For mange hardware-kort??
Fra : Ole Steiness

Dato : 08-09-03 08:01

Hej gruppe

Jeg har et problem med min PC: Når jeg sætter nye kort i, f.eks. netkort
eller et kort m. USB/Firewire-porte, finder computeren dem ganske rigtigt,
men vælger så i stedet at ignorere en af mine ellers velfungerende drev. Det
kan være f.eks. CD-drevet, brænderen eller en af mine to harddiske. Det
virker som om, at mit KR7A-RAID bundkort kun kan håndtere et begrænset antal
hardware-enheder.

Er der nogen, der ved, om det kan løses rent opsætningsmæssigt, eller måske
er der nogen, der har prøvet noget lignende?

Hjæælp!! Jeg kan ikke acceptere at skulle flå forskellige kort ud af min PC,
hver gang jeg f.eks. skal bruge CD-drevet.

Mit styresystem er Win XP Pro.

Alle løsningsforslag modtages med kyshånd!

VH Ole

Fra : Coach [4130]

Dato : 08-09-03 11:07

KR7A-RAID ?

Hvilket mærke er der tale om?

Har du noget siddende i "slottet" ved siden af AGP porten?

Mvh
Bri@n

Fra : Devast8or, work

Dato : 08-09-03 12:35

"Coach [4130]" <coach@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> KR7A-RAID ?

Det er et Abit:
http://www.abit.com.tw/abitweb/webjsp/english/pt_main_back.jsp?pPRODUCT_TYPE=MotherBoard&pMODEL_NAME=KR7A-RAID

Devast8or

Fra : Ole Steiness

Dato : 08-09-03 19:10

Har prøvet at flytte kortene, således at "slottet" ved siden af AGP-slottet
blev fri, men det ændrede intet.
Det ser ud til, at strømforsyningen ikke kan levere strøm nok til alle drev,
når der er mange kort i... Er det virkelig muligt? Det er en 300 W
strømforsyning, og jeg har ikke vanvittigt mange kort i maskinen (4 stk.:
Grafikkort (GeForce) m. køler, netkort, firewirekort og lydkort (SB Live)).
Alligevel kan computeren nogle gange godt "finde" CD-drevet, men ikke spytte
harddiskskuffen ud... som om, den ikke får strøm nok...?

Al hjælp modtages fortsat med kyshånd!!

VH Ole

Fra : Coach [4130]

Dato : 09-09-03 09:08

> Det ser ud til, at strømforsyningen ikke kan levere strøm nok til alle
drev,
> når der er mange kort i... Er det virkelig muligt? Det er en 300 W

Hvor mange watt kan den så gi' i max. output?

F.eks. så gi'r en 300Watt typisk et maximal output på 165 - 200 watt.

Og så løber du hurtig tør for strøm.
Måske er det lige netop hvad der sker for din maskine? at den udelukker et
element p.gra. manglende strøm?

Det er godt nok et gæt.... det kunne være...?

Prøv at se om max output er defineret på din strømforsyning.
+5v, +3.3v og +12v = max. output.

mvh
Bri@n

Fra : Ole Steiness

Dato : 09-09-03 15:07

Hej igen,

Der står ganske rigtigt kun 165 watt ud for max. output...

Hvis det er problemet, er det så tilrådeligt at udskifte strømforsyningen -
eller hele kabinettet?

Tak for hjælpen!

VH Ole

Fra : Coach [4130]

Dato : 09-09-03 15:46

Gå ind på www.edbpriser.dk og søg under kabinettilbehør\ Power supply.
Der finder du psu'er der leverer noget mere output end din 165Watt/300Watt.

f.eks. Enlight PS-HPC-300-202 - 300Watt som er bedre end de fleste 400-500
watt psu'er
Det gælder om at finde en der kan levere så meget Max Output som muligt.

De billigste 400 watt leverer ikke engang 200 watt når det virkelig gælder.
glem alt om Codegen, Qtec, Logic og de helt billige.
Køb Chieftec, Enlight, Antec osv. over 300,- og opefter og check de
respektive producenters hjemmesider for specificationer.
Kan du ikke finde en specification, så glem det. Gå hellere videre i din
søgen.

Psu'en er drivkraften i dit system, lad være med at gå på kompromis.

Men igen, det er kun et gæt fra min side... det lyder som om du har et
strømproblem???

mvh
Bri@n

Fra : Christian Spøer

Dato : 09-09-03 15:57

hvis du er glad for kabinettet, så behold det og nøjes med en ny
strømforsyning. hvis du får lange løj af dit kabinet, så skift begge. Køb
noget godt af begge ting. det er jo besværlige ting at skifte.

mvh
Christian

Fra : Ole Steiness

Dato : 09-09-03 21:58

Tak for de mange, hurtige og informative svar!

Jeg har en Codegen 300 W strømforsyning, og jeg tror efter at have læst
jeres svar, at det er den, der er problemet, så jeg kigger efter en ny.

VH Ole

Fra : Martin Johansson

Dato : 09-09-03 22:51

"Ole Steiness" <olesteiness@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Tak for de mange, hurtige og informative svar!
>
> Jeg har en Codegen 300 W strømforsyning, og jeg tror efter at have læst
> jeres svar, at det er den, der er problemet, så jeg kigger efter en ny.

Hvis du vil have noget der dutter, så se efter en Antec TruePower 430W.
Den er halvdyr men det er også en rigtig god strømforsyning.
De fleste store hardware sider anbefaler antec hvis man spørger.

Fra : Martin Johansson

Dato : 08-09-03 15:27

"Coach [4130]" <coach@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> KR7A-RAID ?
>
> Hvilket mærke er der tale om?

KR7A-RAID skulle gerne være et Abit kort

Fra : Coach [4130]

Dato : 08-09-03 23:00

> [...]
> kan være f.eks. CD-drevet, brænderen eller en af mine to harddiske. Det
> virker som om, at mit KR7A-RAID bundkort kun kan håndtere et begrænset

Hvor stor er din PSU?
Hvis den er 300Watt? hvor mange watt kan den så gi' i max. output?