Cannes
Fra : Søren Møller Mogense~

Dato : 09-09-03 12:03

Hej NG,

Vi drager til Cannes på lørdag
Er der nogen, som har været der, som kan komme med nogle forslag til hvad
der er værd at se i området.

Det skal vi siges, at vi også var der sidste år, så vi har set Monaco, St.
Tropez, Nice osv.
Forslag til gode hyggelige restaurenter er også velkomne.

Mvh.
Søren

Fra : JK

Dato : 09-09-03 14:36

On Tue, 9 Sep 2003 13:03:07 +0200, "Søren Møller Mogensen"
<smm@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>Tropez, Nice osv.
>Forslag til gode hyggelige restaurenter er også velkomne.

I skulle tage og prøve veteran-toget fra Cannes til Grasse

http://www.provencebeyond.com/travel/railgrasse.html

Det kaldes også for kogletoget.

Banen er åbnet fornylig efter at have ligget død i flere år p.gr.a.
sporskader som følge af uvejr.

Grasse, parfumebyen, er et must. Der er desuden en pragtfuld udsigt
over Cannes.

Ellers kan jeg anbefale Picasso Museet i Antibes (en borg direkte til
havet).

Jeg så bymuseet i Cannes her i sommer, og der hænger altså nogle gamle
masker, som tydeligvis har været Picasso's inspiration til hans
mærkelige ansigter.

Ellers kan jeg anbefale byen Gourdon inde i bjergene, ligeledes med en
mageløs udsigt over Nice. Den er lidt ligesom St. Paul de Vence, meget
turisted. Men den er mindre og med en bedre udsigt. Super at spise ved
panoramaet der.

Lidt fra Gourdon ligger Gorges du Loup, en pragtfuld bjergkløft. Den
går fra Pont du Loup op imod Greolieres.
De bjerge er virkeligt dejlige at vandre i. Man kan også bade i floden
Loup. Tourrette de Loup er en dejlig bjergby på vej mod Vence.
Jeg har cyklet i de bjerge, men man skal være en bjergged.

Det synes jeg da var et par hints

hilsen

John

Fra : Steen Johansen

Dato : 10-09-03 08:27

<smm@mail1.stofanet.dk> wrote:

[...]

Det er jeg meget enig i det er et af de flotteste steder i Frankrig prøv
også byen Tourrette sur Loup
og natur museet i La Gaude (La Cuppole)
MvH Steen

Fra : SunKid

Dato : 10-09-03 20:23

> I skulle tage og prøve veteran-toget fra Cannes til Grasse
> http://www.provencebeyond.com/travel/railgrasse.html
> Det kaldes også for kogletoget.

Det er ikke korrekt. Kogletoget er det der kører Nice-Digne. Det blev kaldt
kogletoget fordi det kørte så langsomt ( i gamle dage ) at passagererne
kunne nå at hoppe af, samle grankogler, og hoppe på igen. Grankoglerne blev
brugt til at fyre op med.
Og i flg. den angivne side, starter Cannes-Grasse først til næste år (?!?)
/SK

Fra : JK

Dato : 11-09-03 08:24

On Wed, 10 Sep 2003 21:23:10 +0200, "SunKid" <sk@sunkid.dk> wrote:

> [...]
>brugt til at fyre op med.
>Og i flg. den angivne side, starter Cannes-Grasse først til næste år (?!?)

Usch !

Tak for rettelsen. Jeg har nu heller aldrig prøvet det. Nice-Digne !

:-/

hilsen

John

Fra : SunKid

Dato : 11-09-03 10:44

> Usch !
> Tak for rettelsen. Jeg har nu heller aldrig prøvet det. Nice-Digne !
> :-/
> hilsen
> John

Jeg har kørt med Nice-Digne nogle gange, men kun med skinnebus, eller sådan
noget lignende. Damptoget kører vist kun ved specielle lejligheder. Men det
er en flot tur.
Jeg har lige i år set, at sporene fra den gamle tandhjulsbane i Cannes, der
går op til observatoriet, stadig er der ( nogle af dem i hvert fald ).
Forhåbentlig bliver den også en dag genetableret.
Jeg har også cyklet dernede. Fra Geneve til Cannes. Over alle de kendte pas
fra Tour de France, med 20kg. bagage på cyklen. Selvom de fleste veje var
asfalterede, følte jeg mig også som en cyklende bjergged .
/SK

Fra : JK

Dato : 11-09-03 08:29

> [...]
>brugt til at fyre op med.
>Og i flg. den angivne side, starter Cannes-Grasse først til næste år (?!?)

http://www.beyond.fr/travel/railpignes.html

http://hemsidor.torget.se/users/s/skortsjo/Lignes/Nce_Dig/nidi_character.htm

http://www.trains-fr.org/unecto/gecp/gecp.htm

Det skulle da være til at finde.