Lukning af adsl-forbindelse???
Fra : Jens

Dato : 05-09-03 21:24

Hej

Jeg bliver udsat for SOBIG virus'en i store mængder (100+ mails hver dag).

Alle mails kommer fra en og samme maskine - en privat adsl kunde hos en af
de store udbydere her i DK.

Jeg har forgæves forsøgt at få udbyderen til at enten lukke for forbindelse
(med henvisning til udbyderens egne ementsbetingelser) eller i det mindste
at kontakte den, formodentlig uvidende, visrus-spreder og bede ham om at få
maskinen renset for virus.

Udbyderen påstår at han intet måp foretage sig uden en politianmeldelse
eller henvendelse fra www.cert.dk

Politianmeldelse har jeg ikke (endnu) forsøgt, men en henvendelse til cert
har ikke rigtig haft nogen effekt (endnu). De siger at udbyderen har meddelt
dem at han kun kan behandle klager over erhvervskunder.

Er der nogen der har en god ide til hvorledes jeg får dette stoppet. Jeg
kan/vil IKKE ændre min emailadresse p.g.a. forretningsmæssige forhold.

Mvh

Jens

Fra : Gert Lynge @ Home

Dato : 05-09-03 21:46

> Er der nogen der har en god ide til hvorledes jeg får dette stoppet. Jeg
> kan/vil IKKE ændre min emailadresse p.g.a. forretningsmæssige forhold.

Tja - strengt taget burde ISP'en skride ind uanset hvem der klager. Det med
CERT (og endnu værre) med at de ikke håndterer klager over private kunder er
jo direkte latterligt. Så skulle de jo lade være med at tage dem ind hvis de
ikke kan håndtere det.

Er det en politianmeldelse de vil have - så har du jo sådan set allerede dit
svar (omend jeg kunne forestille mig at dit lokale Politi ikke har den helt
store forståelse for dit problem).

Jeg har før i forbindelse med arbejde for en ISP og virus hjulpet
Rigspolitiets afdeling for IT-kriminalitet. Den gang skulle den slags gå via
det lokale politi, som jo desværre ofte virkede som et lige groft nok filter
da de (undskyld - jeg har stor respekt for Politiet, men alligevel) ikke
fattede en brik.

Jeg har kigget lidt på www.politi.dk og fundet ud af at de har skiftet navn
til noget så fint som "Rigspolitichefens afd. A, Nationalt
Efterforskningsstøttecenter (NEC), IT-støttenhed" og at du nu vist nok kan
anmelde online på http://www.anmeldelse.politi.dk/.

Jeg vil mene det er den vej du kan gå. Den slags e-mail chikane (bevist
eller ubevist fra afsenderens side) kan vel ligestilles med hvis du (bevist
eller ubevist) får din computerfax til at ringe til "80 årige Fru Jensen" på
alle tider af døgnet. Og den slags plejer at medføre en pæn henstilling fra
Politiet om at det skal man sørme lige lade være med. Med andre ord - du
burde ikke bringe nogen alvorligt i fedte-fadet med det (og da i hvert fald
slet ikke i "salat"-fadet ).

Igen - jeg mener stadig det er nærmest latterligt at den pågældende ISP
(hvem det så end er) ikke skrider ind med _mindst_ en advarsel. Særligt da
jeg er sikker på at vores Politi rent faktisk har vigtigere opgaver end at
agere støttepædagog for en ISP der ikke tager sit ansvar alvorligt...

MVH
Gert Lynge

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-03 00:07

"Gert Lynge @ Home" <gert@lyn-remove-this-ge.org> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
kunder er
> jo direkte latterligt. Så skulle de jo lade være med at tage dem ind

Hvorfor giver ovennævnte sådan en ringen for ørerne.

Måske det skyldes at der blev klaget og filtrering mv. i en anden NG.

Det er sgú ret morsomt....Udbyderen skal sgútte filtrere mv. --- nu er
det sgú for dårligt udbyderen ikke gør noget.

Der er da nogen som ikke kan bestemme sig.

Hr. Bjørn

Fra : Gert Lynge @ Home

Dato : 07-09-03 11:00

> [...]
> det sgú for dårligt udbyderen ikke gør noget.
> Der er da nogen som ikke kan bestemme sig.

Det har jo ikke nødvendigvis noget med filtrering at gøre (omend det også
ville have løst sagen med et virusfilter).

Det her har noget at gøre med at ringe til den pågældende kunde, fortælle at
han har fået virus - samt hjælpe ham til at fjerne den. Det tager max. 10
minutter.

Den pågældende ISP'er siger tilsyneladende at det har man sandelig ikke
kapacitet til at klare for private kunder. Faktisk gidder man slet ikke høre
og behandle klager over dem - hvis det ikke kommer fra CERT eller Politiet.

