Reklamtionsret??
Fra : GM

Dato : 06-09-03 08:50

Hvad er det nu købeloven siger om reklamationsret på 2 år og garanti?

Hvis mit fjernsyn ligepludselig går i stykker efter 1½ år, kan man så levere
det tilbage og få et nyt eller lavet?

Er det nogen der gider af forklare loven kort?

Mvh Gøs

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 06-09-03 09:25

GM wrote:
> [...]
> det tilbage og få et nyt eller lavet?
>
> Er det nogen der gider af forklare loven kort?

Der er ialt en periode på 2 år... Det første ½ år er garantiperiode og
de sidste 1½ år er så reklamtionsperioden.

Forskellen mellem disse 2 perioder er hvor bevisbyrden ligger. I det
første halve år skal sælger bevise at varen IKKE var fejlbehæftet ved
salg - efter det halve år skal du bevise at varen VAR fejlbehæftet ved køb.

Jeg fandt lige en udemærket artikel fra FS.dk - godt nok gammel... så
selve købeloven skal du ikke hænge dig i der... men de forklarer også
forskellen mellem garanti og reklamationsret - som stadig er det samme :)

http://www.fs.dk/pdf/rr/96/rr960730.pdf

mvh
johan

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 06-09-03 09:58

"Johan Holst Nielsen" skrev:

> Der er ialt en periode på 2 år... Det første ½ år er garantiperiode og
> de sidste 1½ år er så reklamtionsperioden.

Man skal være opmærksom på, at den 2-årige reklamationsfrist gælder for køb
der er foretaget efter 1. januar 2002.

> Jeg fandt lige en udemærket artikel fra FS.dk - godt nok gammel... så
> selve købeloven skal du ikke hænge dig i der... men de forklarer også
> forskellen mellem garanti og reklamationsret - som stadig er det samme :)

NEJ - købelovens mangelbeføjelser og garanti er IKKE det samme i
forbrugerforhold. Garanti skal pr. definition stille forbrugeren væsentligt
bedre end loven jf. markedsføringsloven § 4.

/kristian

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 06-09-03 10:26

Kristian Storgaard wrote:

> NEJ - købelovens mangelbeføjelser og garanti er IKKE det samme i
> forbrugerforhold. Garanti skal pr. definition stille forbrugeren væsentligt
> bedre end loven jf. markedsføringsloven § 4.

Ups... du misforstod mit indlæg... mente forskellen var den samme...
ikke at begrebene var de samme ;)

mvh
Johan

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 06-09-03 12:04

"Johan Holst Nielsen" skrev:

> Ups... du misforstod mit indlæg... mente forskellen var den samme...
> ikke at begrebene var de samme ;)

Ahaa - nu ser jeg det. Beklager! Det kunne også læses på den anden måde, og
det gjorde jeg så...

/kristian

Fra : Rune Wold

Dato : 06-09-03 10:22

GM wrote:

> Hvad er det nu købeloven siger om reklamationsret på 2 år og garanti?

Ifølge købeloven sondres mellem den 2-årige reklamations*periode* (den
som nogen ganske fejlagtigt kalder en reklamationsret),
reklamationsfristen (eller pligten) samt garanti.

Den 2 årige reklamationsperiode er ikke andet og mere end en periode,
der løber fra overgivelsen af varen, inden for hvilken reklamationer,
hvis disse skulle opstå, kan afgives. Den beskytter sælger, idet han kan
regne med, at han står frit ift. køber 2 år efter købet.
Man har ved lov fastslået, at inden for det første halve år af denne
periode, er det sælger, der skal bevise, at en given fejl ved produktet
ikke er en mangel. Almindeligvis er bevisbyrden for mangler købers, og i
overensstemmelse hermed vendes byrden også efter det halve år er gået.
Denne lovmæssige foranstaltning har derfor intet med garanti at gøre.
Det er kun en proccesuel beskyttelse af køber.

Reklamationsfristen (eller pligten), er den kortere frist der løber fra
du har eller burde have opdaget en mangel, som skal overholdes hvis du
vil have muligheden for at gøre manglen gældende. Fristens længde er
forskelligt fra hver type køb men i forbrugerkøb vil en reklamation
afgivet inden to måneder efter manglen er opdaget være rettidig.

*EN GARANTI HAR MAN KUN HVIS DET ER AFTALT MED SÆLGER*.
Det kan ikke siges klart nok, så jeg siger det lige igen
*EN GARANTI HAR MAN KUN HVIS DET ER AFTALT MED SÆLGER*.
En garanti skulle gerne forsyne køberen med flere fordel en dem der
følger af købeloven.
Og hvis en aftale bruger benævnelsen garanti, men uden væsentlig flere
fordel end dem du vil have ifølge købeloven, er det ulovligt og
strafbart efter markedføringsloven. Men du kan ikke støtte nogen ret på
det, og ift. sælger vil du alligevel kun være undergivet de rettigheder
og pligter, der følger af købeloven og aftalen iøvrigt.

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);