Opgradering af iMac
Fra : Henrik Münster

Dato : 08-09-03 22:27

Jeg har lige fået et nyhedsbrev fra Apple om, at iMac netop er blevet
opgraderet. Er det nu, min mor skal købe en ny iMac? Og hvilken model
skal hun købe? Den skal naturligvis være 17", men kan det betale sig kun
at købe mellemmodellen?

--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 09-09-03 00:17

Henrik Münster wrote:
> [...]
> opgraderet. Er det nu, min mor skal købe en ny iMac? Og hvilken model
> skal hun købe? Den skal naturligvis være 17", men kan det betale sig kun

Hvad skal den bruges til ? er det til tekst behandling, mail og lidt
lejlighedsvis surfen på nettet så er den mellemste model sikkert ok smæk
512 Mb ekstra ram i og hun er flot kørende....

for de extra 3000,- ( + 18-2300,- for base station ) kan man få mange
ekstra ting som måske er mere relevant for netop din mor.

Er hun derimod intresseret i at synkronisere med mobilen og skal
internet forbindelsen værre diskret ( mener du har nævnt det med
instalationen ved en tidligere lejlighed ) så skal det helt klart værre
top modellen, og så er der lige det med harddisken i en iMac, der er jo
"kun" plads til én, og på en eller anden måde bliver den altid fuld
u-anset hvor stor den er.

Afdæk hendes behov og lad værre med at købe noget som måske kunne være
lækkert, køb det hun skal bruge nu.

Nogen der har et bud på hvornår man får et "Panther" bevis med ved køb
af ny maskine ? ellers er det jo lige 1300 jyske dollaser oveni.

--

Held og lyke med projektet

Henrik Lindskou

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-09-03 04:59

Henrik Lindskou <sydjyderfjern@worldonline.dk> wrote:

> [...]
>
> for de extra 3000,- ( + 18-2300,- for base station ) kan man få mange
> ekstra ting som måske er mere relevant for netop din mor.

Nu havde jeg ikke så lang tid til at sætte mig ind i de tekniske data i
går aftes. Jeg så bare, at iMac var blevet opgraderet. Spørgsmålet er jo
netop, om besparelsen ved den lille model ædes op af prisen på ekstra
RAM og andet udstyr, som er med i den store.

> Nogen der har et bud på hvornår man får et "Panther" bevis med ved køb
> af ny maskine ? ellers er det jo lige 1300 jyske dollaser oveni.

Nå ja. Det spørgsmål er der jo også. Man kan blive ved med at vente på,
at det næste lige sker
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-09-03 18:49

Det er nok det fornuftigste. En uoriginal klods til en rimelig pris.

Det med Airport og basestationen er jo fristende, fordi jeg tit kommer
på besøg med min PowerBook Men nu skal vi også have taget os sammen
til at få en internetforbindelse installeret hos dem.

> [...]
> netop, om besparelsen ved den lille model ædes op af prisen på ekstra
> RAM og andet udstyr, som er med i den store.

Nu har jeg gransket Apple Store lidt mere. Det to 17" udgaver er jo
sådan set ens. Man kan fravælge alt det ekstra på den store, og så har
man pludselig den lille. Eller omvendt. De 512 MB Ram i den store er to
små klodser, og så bliver det dyrt at opgradere til mere RAM. Jeg havde
håbet, at det var én 512 MB klods på den skjulte plads.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Madsen

Dato : 09-09-03 21:38

Hvis hun kun skal bruge den til web, mail, brevskrivning osv. hvorfor så
ikke spare 15-16k, og købe hende en fin brugt iMac. Er det ikke lidt
overkill at købe så stærk en computer (en ny iMac) til ovenstående
brug?! Bare en tanke

--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-09-03 17:42

Per Madsen <permandREMOVETHIS@cool.dk> wrote:

> [...]
> ikke spare 15-16k, og købe hende en fin brugt iMac. Er det ikke lidt
> overkill at købe så stærk en computer (en ny iMac) til ovenstående

Det er jo som man tager det. Nu og her er en gammel iMac sikkert meget
god. Men computere forældes jo meget hurtigt. Hvis man skal følge med i
opdateringen af styresystemer og programmer, så bliver ens computer
hurtigt alt for langsom. Hjemmesider bliver også mere komplicerede.
Min mors PowerMac 5500 225 MHz med Mac OS 8.6 og modem er helt
umulig at bruge på nettet. Hver gang man skal åbne en side, tager det
bogstaveligt talt flere minutter. Jeg skulle lave en søgning på Krak.
Det tog en halv time, da den skulle bruge adskillige minutter, hver gang
jeg klikkede på et link. Det er ufatteligt, at for fem år siden var den
rigtig kvik, når man drønede rundt på netten. Man kan vel kun forudse,
at om fem år vil hjemmesiderne stille endnu større krav end i dag. En
computer der allerede i dag er nogle år gammel, vil snart være
ubrugelig.
Men du har da ret i, at skal man spare, kan man da få en
glimrende computer som f.eks. en ældre iMac for få tusinde. Har man en
hurtig internetforbindelse, hjælper det gevaldigt. Børnene bruger da min
gamle iMac 233 rev. B med stor fornøjelse. Min mor går mest op i
udseendet, og jeg tror, hun synes en iMac G4 er smart. Jeg har da vendt
tanken om en bærbar med hende, men jeg tror, det bliver for småt og
bøvlet. Et rigtigt tastatur med mus og en god stor skærm er vist mere
hende. Noget andet er, at en bærbar og en basestation ville være ret
smart, når jeg kommer på besøg med min PowerBook.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jens

Dato : 11-09-03 17:43

> [...]
> jeg klikkede på et link. Det er ufatteligt, at for fem år siden var den
> rigtig kvik, når man drønede rundt på netten.