Med andre ord - man vil gerne have kundens penge så lang tid der ikke er
bøvl med ham. Men når kunden så får Sobig.F (sikkert endda via den
pågældende ISP'ers system), skal han ikke forvente at få hjælp til at få det
fjernet igen.
Det er da flot at de ikke vil yde censur ved at filtrere mails, men det er
sgu. ikke så flot når de ikke vil tage arbejdet der følger med til at have
det standpunkt.

Lige for en ordens skyld. Man kunne jo tro jeg var en 8 årig knægt der
sagtens kunne have sådan nogle holdninger uden at det koster mig noget. Men
faktisk arbejder jeg til dagligt med netop disse ting hos en ISP - og jeg
har - og vil til enhver tid - bruge de 10 minutter det tager at fortælle min
kunde hvor han kan downloade et program der fjerner Sobig fra hans computer.

MVH
Gert

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-03 13:35

"Gert Lynge @ Home" <gert@lyn-remove-this-ge.org> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
det er
> sgu. ikke så flot når de ikke vil tage arbejdet der følger med til at

Censur er vel i denne forbindelse et vel lige stærkt ord.

Hvis du har et den billigste løsning, kan du ikke forvente nogen service
i den retning.

Mon Bilka sender en mand ud og indstiller dit fjernsyn..?

Jeg kører selv på en Pro-version.

> Lige for en ordens skyld. Man kunne jo tro jeg var en 8 årig knægt der
> sagtens kunne have sådan nogle holdninger uden at det koster mig
noget.

Jeg havde ingen fornemmelse af din alder, men for god ordens skyld har
slige holdni´nger intet med alder at gøre.

> [...]
fortælle min
> kunde hvor han kan downloade et program der fjerner Sobig fra hans

Er mængden af kunder så på samme niveau..?

Hr. Bjørn

Fra : Gert Lynge @ Home

Dato : 07-09-03 13:56

> Jeg havde ingen fornemmelse af din alder, men for god ordens skyld har
> slige holdni´nger intet med alder at gøre.
Næ - det kommentaren var nu også bare et forsøg på "farverigt" at fortælle
at min holdning blev udlevet i virkeligheden og som sådan havde
"omkostninger" for mig (dvs. det modsatte af at have en holdning som
alligevel ikke påvirker din dagligdag). Så ud fra den vinkel har alder jo
noget med sagen at gøre da det er de færeste 8 årige knægte der har
indflydelse på supportniveauet hos ISP'ere

> Er mængden af kunder så på samme niveau..?
Da jeg skrev dette indlæg vidste jeg faktisk ikke det oprindelige indlæg
stammede fra TDC. Min erfaring er at TDC er en meget stor organisation, men
at der som regel er styr på tingene når man når til en af de medarbejdere
der rent faktisk ved hvad det drejer sig om.
Uden at vide det kan jeg ikke forestille mig at TDC har en holdning om at
man da ikke kan tage sig af klager mod privatpersoner og at man kun vil
reagere på klager fra Politi eller CERT (deraf min opfordring til den
oprindelige spørgsmålstiller om at prøve TDC igen - godt nok i et andet
indlæg end det du kommenterer her).
Men et direkte svar på dit spørgsmål er naturligvis "Nej - naturligvis har
vi ikke lige så mange kunder som TDC". Men faktisk burde antallet af kunder
jo kun medføre mere effektiv drift og dermed igen medføre at man har flere
ressourcer til at håndtere selv lavpris segmentet med de private kunder.
TDC er vel heller ikke kendt for at være prismæssigt førende i
lavpris-segmentet?

MVH
Gert

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-03 14:39

"Gert Lynge @ Home" <gert@lyn-remove-this-ge.org> skrev i en meddelelse

KLIP

> ... Så ud fra den vinkel har alder jo
> noget med sagen at gøre da det er de færeste 8 årige knægte der har
> indflydelse på supportniveauet hos ISP'ere

Det er vi ikke ueninge om, men mht. til prisniveauet så min fornemmelse
at mange 8-årige (og opefter) er yderst prisfikserede.

> TDC er vel heller ikke kendt for at være prismæssigt førende i
> lavpris-segmentet?

Mig bekendt får man det (normalt), man har betalt for og så er det lige
gyldigt om man handler hos en dyr/billig lavprisudbyder.

Hr. Bjørn

Fra : Gert Lynge @ Home

Dato : 07-09-03 16:05

> [...]

> Mig bekendt får man det (normalt), man har betalt for og så er det lige
> gyldigt om man handler hos en dyr/billig lavprisudbyder.

På de to punkter kan vi vist ikke være mere enige

MVH
Gert

Fra : rea721

Dato : 05-09-03 22:41

Jens wrote:

> Udbyderen påstår at han intet måp foretage sig uden en
> politianmeldelse eller henvendelse fra www.cert.dk

Hvilken udbyder er der tale om ? For den forklaring lyder lidt søgt.

