Andet multimedie
Hvordan gør jeg min gif mindre?
Fra : monty

Dato : 06-09-03 21:53

Jeg har et billede som det er meningen at jeg skal bruge på min side.
Billedet består af en masse små billeder som er sat sammen til en "rund"
collage.

Problemet er at det er for stort (110kb) Billedet er gemt som en gif da den
skal være transparent.

Hvordan gør jeg min gif mindre? Jeg bruger Photoshop men jeg synes ikke jeg
kan gøre billedet mindre så har jeg prøvet at bruge ACD men hver gang bliver
resten fyldt ud med en sort farve. Kan jeg ikke gøre min "runde" gif mindre
og samtidig bibeholde at den er transparent.

Monty

--
Ved svar slet (skal fjernes)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-09-03 22:38

"monty" <monty (skal fjernes)@mail.tdcadsl.dk> skrev

> [...]
mindre
> og samtidig bibeholde at den er transparent.

Det er i princippet ikke noget problem at gøre en gif mindre. Men skal
resultatet blive pænt, er du nødt til - midlertidigt - at øge farvedybden
til 24 bit, mens du sætter størrelsen ned. Bagefter definerer du det
transparente område igen.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-09-03 22:46

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> skrev

> [...]
> resultatet blive pænt, er du nødt til - midlertidigt - at øge farvedybden
> til 24 bit, mens du sætter størrelsen ned. Bagefter definerer du det

Hov, den røg af sted i utide.

Se her, hvordan du ændrer størrelsen på billedet (i PSP):

http://www.hjemmesideskolen.dk/grafik/klip.asp#siz

.... og her, hvordan du laver det transparente (stadig i PSP):

http://www.hjemmesideskolen.dk/grafik/usynlig.asp

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : monty

Dato : 07-09-03 11:47

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> http://www.hjemmesideskolen.dk/grafik/klip.asp#siz
>
> ... og her, hvordan du laver det transparente (stadig i PSP):

Og hvis man ikke har PSP men kun Photoshop??

Monty

Fra : emj

Dato : 07-09-03 12:07

On Sun, 7 Sep 2003 12:47:05 +0200, "monty" <monty (skal
fjernes)@mail.tdcadsl.dk> wrote:

>Og hvis man ikke har PSP men kun Photoshop??

ja, så er man da selv ude om det

Hilsen emj

Fra : monty

Dato : 07-09-03 13:51

"emj" <emj@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> ja, så er man da selv ude om det

Det vil altså sige at hvis man ikke har investeret i PSP er det helt umuligt
med andre programmer at gøre den mindre????

Monty

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-09-03 14:11

"monty" <monty (skal fjernes)@mail.tdcadsl.dk> skrev

> Det vil altså sige at hvis man ikke har investeret i PSP er det helt
umuligt
> med andre programmer at gøre den mindre????

Nej da, men da jeg bruger PSP kan jeg ikke fortælle, hvordan det gøres i
PS - jeg ved det simpelthen ikke, dvs. jeg har da prøvet det med held på en
andens maskine for et års tid siden ved en enkelt lejlighed. Jeg har bare
ikke den rutine, der lader mig instruere andre i det.

Har du 'kun' PS, må du håbe på, at andre venlige sjæle vil fortælle dig det.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Thomas Madsen

Dato : 07-09-03 14:41

monty skrev:

> Hvordan gør jeg min gif mindre?

Ved at minimere antallet af farver som er brugt i giffen eller ved
at gøre billedet mindre f.eks.

> Jeg bruger Photoshop men jeg synes ikke jeg kan gøre billedet
> mindre

Hvad har du forsøgt at gøre for at få det mindre? Har du mulighed
for at uploade billedet et sted så vi kan få det at se her i gruppen?

Madsen.

Fra : Kim miene

Dato : 13-09-03 16:24

du kan sagtens gøre en gif mindre i photoshop, da der ligger et
program i photoshop der hedder imageready der netop er til at lave
gif animationer med.
Hvis du vil vide mere skriv til mig på kim.miene@adslhome.dk
hilsen Kim Miene