Jeg har sat en mindre maskine end ovenstående (5400) op til min søster.
Den kom til at køre rigtig fornuftigt - med en tilslutning til Ethernet.

Jeg tror at modem'et har en stor del af skylden for den ringe ydelse.

Just my 0.02$

/ Jens
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-09-03 21:56

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> Jeg har sat en mindre maskine end ovenstående (5400) op til min søster.
> Den kom til at køre rigtig fornuftigt - med en tilslutning til Ethernet.
>
> Jeg tror at modem'et har en stor del af skylden for den ringe ydelse.

Jamen helt sikkert. Jeg tror bare stadig, den vil virke langsom. Min
gamle iMac 233 er da ikke for kvik. Der er desuden funktioner på nye
hjemmesider, som slet ikke er kompatible med den gamle software. Den kan
man så skifte, men som regel er nyere versioner endnu langsommere på
ældre computere. Og ikke alt findes til så gammel en svend.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 09-09-03 20:56

> [...]
> opgraderet. Er det nu, min mor skal købe en ny iMac? Og hvilken model
> skal hun købe? Den skal naturligvis være 17", men kan det betale sig kun

Du sku' ta' og vise hende en 12" Powerbook.
Hun falder pladask for den

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-09-03 21:18

> Du sku' ta' og vise hende en 12" Powerbook.
> Hun falder pladask for den

Hun er 69. Jeg tror, skriften på skærmen er for lille for hende. Det er
i øvrigt noget, der bekymrer mig en del. Efterhånden får skærmene større
og større opløsning, men den fysiske størrelse er ikke fulgt med.
Skriften er derfor generelt mindre end i de gode gamle DOS-dage.
Du og jeg ved godt, at der er mange fordele ved høj opløsning.
Men forklar det til den ældre generation. De vil bare gerne kunne læse
teksten. På mit arbejde sidder sekretærerne med 17" skærme og 800x600
punkters opløsning. Så vidt jeg kan se, er skriften desværre meget lille
på en 17" iMac.
Så er der også det med en bærbar, at man skal sørge for at lade
batteriet op og pille stikket ud og ind. På en måde tror jeg, min mor
hellere vil have en stor, stationær computer. Det er lidt det samme, at
nogle helst vil have et stort, gedigent kamera. Det ligger bedre i
hånden og føles af lidt mere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 09-09-03 22:31

> [...]
> hellere vil have en stor, stationær computer. Det er lidt det samme, at
> nogle helst vil have et stort, gedigent kamera. Det ligger bedre i

Prøv at foreslå hende det!
Hun vil ha den på sofabordet, når hun ser tv.
I køkkenet, når hun kokkererer.
På altanen, når hun drikker eftermiddagste med doctoren.
Og med til Esbjergs trådløse områder, når hun besøger sin store søn

Skærmen sætter hun bare til 800x600.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 09-09-03 23:06

> [...]
> Du og jeg ved godt, at der er mange fordele ved høj opløsning.
> Men forklar det til den ældre generation.

Jeg ville have bragt det på banen, men nu har du så selv gjort det:
Ældre menneskers øjne har bedre af en stor og rolig skriftstørrelse --
og derfor vil de fleste formentlig have større glæde af en CRT-skærm end
en LCD-skærm, da sidstnævnte altid er født med et bestemt og meget
komprimeret antal punkter.

Jeg ville se på en eMac i stedet --- men måske skal man lige vente til
de også har fået en prisjustering.

/hc

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 10-09-03 22:24

I artiklen <1g1323e.56ckprsjhuo1N%henrik@muenster.dk> , henrik@muenster.dk
(Henrik Münster) skrev:

> [...]
> bogstaveligt talt flere minutter. Jeg skulle lave en søgning på Krak.
> Det tog en halv time, da den skulle bruge adskillige minutter, hver gang

Nu er der vel ikke tale om et af de berygtede GeoPort modem'er? For lidt ram
måske og ingen L2 i maskinen og så tøffe afsted med IE?

Køb nu bare den iMac. Skærmen kan sættes til en lavere opløsning, f.eks.
800x500. Ellers så vælg større ikoner og skrift.

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-09-03 21:51

Niels Jørgen Kruse <nj_kruse@get2net.dk> wrote:

> Nu er der vel ikke tale om et af de berygtede GeoPort modem'er? For lidt
> ram måske og ingen L2 i maskinen og så tøffe afsted med IE?

Den har vist 64 MB RAM. Modemmet er et 36.6, men jeg kender ikke typen.
Det er indbygget. Min pointe var mere, at den var ganske kvik, da den
var ny. Men omverdenen (hjemmesider bl.a.) stiller hele tiden højere og
højere krav. Nu er en hjemmeside altid fyldt med java, javascript,
databasefunktioner etc. Den slags kan en gammel computer ikke følge med
til. Til enkelte funktioner er browseren slet ikke kompatibel.
Computeren bliver vel ikke langsommere med tiden. Der stilles bare
større krav til den.
Hvis man så køber en brugt computer, der trods alt stadig klarer
sig hæderligt i dag, så går der betydeligt kortere tid, før den bliver
for langsom, end hvis man køber en ny og hurtigere computer. Det kan
være svært at forestille sig, men sådan er det jo gået hidtil. Man kan
selvfølgelig håbe på, at vi efterhånden har nået et plateau, hvor
udviklingen og dermed kravene til computeren ikke mere vokser så
eksplosivt. Men jeg tør næsten ikke tro på det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 12-09-03 22:25

I artiklen <1g158xt.16zrno46vhty5N%henrik@muenster.dk> , henrik@muenster.dk
(Henrik Münster) skrev:

> [...]
> man så skifte, men som regel er nyere versioner endnu langsommere på
> ældre computere. Og ikke alt findes til så gammel en svend.

Mozilla 1.3 kører fint på MacOS 8.6.

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-09-03 08:28

Niels Jørgen Kruse <nj_kruse@get2net.dk> wrote:

> I artiklen <1g158xt.16zrno46vhty5N%henrik@muenster.dk> , henrik@muenster.dk

> Mozilla 1.3 kører fint på MacOS 8.6.

Okay, okay. Men så vil det da være svært at få den på en hurtig
internetforbindelse, for så vidt jeg husker, har den ikke ethernet
(PowerMac 5500 225 MHz).
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jens

Dato : 13-09-03 11:50

> Okay, okay. Men så vil det da være svært at få den på en hurtig
> internetforbindelse, for så vidt jeg husker, har den ikke ethernet
> (PowerMac 5500 225 MHz).

Jo da. Se på:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=112404

/ Jens
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-09-03 12:03

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> Jo da. Se på:
>
> http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=112404

Det var Sørens! Jeg mener da bestemt, jeg har ledt efter et
ethernet-stik bag på den. Der er ikke noget med, at man skal have en
AUII-adapter, eller hvad det nu hedder?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jens

Dato : 13-09-03 13:33

> Det var Sørens! Jeg mener da bestemt, jeg har ledt efter et
> ethernet-stik bag på den. Der er ikke noget med, at man skal have en
> AUII-adapter, eller hvad det nu hedder?

Ethernet: 10baseT , det er da vist nok nok noget med RJ-45 stik.

Det kan da også være, at der er solgt afvigende varianter.
I h.t. Lowendmac har maskinen en PCI-baseret comm-slot i tillæg til en
standard PCI kortplads.

http://www.lowendmac.com/ppc/5500.shtml

/ Jens
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-09-03 20:27

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> [...]
>
> Det kan da også være, at der er solgt afvigende varianter.
> I h.t. Lowendmac har maskinen en PCI-baseret comm-slot i tillæg til en

Min mors har indbygget modem, så mon ikke det bruger comm-slot'et? Der
er vist også noget med et stik, der er blændet af. Mon ikke det er det
DIN-8 GeoPort stik, der er nævnt i det link, du giver ovenfor. Men jeg
synes ikke, der står noget specifikt om ethernet-stik. Det nævnes bare i
teksten, at den har ethernet. Men måske husker jeg forkert. Jeg mener
bare, at jeg har ledt efter et RJ-45 stik på min mors computer uden at
finde det. Da jeg havde min gamle PowerBook 5300cs brugte jeg altid
SCSI-stikket til at koble dem sammen. Hvorfor skulle jeg gøre det, hvis
den har ethernet?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jens

Dato : 14-09-03 12:04

> Min mors har indbygget modem, så mon ikke det bruger comm-slot'et?

I h.t. Apples "Technical Specifications" har den både Ethernet og modem
("Other ports")

> Der
> er vist også noget med et stik, der er blændet af. Mon ikke det er det
> DIN-8 GeoPort stik, der er nævnt i det link, du giver ovenfor.

Det forekommer mig, at tidligere maskiner med indbygget modem havde
afblændet modem-porten.

> [...]
> teksten, at den har ethernet. Men måske husker jeg forkert. Jeg mener
> bare, at jeg har ledt efter et RJ-45 stik på min mors computer uden at

Kig en gang til!

> Da jeg havde min gamle PowerBook 5300cs brugte jeg altid
> SCSI-stikket til at koble dem sammen. Hvorfor skulle jeg gøre det, hvis
> den har ethernet?

Motivfortolkning er ikke min stærke side, så det skal jeg undlade at
kommentere

/ Jens
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.