|
| Musik lån på biblioteket Fra : Julie Huffman |
Dato : 07-09-03 19:09 |
|
Hej,
Jeg har søgt nyhedsgruppen igennem, men har ikke kunne finde en tråd,
som dækker mit spøgsmål.
For noget tid siden var det lovligt, at låne en musik cd på biblioteket
og tage en kopi til sig selv. Nu har jeg hørt, at det vidst ikke er
sådan længere.
Mit spøgsmål er så:
- Er det lovligt i dag?
- Hvis det er lovligt, skal man så tage en kopi på CD, eller må det
godt være som MP3?
Håber ikke I er blevet spurgt om det spøgsmål for tit=)
Knus,
Julie
| |
Martin Sørensen (07-09-2003)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 07-09-03 19:22 |
|
> For noget tid siden var det lovligt, at låne en musik cd på
> biblioteket og tage en kopi til sig selv. Nu har jeg hørt, at det
> vidst ikke er sådan længere.
> Mit spøgsmål er så:
> - Er det lovligt i dag?
Ja, det er ikke blevet lavet om endnu, men bliver det sikkert snart. Du må
dog ikke bryde nogle kopibeskyttelser for at tage kopien.
> - Hvis det er lovligt, skal man så tage en kopi på CD, eller må det
> godt være som MP3?
Det må du gøre som du lyster.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Anders Christensen (07-09-2003)
| Kommentar Fra : Anders Christensen |
Dato : 07-09-03 19:28 |
|
"Martin Sørensen" <mos@FJERNlaxity.dk> skrev i en meddelelse
news:3f5b7739$0$80$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> > For noget tid siden var det lovligt, at låne en musik cd på
> > biblioteket og tage en kopi til sig selv. Nu har jeg hørt, at det
> > vidst ikke er sådan længere.
> > Mit spøgsmål er så:
> > - Er det lovligt i dag?
>
> Ja, det er ikke blevet lavet om endnu, men bliver det sikkert snart. Du må
> dog ikke bryde nogle kopibeskyttelser for at tage kopien.
>
> > - Hvis det er lovligt, skal man så tage en kopi på CD, eller må det
> > godt være som MP3?
>
> Det må du gøre som du lyster.
>
> --
> signing off.. Martin Sørensen
Dog må du ikke lade andre kopiere din kopi, eller distribuere eventuelle
mp3filer videre.
Hvis du vil vide mere så kan ud evt læse "lov om ophavsret" på retsinfo.dk
Mvh Anders Christensen
| |
Julie Huffman (07-09-2003)
| Kommentar Fra : Julie Huffman |
Dato : 07-09-03 19:34 |
|
> Dog må du ikke lade andre kopiere din kopi, eller distribuere eventuelle
> mp3filer videre.
> Hvis du vil vide mere så kan ud evt læse "lov om ophavsret" på retsinfo.dk
Det var godt nok hurtigt, at jeg fik svar!!
Skal skal I have=)
Julie
| |
Chano Andersen (07-09-2003)
| Kommentar Fra : Chano Andersen |
Dato : 07-09-03 21:01 |
|
Martin Sørensen wrote:
> Ja, det er ikke blevet lavet om endnu, men bliver det sikkert snart.
> Du må dog ikke bryde nogle kopibeskyttelser for at tage kopien.
Hvis nu man har en CD-Brænder der kan læse en kopibeskyttet CD
uden nogle specielle tekniske hensyn. Er det så ulovligt at fremstille
en kopi af en kopibeskyttet CD med dette udstyr? Altså vil det blive
betragtet som at bryde beskyttelsen, når den blot er uvirksom på det
udstyr man benytter til at fremstille kopien.
- Chano Andersen
| |
Soeren Nielsen (07-09-2003)
| Kommentar Fra : Soeren Nielsen |
Dato : 07-09-03 21:16 |
|
"Chano Andersen" <news@chanoandersen.dk> skrev i en meddelelse
news:bjg2v3$124$1@sunsite.dk
> Martin Sørensen wrote:
>> Ja, det er ikke blevet lavet om endnu, men bliver det sikkert
>> snart. Du må dog ikke bryde nogle kopibeskyttelser for at tage
>> kopien.
>
> Hvis nu man har en CD-Brænder der kan læse en kopibeskyttet CD
> uden nogle specielle tekniske hensyn. Er det så ulovligt at
> fremstille en kopi af en kopibeskyttet CD med dette udstyr? Altså
> vil det blive betragtet som at bryde beskyttelsen, når den blot
> er uvirksom på det udstyr man benytter til at fremstille kopien.
Det ser det ud til:
http://www.kum.dk/sw5386.asp
(Kulturministeriets fortolkning af loven)
Du må bryde kopisikringen for at afspille, men ikke for at lave en kopi.
Hvilket må betyde at det er ulovligt at høre musik fra en kopisikret CD
på en mp3-afspiller.
--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/
Jeg bruger ikke min hotmail, så skriv ikke til den
| |
Martin Sørensen (07-09-2003)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 07-09-03 21:18 |
|
> Du må bryde kopisikringen for at afspille, men ikke for at lave en
> kopi.
> Hvilket må betyde at det er ulovligt at høre musik fra en kopisikret
> CD på en mp3-afspiller.
Hvad så hvis man ikke har andre muligheder for at afspille det end på en
MP3-afspiller?
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Martin Kofoed (08-09-2003)
| Kommentar Fra : Martin Kofoed |
Dato : 08-09-03 09:00 |
|
On Sunday 07 September 2003 22:16, Soeren Nielsen wrote:
> http://www.kum.dk/sw5386.asp
> (Kulturministeriets fortolkning af loven)
> Du må bryde kopisikringen for at afspille, men ikke for at lave en kopi.
Lyder selvmodsigende. Men loven er vist også een stor selvmodsigelse. Man
bliver jo nødt til at lave en kopi for at kunne afspille skidtet. Så det
vil måske sige, at hvis man har eksempelvis en DVD-afspiller, der ikke vil
kendes ved kopibeskyttede skiver, må man godt bryde "beskyttelsen", og
flytte indholdet til et ikke-beskyttet medie?
--
Martin Kofoed
| |
Tim Christensen (08-09-2003)
| Kommentar Fra : Tim Christensen |
Dato : 08-09-03 14:47 |
|
Soeren Nielsen wrote:
> Det ser det ud til:
> http://www.kum.dk/sw5386.asp
> (Kulturministeriets fortolkning af loven)
> Du må bryde kopisikringen for at afspille, men ikke for at lave en kopi.
>
> Hvilket må betyde at det er ulovligt at høre musik fra en kopisikret CD
> på en mp3-afspiller.
>
Spørgsmålet er om man bryder nogen beskyttelse, hvis kopisikringen er
virkningsløs med et standard ikke modificeret drev.
Jeg forstår det at bryde en kopisikring som en aktiv handling.
Mvh
Tim
| |
Martin Sørensen (07-09-2003)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 07-09-03 21:17 |
|
>> Ja, det er ikke blevet lavet om endnu, men bliver det sikkert snart.
>> Du må dog ikke bryde nogle kopibeskyttelser for at tage kopien.
> Hvis nu man har en CD-Brænder der kan læse en kopibeskyttet CD
> uden nogle specielle tekniske hensyn. Er det så ulovligt at fremstille
> en kopi af en kopibeskyttet CD med dette udstyr?
Ja, det mener jeg det er, selv om jeg ikke er sikker på det.
Jeg har faktisk selv været nødt til at kopiere en kopibeskyttet CD for at
kunne afspille den ordentligt på min CD-afspiller. Den ville ikke tage imod
den originale, men kopien, som ikke var kopibeskyttet, duede fint.
Forøvrigt, så tog jeg blot kopien uden speciel hensyntagen til
kopibeskyttelsen, da mit CD-drev åbenbart fint kunne læse lydsporene og ikke
kopiere kopibeskyttelsen med, blot ved at jeg valgte 'Kopiér en CD' i mit
brænderprogram.
Sjovt at de kalder det kopibeskyttelse, når det i praksis mere er en
afspilningsbeskyttelse end en kopibeskyttelse..
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Anders Thorsen Holm (07-09-2003)
| Kommentar Fra : Anders Thorsen Holm |
Dato : 07-09-03 21:42 |
|
Martin Sørensen wrote:
> Du må dog ikke bryde nogle kopibeskyttelser for at tage kopien.
