Naturlig Ventilation - størrelse på ventil~
Fra : anders majland

Dato : 07-09-03 19:59

BR-S 98 for småhuse anviser at der skal være udeluftventiler med en
samlet fri
åbning på mindst 60 cm2 - Det er godt nok meget ....

Ihvertfald hvis man tager teksten for pålydende så ikke kun røret gennem
væggen men også risten i ydermuren skal have så stor en åbning....

Kigger jeg på "Duka" som føres i det byggemarked jeg lige kiggede i
lørdags, skal jeg op i f.eks Jalousirist Type 152.3. Dimension 150 x 200
mm. Luftgennemgang 60 cm2 Yep en rist på hele 15x20cm - det er da "helt
vildt" ....

(http://www.vink.dk/Default.asp?ID=3524)

Men jeg har også hørt at en rist har lov at have 30% mindre åbning men
har bare ikke kunnet finde det nogen steder...

Det kønneste på huset ville nok være hvis jeg blot kunne fjerne en
mursten og sætte en rist og gennemføring i (Type 180.4. Dimension 50 x
115 mm. Luftgennemgang 70 cm2, Type 180.1. Dimension 50 x 115 mm.
Luftgennemgang 40 cm2.) Men 2 af dem per værelse bliver jo også
voldsomt ....

/A

Fra : anders majland

Dato : 08-09-03 09:08

Sorry - glemte igen at sætte en FUT - det er nu gjort til *.have

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-09-03 13:26

"anders majland" <andersDOTmajland@jyde.dk> skrev
..
> [...]
> lørdags, skal jeg op i f.eks Jalousirist Type 152.3. Dimension 150 x 200
> mm. Luftgennemgang 60 cm2 Yep en rist på hele 15x20cm - det er da "helt

I følge den regnebog, jeg for rigtig mange år siden blev undervist i
matematik efter, giver det et areal på 300 cm2.

Ku' ik' dy mig

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : anders majland

Dato : 08-09-03 14:07

> Erik Ginnerskov:
> I følge den regnebog, jeg for rigtig mange år siden blev undervist i
> matematik efter, giver det et areal på 300 cm2.

Hvis du nu læste mit indlæg istedet for at mobbe....... Nu er det jo
sådan at for at et hul er en rist må der nødvendigvis være noget
materiale i hullet og der bliver således mindre end de 300cm2 fri til
luftgennemgang. Jeg synes bare at det er voldsomt at skulle op i så stor
en rist bare for at få åbning på mindst 60cm2...

FUT *.have

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-09-03 15:44

> [...]
> luftgennemgang. Jeg synes bare at det er voldsomt at skulle op i så stor
> en rist bare for at få åbning på mindst 60cm2...

Godt ord igen. Jo, jeg læste dit indlæg.

De 60 cm2 er tværsnitsarealet i den udluftningskanal, du skal lave. At der
så er en rist foran, hvor åbningsarealet er en del mindre (måske 50%),
betyder ikke det store, da det er et ret kort stræk.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : anders majland

Dato : 08-09-03 15:54

> [...]
> så er en rist foran, hvor åbningsarealet er en del mindre (måske 50%),
> betyder ikke det store, da det er et ret kort stræk.

Har du en kilde ?

/A

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-09-03 17:21

"anders majland" <andersDOTmajland@jyde.dk> skrev

> der
>
> Har du en kilde ?

Nej, men kendskab til almindelige fysiske love. Det nedsatte areal i risten
vil blot øge lufthastigheden gennem. Det vigtigste er arealet på det lange
stræk, der udgør din aftrækskanal. Selvfølgelig er der en nedre grænse for,
hvor meget risten må reducere det åbne areal. Men det er vist sjældent, at
arealet bliver reduceret til kun 50% i en rist.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : anders majland

Dato : 08-09-03 17:44

> [...]
> hvor meget risten må reducere det åbne areal. Men det er vist
sjældent, at
> arealet bliver reduceret til kun 50% i en rist

Det giver jo fin mening - men jeg har problemer med tolkningen af
BR-S98: " ... udeluftventiler med en fri åbning på mindst 60 cm2 til det
fri"

Det har jeg fået stukket i hovedet er at det skal tages for pålydende.
Altså at ventilen/risten skal have en fri åbning på de 60cm2....