--
Rea721 AKA Leon Andrea leon@721.dk http://721.dk
Bevar Eskadrille 721 på Flyvestation Værløse

Fra : Jens

Dato : 06-09-03 20:43

TDC

Fra : rea721

Dato : 07-09-03 00:03

Jens wrote:

> TDC

Utroligt.

Jeg ville sende en klage til abuse@tdc.dk med cc til cert@cert.dk over den
holdning som [whatever hos TDC] angiveligt har udtalt, samt oplysninger om
dine modtagne virusser, for han aner angiveligt ikke hvad han taler om.

Fra : Gert Lynge @ Home

Dato : 07-09-03 11:02

Jeg tror du skal prøve dem igen. Det er desværre en (for?) stor organisation
og det er ikke altid man lige kan få det som man vil have hos den første
medarbejder man får fat i.
De plejer nu at have rimeligt styr over den slags.

PS: Nej - jeg arbejder ikke for TDC

MVH
Gert

Fra : Jens

Dato : 07-09-03 15:05

> [...]
> medarbejder man får fat i.
> De plejer nu at have rimeligt styr over den slags.

Den mailadresse der i mit tilfælde bliver "ramt" af SOBIG er min mailadresse
i det firma hvor jeg arbejder. Firma'et lægger iøvrigt et 2-cifret
millionbeløb hos TDC hvert år!.
IT-afdelingen hvor jeg arbejder HAR ringet til TDC og jeg HAR i firma'ets
navn klaget til både postmaster og abuse og ringet til bredbånds support osv
osv osv.

Jeg er desværre ikke i en position hvor jeg kan ringe til TDC og fortælle
dem at vi nu opsiger alle aftaler og flytter vor telefoni til f.eks.
Sonofon - det ville ellers nok hjælpe på deres lyst til at gøre noget

Mvh

Jens

Fra : Gert Lynge @ Home

Dato : 07-09-03 16:07

> [...]
> navn klaget til både postmaster og abuse og ringet til bredbånds support

Jeg kan kun sige at det kommer bag på mig at TDC udviser den holdning. Men
som tidligere skrevet så er der jo så ikke andet at gøre end at kontakte
Politiet (det er vist den eneste løsning i ikke har prøvet).

MVH
Gert

Fra : Peter B. Juul

Dato : 08-09-03 15:48

"Jens" <lumombaNOSPAM@webspeed.dk> writes:

> Den mailadresse der i mit tilfælde bliver "ramt" af SOBIG er min mailadresse
> i det firma hvor jeg arbejder. Firma'et lægger iøvrigt et 2-cifret
> millionbeløb hos TDC hvert år!.

DET er sagen aldeles uvedkommende. HVis der er en politik på området,
så må den gælde både dem, der lægger 1000 kr. og dem der lægger 2
mio.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I am a Bear of Very Little Brain,
The RockBear. ((^)) and long words Bother me."

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-09-03 10:41

"Jens" <lumombaNOSPAM@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> TDC

Det er ikke CSIRT du er blevet henvist til?

Fra : Jens

Dato : 10-09-03 20:39

> "Jens" <lumombaNOSPAM@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det er ikke CSIRT du er blevet henvist til?
>
> --
> Martin Højriis Kristensen - http://usenet.makr.dk/
> Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC

Nej, www.cert.dk

Jens

PS: Problemet ser ud til at være løst efter mange henvendelser - Virus'en
stoppede den 8. sep og jeg har i øvrigt læst at SOBIG er konstrueret til at
stoppe af sig selv den 10. !!!

Fra : Jesper Harder

Dato : 08-09-03 16:05

"rea721" <leon@721.dk> writes:

> [...]
> over den holdning som [whatever hos TDC] angiveligt har udtalt, samt
> oplysninger om dine modtagne virusser, for han aner angiveligt ikke

Mine tidligere erfaringer med postmaster/abuse-adressen hos TDC har
også været at de ikke aner, hvad de taler om.

Fra : Hans

Dato : 07-09-03 18:58

Jens wrote:
> [...]
>
> Er der nogen der har en god ide til hvorledes jeg får dette stoppet.
> Jeg kan/vil IKKE ændre min emailadresse p.g.a. forretningsmæssige

Sæt et spamfilter op på din konto som fanger hans mail, så du er fri for at
se på dem indtil han forhåbentlig finder ud af, at hans maskine er
inficeret.

/ Hans

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-09-03 10:42

> Jeg har forgæves forsøgt at få udbyderen til at enten lukke for
forbindelse
> (med henvisning til udbyderens egne ementsbetingelser)

Udbyderens abonnementsbetingelser er en sag mellem kunden og udbyderen. Ikke
noget du kan forlange overholdt på udbyderens vegne