smørfiskebøffer
Fra : rasmus

Dato : 07-09-03 11:13

Hejsa,

Jeg har nogle (dtore) smørfiskeøffer ... nogen der ved hvad man gør ved
sådan nogle? Man kunne tænke sig, at de var gode både i ovnen og på panden
sammen med kartofler og lidt grønt med citron. Men hvor længe osv? Ellers
nogle forslag?

ras

Fra : Jesper

Dato : 07-09-03 12:10

Det er en fin fisk du har der, jeg har med succes flere gange prøvet at
marinere fisken i lidt hvidløg og noget citron inden den blev stegt på
panden, det smager rigtigt godt. Mht til tilbehør så er det jo altid godt
med små danske kartofler vendt i lidt smør og persille, på den måde slipper
du også for at bryde hjernen med hvilken sauce du skal lave til, det
specielle ved fisken er nemlig at du IKKE må bruge stege fedtet som
smagesgiver i en sauce, da denne eftersigende skulle kunne have en lettere
afførende virkning, og det er der jo ingen som ønsker sig efter en gd middag
: )

Held og lykke
Jesper

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 07-09-03 13:12

Jesper wrote:
> Det er en fin fisk du har der, jeg har med succes flere gange
> prøvet at marinere fisken i lidt hvidløg og noget citron inden
> den blev stegt på panden, det smager rigtigt godt.

Hvad er en 'smørfisk'? Jeg er søn af en fisker og har aldrig hørt
om sådan een.

--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Fra : Felix

Dato : 07-09-03 13:32

On Sun, 7 Sep 2003 14:12:29 +0200, Carsten Finn Rasmussen wrote:

>Hvad er en 'smørfisk'? Jeg er søn af en fisker og har aldrig hørt
>om sådan een.

Smørfisk: (Lepidocydium Flavobrunneum)
Tropisk/Eksotisk fisk (Singapore/Indonesia)
Farve: sort
Int. fællesnavn: (Escolar)
dansk: Smørfisk, Dollarfisk, Sortfisk, Tangspræl, Japansk
sortfisk
eng.: Butterfish
tysk: Butterfisch
fransk: Ariome fiatole

Lever i 100-300 meters dybde, max vægt 13 kg, max længde 150 cm
Sæson hele året
Sælges ofte som steaks á 180/220 gr Røget

http://makeashorterlink.com/?H36D312D5

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 07-09-03 15:19

Felix wrote:

> Smørfisk: (Lepidocydium Flavobrunneum)
> Tropisk/Eksotisk fisk (Singapore/Indonesia)

Takker for info. Jeg er nok mere til fisk fanget i danske
farvande, derfor min uvidenhed.

Fra : rasmus

Dato : 07-09-03 18:13

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> skrev i en meddelelse
> Felix wrote:

> Takker for info. Jeg er nok mere til fisk fanget i danske
> farvande, derfor min uvidenhed.

- hehe - det kender jeg godt, men smørfisken lå bare der og så stor og
dejlil og tunfiskeafgtig ud ... men egentlig er det jo helt hul i hovedet
(sådan globalt, økologisk og alt mulig andet) at hive en fisk op af vandet
på en anden side af jorden og fragte den herop i det kolde nord ... så næste
gang snupper jeg en rødtungefilet!

ras

Fra : Jan Bøgh

Dato : 07-09-03 19:12

Felix wrote:

> dansk: Smørfisk, Dollarfisk, Sortfisk, Tangspræl

Jeg troede at en Tangspræl var en forholdsvis almindelig dansk fisk, der
intet har med en eksotisk fætter som smørfisken at gøre.

vh
Jan

Fra : Felix

Dato : 07-09-03 20:37

On Sun, 7 Sep 2003 20:12:21 +0200, Jan Bøgh wrote:

>Jeg troede at en Tangspræl var en forholdsvis almindelig dansk fisk, der
>intet har med en eksotisk fætter som smørfisken at gøre.

Tangspræl (Pholis gunnellus) er forekommende i danske farvande.
Båndet tangspræl (Pholis fasciatus) kaldes også for smørfisk.

Kært navn har mange betydninger. Se på denne udmærkede side om
kulinariske udtryk på mange sprog:

http://www.xs4all.nl/~margjos/botervis.htm
Siderne kan anbefales når man oversætter opskrifter fra andre
sprog.

Eller hvis det kun er om fisk:
http://www.dpc.dk/PolarPubs/Digital/Names/Fish.html

Men du har ret, det er ikke de danske varianter der menes.

Fra : Felix

Dato : 07-09-03 14:12

On Sun, 7 Sep 2003 13:09:34 +0200, Jesper wrote:

> [...]
>afførende virkning, og det er der jo ingen som ønsker sig efter en gd middag

Det vidste jeg egentlig ikke. Men det forklarer en del ting. Et
kig på fi´s hjemmeside er ganske enig med dig. Tak for info.

fra <http://www.fi.dk/mad/hygiejne/hygiejne/fisk_og_skaldyr/>

Citat:
Smørfisk
Escolar som undertiden sælges som smørfisk eller oliefisk, kan
give diarre, hvis den ikke tilberedes korrekt. Det skyldes
fiskens naturlige indhold af voksarter (ufordøjeligt fedt), og
effekten kan sammenlignes med virkningen af amerikansk olie.

Derfor er de grundlæggende tilberedningsråd, at fisken skal
grilles, koges eller tilberedes sådan, at olieindholdet og hermed
voksarterne forsvinder. Kogevand og stegefedt må ikke anvendes
til sovs eller anden madlavning.

Escolar har desuden et højt indhold af aminosyren histidin, som
ved opbevaring ved for høj temperatur, kan omdannes til Histamin.

Fra : rasmus

Dato : 07-09-03 18:10

"Jesper" <jesperts@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> smagesgiver i en sauce, da denne eftersigende skulle kunne have en lettere
> afførende virkning, og det er der jo ingen som ønsker sig efter en gd

- tak for tipsene ... de bliver fulgt ...!

ras