Man må ikke omgå "effektive foranstaltninger" - men i og med en
kopibeskyttelse kan brydes, er den jo ikke "effektiv".
Ret mig, hvis jeg tager fejl.
Men der er vel en del usikkerhed omkring det område, eftersom der
endnu ikke er faldet nogen dom over folk, der har omgået/brudt en
kopisikring.
--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/
Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona! Læs
hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/
| |
Martin Moller Peders~ (07-09-2003)
| Kommentar Fra : Martin Moller Peders~ |
Dato : 07-09-03 21:47 |
|
In <Xns93EFE7551C7zoolook@130.225.247.90> Anders Thorsen Holm <zoolook@daimi.au.dkx> writes:
>Martin Sørensen wrote:
>> Du må dog ikke bryde nogle kopibeskyttelser for at tage kopien.
>Man må ikke omgå "effektive foranstaltninger" - men i og med en
>kopibeskyttelse kan brydes, er den jo ikke "effektiv".
>Ret mig, hvis jeg tager fejl.
Du tager fejl.
/Martin
| |
Martin Sørensen (07-09-2003)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 07-09-03 21:53 |
|
>> Ret mig, hvis jeg tager fejl.
> Du tager fejl.
Det er jo ikke en rettelse og 'du tager fejl' kan aldrig bruges til noget.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Anders Thorsen Holm (07-09-2003)
| Kommentar Fra : Anders Thorsen Holm |
Dato : 07-09-03 22:11 |
| | |
Niels Elgaard Larsen (07-09-2003)
| Kommentar Fra : Niels Elgaard Larsen |
Dato : 07-09-03 22:30 |
|
Anders Thorsen Holm wrote:
> Martin Moller Pedersen wrote:
>
>>>Ret mig, hvis jeg tager fejl.
>>
>> Du tager fejl.
>
> Med hvilken begrundelse?
>
Med "effektiv" menes ikke at den virker, men at det er en spærreing, der er
ophavsretsligt relevant.
Ingen af kopispærringerne på Cd'ere er effektive i en teksnisk forstand.
Men hvis man kan kopiere en CD med gammel hard- og software uden overhovedet
at opdage, at den er kopisikret, så mener jeg godt at man kan argumentere
for, at man ikke har omgået nogen spærring.
--
Niels
| |
Chano Andersen (07-09-2003)
| Kommentar Fra : Chano Andersen |
Dato : 07-09-03 23:07 |
|
Niels Elgaard Larsen wrote:
> Ingen af kopispærringerne på Cd'ere er effektive i en teksnisk
> forstand. Men hvis man kan kopiere en CD med gammel hard- og software
> uden overhovedet at opdage, at den er kopisikret, så mener jeg godt
> at man kan argumentere for, at man ikke har omgået nogen spærring.
Så det vil sige, at hvis man lægger en CD i computeren , ripper den,
og først BAGEFTER lægger mærke til labelen "Copy protected CD".
Så kan man påstå, at man handlede i god tro, og at man ikke vidste,
den var beskyttet.
Forudsat at man ikke gjorde noget specielt for at rippe den, men blot
behandlede den som alle andre CD'er uden beskyttelse.
- Chano Andersen
| |
Niels Elgaard Larsen (08-09-2003)
| Kommentar Fra : Niels Elgaard Larsen |
Dato : 08-09-03 12:05 |
|
>>>>> "Chano" == Chano Andersen <news@chanoandersen.dk> writes:
Chano> Så det vil sige, at hvis man lægger en CD i computeren , ripper den,
Chano> og først BAGEFTER lægger mærke til labelen "Copy protected CD".
Chano> Så kan man påstå, at man handlede i god tro, og at man ikke vidste,
Chano> den var beskyttet.
Chano> Forudsat at man ikke gjorde noget specielt for at rippe den, men blot
Chano> behandlede den som alle andre CD'er uden beskyttelse.
At der står "Copy protected CD" på en CD betyder vel ikke i sig selv at du
ikke må kopiere den. Det kunne fx være at der stod "Copy protected CD" uden
at CD'en faktisk var kopisikret. Faktisk kan det tænkes at du ikke har nogen
umiddelbar måde at afgøre om en CD faktisk er kopisikret.
