www.ukendtebilleder.dk
Fra : J. Larsen

Dato : 07-09-03 23:52

Først:

Tak for mange gode tilkendegivelser om www.ukendtebilleder.dk
Også de mails jeg har fået direkte hjem.

Jeg har fået en del opfordringer, idéer og positiv kritik,
bl.a. en kommentar om, at 350 pixels i højden er lidt i underkanten.
Det er nok rigtigt i de tilfælde, hvor der er flere eller ligefrem mange
personer på billedet,
- jeg er da også begyndt at slække på dette.
Men jeg er selvfølgelig stadig interesseret i siden ikke bliver for "tung"
at bevæge sig rundt i,
så ventetiden bliver for lang (det er jo ikke alle, der har bredbånd)
Det skulle gerne være sjovt at blive hængende og kigge på
mange billeder. Sidens formål er jo først og fremmest genkendelse!

Jan Rasmussen har skrevet:
"Billederne bør vises med hele karton forsiden og også bagsiden hvis ikke
den
er blank. Over tid ændrer kartonerne udseende for den enkelte fotograf. Ved
sammenligning med andre kartoner fra samme fotograf, er det muligt at nærme
sig et årstal."

Det er faktisk en overvejelse, jeg havde, da jeg begyndte. Jeg regnede det
egentlig ikke for nødvendigt med pappet omkring billedet (bagsiden incl.),
da oplysningerne alligevel kom med i skemaet. At det kan have en praktisk
betydning er ny lærdom for mig. Til gengæld kræver det så, at viden omkring
den enkelte fotograf og hans arbejde er tilgængelig på siden, og her kommer
det så nok til at knibe. Jeg har i hvert fald ikke selv tid til at indsamle
denne viden. Alligevel vil jeg se, om jeg kan finde mulighed for at få "
bagsiden" med, hvis der er nogle, der uploader den til mig.

Jan Rasmussen skriver også:
"Billederne bør opgives med mål. Det kan være vigtigt at skelne mellem
forskellige formater. Nogle bevarede fotograf protekolder, har forskellige
nummerserier til forskellige formater."

Denne betragtning er også interessant. Jeg vil i nærmeste fremtid lave
mulighed for at billedmålene kommer med i skemaet. Hvis det kan have
betydning for formålet med hjemmesiden - at finde historien bag det "ukendte
billede", så skal det have en chance!

Men igen - jeg har ikke selv tid til at finde frem til oplysninger om
fotografernes arbejde. Hvis der derimod er behjertede mennesker, der gør det
og sender infoen til mig, så bringer jeg det straks på siden.

Jan Rasmussen:
"Fotografer i og fra Danmark til og med år 1920" af Bjørn Ochsner er værket
om fotografers virketid og sted. Måske kunne brugere af din side bidrage med
viden om aktuelle fotografer. Den viden kunne så opsamles på din side. Lidt
efter lidt.

Denne tanke har også været inde over. Men det er bestemt ikke min interesse
at træde hverken bøger eller andre hjemmesider i bedene. Får jeg imidlertid
flere inputs i denne retning kan det måske være, at der viser sig en
fornuftig vinkel på det, og så vil jeg drage det ind i arbejdet.

Og så vil såmænd bare udtrykke mit ønske om, at rigtig mange vil gribe til
muligheden og sende deres gamle, ukendte billeder til mig. Som man kan se på
det 5-cifrede FotoID-nummer, jeg arbejder med, så forestiller jeg mig
tusinder!!!

Mange venlige hilsener,
Jesper Larsen