/ Forside / Interesser / Fritid / Musik / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Musik
#NavnPoint
Nordsted1 29914
ans 21076
dova 20615
Klaudi 18463
Kazistuta 18027
3773 17729
boibbo 13999
o.v.n. 13226
refi 11088
10  tedd 8824
Konervatorie-fagfordelings-idioti!
Fra : lyngballe


Dato : 08-09-03 17:28

Kulturministeriet er i fuld gang med at sabotere de klassiske
konservatorie-miljøer med "fagfordelings"-tiltag. Her er nogle eksempler
(citeret fra et brev til Kulturministeren):

Man spolerer pædagoguddannelsen inden for "musikskole-centrale" fag som
klaver guitar og sang ved at skille musikere (=solister) og pædagoger
fra hinanden.
Inden for alle fag ER og BØR musikere være pædagoger og omvendt.
Bortset fra det pædagogiske element er det i øvrigt den samme
undervisning de to typer kandidater får.

Næsten alle vore klassiske kandidater starter med at have en solist i
maven – og gradvist tændes deres interesse for selv at undervise.
Omvendt sker det ikke sjældent, at en kandidat med en fin pædagogisk
afgangseksamen ønsker at hellige sig sit musikerskab i det 5. studieår;
typisk netop inspireret af én bestemt lærer. Så den kunstige opdeling
mellem musiker og pædagog er hul i hovedet.

I både København og Århus har man eksempelvis uddannet såvel mange
fremragende klaverpædagoger som klaversolister.
Efter forslaget skal der ikke længere uddannes klaversolister i Århus,
og ingen klaverpædagoger i København: Det vil sige, at lærerkræfter til
musikskolernes mest søgte fag –klaver– fremover kun kan blive uddannet
i Jylland. Hvor mange københavnere med en klaversolist i maven vil
flytte 5 år til Jylland for at få en uddannelse, de måske ikke primært
ønsker. Og hvor mange af disse vælger så –efter endt studium– at flytte
tilbage til København igen?

I Århus har enestående miljøer for guitar og accordeon, opbygget af
ildsjæle gennem 20-30 år, fostret højt kvalificerede kandidater. Disse
miljøer skal nu slagtes: Jyske accordeonister henvises til København
(eller Tyskland!) og guitaristerne splittes op i to grupper: pædagoger
og solister, som tvinges til henholdsvis til Fyn og Nord- eller
Vestjylland (sammen med de københavske guitarister).

Da næppe noget konservatorium vil ansætte lærerkræfter fra andre
konservatorier, når de har deres egne folk, vil det i øvrigt betyde, at
nogle af landets bedst kvalificerede lærere simpelthen går tabt for
konservatorieverdenen!

Mange flere eksempler på "fagfordelings-idioti" kunne fremhæves:
Blokfløjte skal med vold og magt indføres i Ålborg, hvor faget netop er
blevet nedlagt – fordi der (ligesom i Århus) ikke kunne skabes noget
"miljø", der kunne trække folk til.
Oven i købet påtænkes solistklasse (kun!) i Ålborg, –et sted, der
hverken har fået tildelt "ny musik" eller "tidlig musik", netop de
genrer, i hvilke blokfløjtemusik typisk forekommer!

I Odense vil man oprette faget korledelse. Men man har kun ganske få
sangere (og ingen sangpædagoger!), fortsat ingen kirkemusikuddannelse (i
hvilken korledelse er et væsentligt element) og nu slet ingen AM (Almen
Musikpædagogisk)-uddannelse –netop de 3 fagområder, fra hvilke, det
ville være muligt at danne et kvalificeret –og omkostningsfrit!– øvekor!

Hørelærepædagogik har i Jylland og på Fyn fungeret som en et "sporvalg",
en overbygning knyttet til en instrumental uddannelse. Faget har god
søgning –næsten udelukkende af modne folk, der allerede er
veletablerede i det lokale musikmiljø. De skal nu flytte til København
for at tage uddannelsen, skønt det netop er lokalt, det udækkede behov
ligger.

Over halvdelen af de kompositionsstuderende studerer sideløbende det
nært beslægtede fag: musikteori (en flere hundredårig praksis!). Efter
planen skal denne type kandidater nødvendigvis fremover gå på to
konservatorier samtidig.

For uindviede lyder fagfordelingsprojektet måske besnærende, men i
praksis er det rent ud sagt noget bureaukratisk papir-flop! De
miljø-lunser, man giver til de små konservatorier vil være uden praktisk
betydning; søgningen til disse vil –som hidtil – basere sig på højt
kvalificerede lærerkræfter og lokal placering, ikke på kunstigt
oprettede miljøer. – Man burde have lært noget af projektet omkring
Skjernåens udretning! –eller have lært af et tidligere forsøg på
"fagfordeling", hvor man i 1995 fjernede kirkemusikuddannelsen i Odense.
Allerede nu er en stigende organistmangel på Fyn mærkbar.

Kære Minister! Vil du ikke nok få sat en uvildig undersøgelse i gang på
dette område, få renset det for politiske studehandler, privat
kartoffelhypning og teknokratisk bedrevidende uvidenhed, så det KUN er
de bedste betingelser for vore kommende musikere og pædagoger, det hele
kommer til at handle om!?

Med venlig hilsen
Claus Jørgensen

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


 
 
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177506
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408561
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste