/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Følger garantien med ved salg af brugt var~
Fra : Andrew


Dato : 06-09-03 16:39

Hej

Muligvis et dumt spørgsmål, men here it goes:

Jeg har lige købt noget hvor der selvfølgelig medfølger 2 års
garanti/reklamationsret

Hvis jeg sælger denne vare videre følger garantien så med til den nye ejer,
eller hvad?

Mvh Anders



 
 
Morten Fruergaard (06-09-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 06-09-03 19:48

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:bjcv4p$d9j$1@sunsite.dk...
> Muligvis et dumt spørgsmål, men here it goes:
>
> Jeg har lige købt noget hvor der selvfølgelig medfølger 2 års
> garanti/reklamationsret
>
> Hvis jeg sælger denne vare videre følger garantien så med til den nye ejer,
> eller hvad?

Måske. jeg tror at du blander tingene sammen.
Via købeloven har man 2 års reklamationsret - ikke nogen om garati.
De første 6 måneder er med omvendt bevisbyrde, men er stadig ikke en garanti.

En sælger kan - hvis man ønsker det - give garanti, denne er helt frivilligt, og
han kan selv bestemme betingelserne for denne garanti.

Reklamationsretten gælder også hvis vareren skifter ejermand.
Men en garanti kan indeholde den betingelse, at den kun gælder i 1. ejermanstid.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
www.cf-offroad.dk/alarm - 2vejs bilalarm m. fjernstart & turbotimer - nedsat 30%



Rune Wold (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Rune Wold


Dato : 07-09-03 01:37

Morten Fruergaard wrote:

[klip]

> Reklamationsretten gælder også hvis vareren skifter ejermand.

Der gælder en reklamationsperiode i forholdet mellem Andrew og hans
sælger. Der gælder også en reklamationsperiode mellem Andrew og hans
køber. Men der gælder ingen reklamationsperiode mellem Andrews sælger og
Andrews køber.

/Rune Wold


--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);
nani (glory, splendor, heavenly), Meaning female genitals,
sexually receptive female or sexual intercourse.


Morten Fruergaard (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 07-09-03 12:40

"Rune Wold" <newKILLSPAMMERSs78@stofaNOWnet.dk> skrev i en meddelelse
> > Reklamationsretten gælder også hvis vareren skifter ejermand.
>
> Der gælder en reklamationsperiode i forholdet mellem Andrew og hans
> sælger. Der gælder også en reklamationsperiode mellem Andrew og hans
> køber. Men der gælder ingen reklamationsperiode mellem Andrews sælger og
> Andrews køber.

Men kan køberen ikke selv bestemme om han vil gå efter A eller ham som solgte A
varen?
Såfremt at det naturligvis er under 2 år siden, at A købte varen?

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
www.cf-offroad.dk/alarm - 2vejs bilalarm m. fjernstart & turbotimer - nedsat 30%



Rune Wold (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Rune Wold


Dato : 07-09-03 14:00

Morten Fruergaard wrote:

[klip]

> Men kan køberen ikke selv bestemme om han vil gå efter A eller ham som solgte A
> varen?
> Såfremt at det naturligvis er under 2 år siden, at A købte varen?

Nej absolut ikke. En aftale skaber som altovervejende hovedregel kun
rettigheder og pligter mellem de umiddelbare aftaleparter. Dvs. den
sidste køber kan kun rette sit krav mod sin sælger nemlig A.



--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);
nani (glory, splendor, heavenly), Meaning female genitals,
sexually receptive female or sexual intercourse.


Morten Fruergaard (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 07-09-03 14:00

"Rune Wold" <newKILLSPAMMERSs78@stofaNOWnet.dk> skrev i en meddelelse
> Nej absolut ikke.

ok.

> En aftale skaber som altovervejende hovedregel kun
> rettigheder og pligter mellem de umiddelbare aftaleparter. Dvs. den
> sidste køber kan kun rette sit krav mod sin sælger nemlig A.

Hvis jeg køber en varer i butik A, som går konkurs.
Hvad er det så der gør at jeg kan gå til producenten?
(Hvis han altså kan det, hvilket jeg mener)

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
www.cf-offroad.dk/alarm - 2vejs bilalarm m. fjernstart & turbotimer - nedsat 30%



Rune Wold (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Rune Wold


Dato : 07-09-03 14:58

Morten Fruergaard wrote:

[klip]

> Hvis jeg køber en varer i butik A, som går konkurs.
> Hvad er det så der gør at jeg kan gå til producenten?
> (Hvis han altså kan det, hvilket jeg mener)

Udgangspunktet er, at du ikke kan rette noget krav mod producenten.
Undtagelse gøres i de tilfælde, hvor producenten har pådraget sig et
selvstændigt ansvar over for dig, eller ved at afgive garanti har
forpligtet sig over for dig.


--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);
nani (glory, splendor, heavenly), Meaning female genitals,
sexually receptive female or sexual intercourse.


Ukendt (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-09-03 15:00


"Rune Wold" <newKILLSPAMMERSs78@stofaNOWnet.dk> skrev i en meddelelse
news:bjfdem$t09$1@sunsite.dk...

KLIP

> Udgangspunktet er, at du ikke kan rette noget krav mod producenten.
> Undtagelse gøres i de tilfælde, hvor producenten har pådraget sig et
> selvstændigt ansvar over for dig, eller ved at afgive garanti har
> forpligtet sig over for dig.

Hvad med en fabriksgaranti ((kunne være en rustgaranti(og jeg undlader
bevist at bruge ordet 'reklamationsret'))...på eks. en bil.

Følger den bilen eller ejeren..?

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Rune Wold (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Rune Wold


Dato : 07-09-03 15:05

Bjørn Jørvad wrote:

[klip]

> Hvad med en fabriksgaranti ((kunne være en rustgaranti(og jeg undlader
> bevist at bruge ordet 'reklamationsret'))...på eks. en bil.
>
> Følger den bilen eller ejeren..?

En garanti af denne type vil typisk efter en naturlig fortolkning følge
bilen.

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);
nani (glory, splendor, heavenly), Meaning female genitals,
sexually receptive female or sexual intercourse.


Peter G C (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 07-09-03 14:24

In news:bjf5j8$mu9$1@sunsite.dk,
Morten Fruergaard <mitfornavn@mit efternavn.com> typed:

[klip]

> Men kan køberen ikke selv bestemme om han vil gå efter A eller ham
> som solgte A varen?
> Såfremt at det naturligvis er under 2 år siden, at A købte varen?

Nej - ikke ved løsøre.

Men i forbrugerkøb er det sædvanligt at garanti og "reklamationsret" følger
varen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Bertel Lund Hansen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 07-09-03 14:56

"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mit efternavn.com> skrev:

>> køber. Men der gælder ingen reklamationsperiode mellem Andrews sælger og
>> Andrews køber.

>Men kan køberen ikke selv bestemme om han vil gå efter A eller ham som solgte A
>varen?

Nej, det er ikke et forbrugerkøb.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Morten Fruergaard (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 07-09-03 14:57

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> Nej, det er ikke et forbrugerkøb.

Okay.
Det kan jeg ikke se, at det ikke er, og troede egentligt at det var, og skrev
derfor derefter.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
www.cf-offroad.dk/alarm - 2vejs bilalarm m. fjernstart & turbotimer - nedsat 30%



Bertel Lund Hansen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 07-09-03 15:10

"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mit efternavn.com> skrev:

>> Nej, det er ikke et forbrugerkøb.

>Det kan jeg ikke se, at det ikke er, og troede egentligt at det var, og skrev
>derfor derefter.

Hvis der ved den første handel *selvfølgelig* var to års
reklamationsret, var det et forbrugerkøb. Så kan videresalg af
varen ikke også være et forbrugerkøb.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408825
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste