Havregrynssmåkager
Fra : Jakob Smith

Dato : 06-09-03 20:41

Hejsa,

er der nogle, der har en god opskrift på de her tynde sprøde
havregrynssmåkager? De burde være rimeligt enkle at lave. Man sætter dejen
i nogle små toppe, som så flyder ud i varmen til flade sprøde plader. Jeg
har lavet dem mange gange før, men havde ikke min sædvanlig opskrift,
hvorfor det ikke gik så godt.

med venlig hilsen
Jakob
--
weblog: http://hjem.get2net.dk/jakobsmith/blog.html

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 08-09-03 19:01

Sat, 06 Sep 2003 21:40:40 +0200, skrev Jakob Smith <dkjakob@yahoo.dk>
i dk.kultur.mad+drikke:

>er der nogle, der har en god opskrift på de her tynde sprøde
>havregrynssmåkager?

Uhm ja, de er lækre. Min mor bager dem altid til jul. I hendes
opskrift hedder de havre-"makroner", men der er altså stadig tale om
de dersens meget flade, sprøde kager:

Mors Havremakroner

150 g smør/margarine (blødt)
200 g sukker
250 g havregryn
1/2 æg
1/2 tsk hjortetaksalt

Smør og sukker røres hvidt. Ægget tilsættes. Havregryn og
hjortetaksalt røres i. Sættes på en smurt bageplade i små toppe. Bages
lysebrune ved 200° C.

--
Gitte Sørensen
Hjemmeside (hobby, kunst, camping): http://gydda.dk

Fra : Jakob Smith

Dato : 14-09-03 21:57

Gitte Sørensen wrote:

> [...]
>
> Smør og sukker røres hvidt. Ægget tilsættes. Havregryn og
> hjortetaksalt røres i. Sættes på en smurt bageplade i små toppe. Bages

Det var vist din opskrift jeg hev ned fra nettet i sidste uge. Jeg tror du
har postet den for nogle år siden. Da jeg lavede dem, troede jeg i min
naivitet at jeg kunne undvære hjortetaksaltet, men jeg opdagede hurtigt,
hvilken funktion det spiller: nemlig at få toppene til at flyde ud, boble
og blive sprøde.

Med venlig hilsen
Jakob

--