Hjælp min SURDEJ er gået til.
Fra : Minirikke

Dato : 06-09-03 00:23

I sommerferien gik min gode gamle surdej til efter at jeg havde forsøgt at
opbevare den i fryseren.
Ja, jeg ved godt at den kan holde sig i køleskabet, men jeg havde læst at
man kunne fryse den ned og uden problemer få liv i den igen.
Jeg har nu gentagne gange forsøgt at starte en ny op af kærnemælk og rugmel,
men den mugner hver gang inden der er gået 3 dage.
Er der nogen der har et forslag til hvordan jeg får gang i en surdej. (Uden
anvendelse af gær)

M.v.h.

Jan

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-09-03 06:58

Minirikke skrev:

> Er der nogen der har et forslag til hvordan jeg får gang i en surdej.

Man gør det i hvert fald ikke med kærnemælk som bakteriekilde, da det
er en helt forkert slags mælkesyrebakterier man finder i kærnemælk.

Man kan være heldig at få en god surdej ved at blande rugmel, vand og
salt, og lade dejen stå tildækket til den er sur, men det er som at
vinde i lotteriet. Den bedste metode er simpelthen at få en stikling
af en der har en surdej som har været vedligeholdt gennem lang tid.

Hvis man ikke kender nogen som har en surdej, kan man altid bestille
en surdej fra nettet. Fx Carl Griffith's "1847 Oregon Trail" fra
<http://home.att.net/~carlsfriends/source.html>, eller en af de mange
forskellige fra <http://sourdo.com/>.

// Klaus

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-09-03 07:02

Se i øvrigt Darrell Greenwoods "Sourdough FAQs" fra debatgruppen

   <http://www.nyx.net/~dgreenw/sourdoughfaqs.html>

// Klaus

Fra : Peter Holm

Dato : 06-09-03 15:37

Jeg plejer at bruge bageferment. Det er surdejsstarter.
Kan købes hos www.aurion.dk . de har oså surdej til rugbrød.

M.v.h.

Peter Holm

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 06-09-03 15:53

Minirikke wrote:
> [...]
> Ja, jeg ved godt at den kan holde sig i køleskabet, men jeg
> havde læst at man kunne fryse den ned og uden problemer få liv

Har prøvet det samme. Havde også hørt at surdej kunne fryses.

Surdej:

2 dl rugmel
2 dl youghurt naturel

Røres og dækkes med 1 tsk salt.
Sættes lunt i 3-4 dage og dækkes med et fugtigt klæde.
Saltet forhindrer mugdannelsen og klædet forhindrer udtørring af
overfladen.

Du må ikke bruge tætsluttende låg som du gør i køleskabet, så vil
dejen mugne.

> Er der nogen der har et forslag til hvordan jeg får gang i en
> surdej. (Uden anvendelse af gær)

Der er da ikke gær i rugbrød....

> M.v.h.
>
> Jan

Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser
mødes med en gunstig lejlighed....