Validate dropdown boks...
Fra : Martin

Dato : 07-04-01 23:33

Jeg har en form med dropdown bokse...

Men jeg vil gerne have at brugeren SKAL vælge noget i dem...

Hvordan gøres det med PHP ?

Dropdown boksene er angivet med selected *altså den første*

og value 0 (nul) --- Behøves det ?

Jeg havde forstillet mig noget lignede dette

if {
dropdown1 ($value == 0)
bla bla...

Men hvad så ?
--

\ Bye for now Martin /
/\ http://www.geocities.com/lsvdk/ /\
>=)'> Email: martini@mailme.dk <'(=<
\/ ICQ: 58847459 \/
/ \

Fra : Ronni

Dato : 08-04-01 00:10

Hej Martin

Har du nogensinde overvejet at læse en bog ?
Det virker som om, at hver gang du skal lave noget nyt på din side,
tænker du ikke 3 sekunder over det selv, men spørger bare i gruppen
og lader andre give dig svaret (koden).
På den måde lære du hverken at analysere problemer, finde løsninger
hertil eller at kode PHP selv for den sags skyld.

Dette du spørger om her er så simpelt at det kan løses med en
if - then sætning og en re-direct.

Dit eksempel :

if($dropdownboks == 0) # som du selv skrev
{
bla bla bla
}

Blot dette viser at du ikke har tænkt lang tid over hvordan det kan
løses/gøres, efter min mening.

Din drop down boks har en start value, denne kunne være 0 (nul)
Denne værdi vil blive sendt til den side som nu tager sig af de
data brugeren har skrevet, hvis ikke brugeren har valgt noget i den
givne drop down boks.
Derfor er det lettere at tjekke om $dropdownboks er forskellig fra 0 (nul)

Så her en lille clue :

if($dropdownboks != 0)
{
Det der skal ske, hvis der er valgt noget
}
else
{
Re-direct tilbage til siden, med formen hvor brugeren skulle
indtaste data.
}

NB! Det ville så være endnu bedere hvis du oven i købet fortalte brugeren
at der i den givne dropdown boks skulle vælges noget.
Hvilket faktisk også er ret simpelt at udvide ovenstående clue til.

Men prøv selv at arbejde lidt videre med dette og finde de funktioner der
skal bruges!
og se om ikke du selv kan løse det til en afveksling :)

Et godt tip : http://www.php.net

Og når alt dette så er sagt ville det være nemmere at løse i javascript.
Dette tager heller ikke så lang tid!!!

Med venlig hilsen
Ronni
ronni1@ofir.dk

Fra : Christian Jørgensen

Dato : 08-04-01 00:20

Ronni <riwen@ofir.dk> wrote:

>Har du nogensinde overvejet at læse en bog ?

Har du nogensinde overvejet at læse
<http://usenet.dk/netikette/quote.html>

:-Þ

--
Christian Jørgensen
http://www.razor.dk

"Uden cola og hikke - Duer helten ikke!"

Fra : Ronni

Dato : 08-04-01 00:34

Så har jeg skimmet det :)

Jeg plejer for resten også at slette alt hvad tidligere bruger har skrevet!

/Ronni

Fra : Christian Jørgensen

Dato : 08-04-01 00:44

Ronni <riwen@ofir.dk> wrote:

>Så har jeg skimmet det :)

Åbentbart ikke :)

Fra : Ronni

Dato : 08-04-01 00:57

DOH!

U got me, men nu er det pist væk!

Så nu strikker jeg lige en bil af ål........
Så kan vi se hvordan den smager?

/Ronni

Fra : Thomas L. Kjeldsen

Dato : 08-04-01 01:08

In article <9ao9e0$qhr$1@sunsite.dk>, Ronni wrote:
>Så nu strikker jeg lige en bil af ål........
>Så kan vi se hvordan den smager?

Hvad kører så'n en sag egentlig på?

/tlk

Fra : Johan