Omlægning/investering
Fra : P. Sørensen

Dato : 08-04-01 10:13

Jeg ville gerne lægge huslån om, og gøre løbetiden kortere. Men min
betænkelighed er, at effekten ved en senere mulig oplægning/nedlægning
efterhånden som renten skifter, så vil være mindre, eftersom restgælden vil
være mindre på pgl. tidspunkt.
SÅ - hvad med at lægge det beløb, jeg kunne afse til større rater, til side
i stedet, og investere dette i ..???
Som skal være sikkert, og give samme udbytte om f.eks. 10 år, således at jeg
til DEN TID kan nedbetale huslånet med samme beløb? Eller er der ikke noget,
der betaler sig så godt som at betale lån af ?
Inputs og forslag please!
P.sørensen

--
www.pilotshop.dk
ps@vestnet.dk

Fra : Anders Mork

Dato : 08-04-01 11:22

> [...]
vil
> være mindre på pgl. tidspunkt.
> SÅ - hvad med at lægge det beløb, jeg kunne afse til større rater, til

Pga. de danske skattereglers favorisering af gaeld frem for investeringer,
saa tror jeg at den bedste loesning ville vaere at betale gaelden paa dit
hus af tidligere ved at laegge laanene om. Du skal taenke paa at de fleste
af de renter som du betaler kan du traekke fra i din indkomstskat, hvorimod
afkast fra investeringer beskattes. For at det kan betale sig at investere
frem for at betale laanet tilbage tidligere, skal afkastet paa dine
investeringer vaere saa store at det ihvertfald ikke kan lade sig goere at
finde noget sikkert.

Taenk ogsaa paa at hvis du evt. senere vil saelge dit hus for at koebe et
stoerre, vil gevinsten ved salget af dit hus vaere skattefri, mens en
tilsvarende gevinst paa f.eks. aktier ville skulle beskattes.

../Anders

Fra : Anders Andersen

Dato : 30-05-01 23:40

Her bliver der vist blandet godt og grundigt rundt i terminologierne!

Prisen på huset afhænger ikke af gælden - det er kun friværdien
Ved køb af obligationer/aktier fremfor nedbringelse af gæld har man den
fordel at der er noget mere likviditet - pengene er altså ikke bundet.

Omkring skatten er denne ikke symetrisk for gæld/opsparing - men negativ
kapital indkomst (renteudgifter)kan modregnes i positiv kapitalindkomst
(aktier eget under 3 år + renterindtægter)

Hvad der er bedst er individult og kræver lidt mere info, men som
udgangspunkt kan det ikke betale sig at sidde i gældsfrit hus.

Vh.

Anders Andersen

Anders Mork <anders_mork@iname.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9ape6i$8sf$1@sunsite.dk...