Det vil jeg da meget gerne have skudt i sænk.....

/A

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-09-03 21:14

"anders majland" <andersDOTmajland@jyde.dk> skrev

> Det har jeg fået stukket i hovedet er at det skal tages for pålydende.
> Altså at ventilen/risten skal have en fri åbning på de 60cm2....

I så fald skal det modsvare et noget større krav til kanalens tværsnit. Hvad
siger bestemmelserne til det?

Fra : anders majland

Dato : 08-09-03 21:36

> I så fald skal det modsvare et noget større krav til kanalens
> tværsnit. Hvad siger bestemmelserne til det?

Ikke en skid ...

For at citere lidt fra SBI anvisning 189..

Der er et generelt krav om luftudskiftning at der i ethvert beboelsesrum
og i huset totalt er en luftudskiftning på 1/2 gang i timen (Med 2,5
meter til loftet drejer det sig så om 0.35l/s per m2).... Så kommer der
en snak om naturlig kontra mekanisk ventilation, og at der ikke må
forekomme træk osv...

Så kommer det interessante. Reglerne for et beboelsesrum anses overholdt
hvis der er et oplukkeligt vindue _og_ ved naturlig ventilation de 60cm2
fri åbning i udelufstventiler per 25m2 gulvareal (og det halve ved
mekanisk udsugning). Ved rum over 25m2 suppleres åbninsarealet med
2.4cm2 per m2

Dette kan dog fraviges ved en ventilationsteknisk beregning der bør
omfatte oplysninger om beregningsforudsætninger, samt
funktionsbeskrivelse og ydelsesdata på de anvendte produkter.....

Godt nok ved jeg hvor der står en ventilationståbi på hylden men det har
jeg ikke meget lyst til at kaste mig ud i ....

/A

Fra : NEWS

Dato : 10-09-03 06:32

Jeg vil nu give mobberen ret. et hul på 80x80 skulle dække behovet eller et
rør på ø100 som der kan fås riste til kan også række.
Men selvfølgelig hvis du absolut vil vælte hele vægen for at få et rør på
150 x 200 igennem så er det dit problem.
Nu tror jeg uden at være sikker når du skriver luftgennemgang så skriver du
i cm2 men du mener måske luftgennemstrømning i cm3
Mvh
Poul

Fra : anders majland

Dato : 10-09-03 08:28

> Jeg vil nu give mobberen ret. et hul på 80x80 skulle dække behovet
> eller et rør på ø100 som der kan fås riste til kan også række.

Jeg det ville jeg nu også mene ... Et Ø100 vil iøvrigt nok også være det
nemmeste bare at bore igennem....

> Men selvfølgelig hvis du absolut vil vælte hele vægen for at få et
> rør på 150 x 200 igennem så er det dit problem.

Det er kun pga BR-S 98

> Nu tror jeg uden at være sikker når du skriver luftgennemgang så
> skriver du i cm2 men du mener måske luftgennemstrømning i cm3

Igen for at undgå at lave en ventilationsteknisk beregning står der i BR
S 98 at man "bare" skal vælte muren .. Citat :" udeluftventiler med en
samlet fri åbning på mindst 60 cm2 til det fri pr. 25 m2 gulvareal " Og
det ønsker kommunen at holde mig på på ....

Jeg har ikke set et eneste hus fra efter 1998 med så stort huller til
det fri ....

Jeg vil virkelig værdsætte et link til noget materiale der siger at det
bare er tværsnittet i røret der skal være de 60cm2 og ikke
risten/ventilen....

/A

Fra : anders majland

Dato : 15-09-03 10:06

> [...]
> med en samlet fri åbning på mindst 60 cm2 til det fri pr. 25 m2
> gulvareal " Og det ønsker kommunen at holde mig på på ....

Det er lykkedes mig at finde en rund alu rist til Ø100 der har et hul
på100cm2 - Den tilsvarende til Ø80 har kun 50cm2

/A