Selvom der ikke i loven er defineret en nedre grænse for hvor teknisk effektiv
en kopispærring skal være, må der jo være en grænse for hvad man kan kalde en
kopispærring eller teknisk foranstaltning. Den sættes så bare af almindelig
fornuft eller dagligdags sprog.
Fx mener jeg ikke at en enkelt bit, der angiver om en CD må kopierers, kan
kaldes for en kopispærring, for det er jo helt frivilligt for brugeren eller
dennes software at respektere denne bit.
--
Niels Elgaard Larsen
Department of Computer Science, University of Copenhagen, Denmark
email: elgaard@diku.dk <URL: http://www.agol.dk/elgaard>
| |
Chano Andersen (09-09-2003)
| Kommentar Fra : Chano Andersen |
Dato : 09-09-03 17:29 |
|
Niels Elgaard Larsen wrote:
> Faktisk kan det
> tænkes at du ikke har nogen umiddelbar måde at afgøre om en CD
> faktisk er kopisikret.
Med andre ord, når min brænder uden problemer kan rippe hele CD'en
til MP3 filer, uden nogle specielle forholdsregler der ikke er nødvendige
med normale ikke beskyttede CD'er. Så kan det ikke betegnes som at bryde
kopisikringen?
> Den
> sættes så bare af almindelig fornuft eller dagligdags sprog.
Almindelig sund fornuft er forskellig fra person til person.
Men jeg ville ikke selv finde det at rippe (OK, det er jo også en kopiering)
en CD, som man ripper alle andre, for at bryde en kopisikring. Når sikringen
ganske enkelt er så elendig at den ikke har nogen praktisk betydning.
Findes der iøvrigt nogen måde at undersøge om en CD er beskyttet, altså
ud over hvad der skrives på coveret, og at computeren spytter CD'en ud igen
(Det sker i min computer med Celine Dion's CD "A new day has come", og kan
da kaldes for beskyttelse)
> frivilligt for brugeren eller dennes software at respektere denne bit.
Tænker du på den copyright bit der har været på CD'erne i evigheder?
Desuden er det jo også frivilligt om en CD afspiller vil tage højde for
kopisikringer
eller ej. Hvis et CD-Rom drev ikke kan læse multisession CD'er, vil det jo
kun opfatte
første session, og dermed er langt de fleste sikringer jo værdiløse, eller i
hvertfald dem
der bygger på en invalid TOC på CD'en.
- Chano
| |
Soeren Nielsen (09-09-2003)
| Kommentar Fra : Soeren Nielsen |
Dato : 09-09-03 17:44 |
|
"Chano Andersen" <news@chanoandersen.dk> skrev i en meddelelse
news:bjkv4n$n0m$1@sunsite.dk
> Findes der iøvrigt nogen måde at undersøge om en CD er beskyttet,
> altså
> ud over hvad der skrives på coveret, og at computeren spytter
> CD'en ud igen (Det sker i min computer med Celine Dion's CD "A
> new day has come", og kan da kaldes for beskyttelse)
En mulighed er www.google.com Søg på artist/titel og " copy protection"
Der skal nok dukke nogle gode links op. Uden at kigge efter i diverse
links ser det ud til at den nævnte CD har en beskyttelse fra Key2Audio,
mener det er Sony som laver den.
Nå det er vist OT, så vi må vist slutte eller flytte over
news:dk.edb.hardware.drev.cd-rom
FUT: news:dk.edb.hardware.drev.cd-rom
Svar havner i d.e.h.d.cd-rom
--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/
Jeg bruger ikke min hotmail, så skriv ikke til den
| |
Martin Moller Peders~ (08-09-2003)
| Kommentar Fra : Martin Moller Peders~ |
Dato : 08-09-03 10:02 |
|
In <Xns93EFEC313BA76zoolook@130.225.247.90> Anders Thorsen Holm <zoolook@daimi.au.dkx> writes:
>Martin Moller Pedersen wrote:
>>>Ret mig, hvis jeg tager fejl.
>>
>> Du tager fejl.
>Med hvilken begrundelse?
Jeg har laeste forarbejdet til loven, hvor det er beskrevet, hvad der
menes med "effektive beskyttelse". Jeg er p.t. for doven til at finde
det igen, saa led evt. selv.
/Martin
| |
|
|