ventil til vinduer
Fra : Ukendt

Dato : 07-09-03 15:18

Jeg skal have friskluft i nogle nye rum, og vil gerne montere en rist øverst
i vinduet.

lokale byggemarkeder har dem kun i plast (fresh), og det kan jeg ikke holde
ud at se på

Nogle der ved hvor man får alu'er fra?

Fra : .Kody

Dato : 07-09-03 16:15

"Skodbjarne" <brianSNABELskodbjarne.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
øverst
> i vinduet.
>
> lokale byggemarkeder har dem kun i plast (fresh), og det kan jeg ikke

Hejsa

Dem kan du finde hos Beslaco :
http://www.beslaco.dk/default.aspx?dept0=8&catDept0=1&showProduct=9316&showSearch=spalteventil

....og nej jeg er ikke sælger hos Beslaco, men det har som regel alt hvad
leder efter indenfor byggetilbehør.

..Kody

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-03 17:35

Hæ, jeg troede ellers at du var provisionslønnet

tak for input - det ser ud til at jeg skal shoppe lidt på nettet...

Fra : anders majland

Dato : 08-09-03 14:16

> øverst

> Dem kan du finde hos Beslaco :

http://www.beslaco.dk/default.aspx?dept0=8&catDept0=1&showProduct=9316&showSearch=spalteventil

Hver lige opmærksom på selv den store på enhalv meter kun giver 27 cm²
åbning. For at du lever op til BR-S 98 kan du så f.eks bruge helel 3 på
380x35mm

/A

Fra : Ukendt

Dato : 08-09-03 15:04

Er det ikke noget med cm3 per m2 rum ?

de fresh der sælges i byggemarkederne skriver hvor mange kvm de dækker, og
her dækker en 40cm rigeligt mit 14m2 rum

Fra : anders majland

Dato : 08-09-03 15:12

> Er det ikke noget med cm3 per m2 rum ?
>
> de fresh der sælges i byggemarkederne skriver hvor mange kvm de
> dækker, og
> her dækker en 40cm rigeligt mit 14m2 rum

Og tror du at "fresh" har styr på loven og sørger for at deres emballage
er opdateret ?

Der skal 60cm2 til de første 25m2 værelse i et hus mens det halve kan
gøre det i en lejlighed der blot skal leve op til BR 95.

Citat: BR-S 98 Luftskiftets størrelse, 6.3.1, Beboelsesrum

Tilførsel af udeluft: Både oplukkeligt vindue, lem eller yderdør og én
eller flere udeluftventiler med en samlet fri åbning på mindst 60 cm2
til det fri pr. 25 m2 gulvareal, når der benyttes naturlig ventilation,

Men skal du ikke have en byggetilladelsen til dit nye rum kan du jo i
princippet være ligeglad... Der er ikke mange procent af den danske
boligmasse der har så store åbninger.

Du kan læse mere om det i SBI anvisning 189. Du kan omgå kravet om de
60cm2 ved enten at gå over til mekanisk ventilation (så er kravet det
halve) eller lave en luftskifteberegning på det hele....

/A

Fra : anders majland

Dato : 08-09-03 18:59

> Og tror du at "fresh" har styr på loven og sørger for at deres
> emballage er opdateret ?

Se også
http://www.fresh.se/

Nu har jeg godt nok kigget vægventiler...

Citater:
Fresh 80 til 20m2 (5.2l/s v. 10Pa)
Fresh 100 til 30m2 (7.5l/s v. 10Pa)
En Fresh90 (40cm2 9l/s v 10Pa) til 30m2 rum

Det skriver de både på engelsk og svensk men det er jo så ikke nok til
danske forhold ... eller ihvertfald ikke til dansk lov hvis den skal
tages ordret... Jeg vil nu stadig gerne have at vide at jeg har uret da
jeg ikke har lyst til at lave "så" store huller i vægene. Et 100mm rør
ville passe mig bedre ....

/A