvis de smed mig ud.

> Hvad står der i din kontrakt?

Har ikke fået den endnu.

Jane

Fra : Sigrun

Dato : 13-09-03 18:11

Selvfølgelig kan det ikke være rigtig. Som lejer har du råderet over din
bolig.
Du må selvfølgelig ikke udøve hærværk, men du bestemmer helt suværent
hvordan du vil male i din boperiode.

Hvis der er regler i vedligeholdelsesregelementet for farvevalg, tapettyper
mv, kan man komme til at betale for omtapesering/maling ved fraflytning, men
der er ingen der kan forbyde dig at male mens du bor der.

Med venlig hilsen
Sigrun Mønnike-Hald
www.sigrun.dk/sigrun

Fra : Jane

Dato : 14-09-03 21:29

Sigrun skrev i <news:3f635043$0$6707$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>:

> Selvfølgelig kan det ikke være rigtig. Som lejer har du råderet over
> din bolig.
> Du må selvfølgelig ikke udøve hærværk, men du bestemmer helt suværent
> hvordan du vil male i din boperiode.

Har du et link til en paragraf?

Jeg havde ellers indstillet mig på at købe lange tynde brædder
for at hamre dem fast på panelerne (og male disse brædder).

Jane

Fra : Sigrun

Dato : 15-09-03 20:44

En paragraf...
Der er ingen steder i loven hvor der står "lejeren bestemmer selv farvevalg
i boperioden", men på den anden sider er der heller ikke nogen steder der
står "Lejeren skal rette sig efter udlejers beslutning om farvevalg".

Hvis du kigger i Lov om leje af almene boliger, finder du i kapitel 6
bestemmelserne om vedligeholdelse. Her fremgår det bl. a.:
§25 stk 2, 2. pkt: "Vedligeholdelsesregelementet skal endvidere indeholde
nærmere regler om vedligeholdelse i boperioden og istandsættelse ved
fraflytning m.v....."

Det betyder f. eks, at man godt kan have en regel der siger at der skal
bruges savsmuldstrapet og at det skal være hvidmalet, men det betyder ikke
at du kan tvinges til at have hvidmalet savsmuldstapet i hele boperioden.
Derimod vil det betyde,at hvis du ikke retter dig efter reglerne, vil du ved
fraflytning skulle betale for at lejligheden bliver reetableret med
savsmuldstapet og hvid maling.

I tilfælde af uenighed, kan du (jvf. §29) indbringe tvisten for
beboerklagenævnet. Det koster et beskedent gebyr (112 kr) og
sagsbehandlingen er de fleste steder rimeligt hurtig.

Med venlig hilsen
Sigrun Mønnike-Hald
http://www.sigrun.dk/sigrun/hvem.htm

Fra : Jane

Dato : 15-09-03 22:39

Sigrun skrev i <news:3f661f8a$0$23525$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>:

> Hvis du kigger i Lov om leje af almene boliger, finder du i kapitel 6

Super. Jeg vil vende tilbage når jeg har en lejekontrakt hvis
jeg er i tvivl om den er "almen".

Jane

Fra : Jane

Dato : 17-09-03 19:22

Syntes lige i skulle have "slutningen" på historien!

Fik netop en opringning at min mor havde fået en opringning fra
mit nye hjem... hvor de havde spurgt "om de måtte få tilladelse
til at sige til maleren at panelerne skulle males hvide?" JUBI!

Jeg har fået lov til at få hvide panaler! Måske al min snak om
jura og kræven at se en lejekontrakt skræmte dem. Måske var jeg
for en gangs skyld bare heldig.

Jane - jublende