Andet multimedie
Cirkelrund beskæring af billede
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 05-09-03 12:42

Jeg har lavet et billede af et lakridssejlskib, som jeg meget gerne vil have
beskåret.
Beskæringen skal være cirkelrund og gå fra top til bund på billedet med
skibet i centrum.

Det skyldes, at jeg skal bruge billedet i et intern firmablad, hvor vi ikke
har mulighed for at trykke til kant.
Derfor skal jeg finde en alternativ beskæring, og kikkertsyn springer mig i
tankerne.

Billedet kan ses her:
http://www.kolindsund.dk/temp/lakridssejlskib.htm

Hvordan gør man?
Jeg er kommet til kort, som den amatør, jeg nu engang er.

Jeg har adgang til Photoshop 5,0 og Paintshop pro 7,0

Er der et andet grafikprogram, der giver lettere adgang til sådanne
beskæringer?

Frodo Nifinger
aka
Jesper Nielsen

Fra : Thomas Madsen

Dato : 05-09-03 13:30

Frodo Nifinger skrev:

> Det skyldes, at jeg skal bruge billedet i et intern firmablad,
> hvor vi ikke har mulighed for at trykke til kant.

Printer i bladet direkte ud fra Photoshop eller samler i tekst og
billeder i et sideombrydningsprogram som f.eks. Pagemaker, Quark,
InDesign eller lignende?

Madsen.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 05-09-03 20:48

"Thomas Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Printer i bladet direkte ud fra Photoshop eller samler i tekst og
> billeder i et sideombrydningsprogram som f.eks. Pagemaker, Quark,
> InDesign eller lignende?

Jo vi samler i tekst og billeder i et Dtp program, dvs. M$ Publisher 2000,
men jeg arbejder ihærdigt på at få lov til at skrotte det til fordel for
Serif PagePlus 8 PDF. Quark og PageMaker er begge nok lidt for
professionelle til mig, da indlæringskurven typisk er noget høj, og prisen
yderst voldsom for programmerne.
Serif PagePlus 8 PDF er noget mere overkommeligt i begge henseender og
blevet mig anbefalet af en professionel, der har testet en række Dtp
programmer.
Der er bare lige den lille ting, at også min bladkoordinator skal ha
programmet og lære at bruge det :o\
Så det er ikke så nemt at indføre ny teknologi, som man skulle tro.
(Bare kig på dit "qwerty"tastatur - en reminiscens fra det tyvende
århundredes Remington skrivemaskiner)

Frodo Nifinger
aka
Jesper Nielsen

Fra : Thomas Madsen

Dato : 05-09-03 21:01

Frodo Nifinger skrev:

> Jo vi samler i tekst og billeder i et Dtp program, dvs. M$
> Publisher 2000,

Okay. Jeg tvivler på at Publisher aner hvad en klippesti er for
en størrelse, men hvis du brugte et program som PageMaker, Quark,
InDesign eller CorelDraw f.eks. så ville jeg lave en klippesti i
Photoshop og gemme billedet som TIFF eller EPS. Klippestien sørger
for at alt udenfor stien ikke bliver vist så hvis klippestien er
rund, så vil billedet også synes rund når det bliver indsat i
sideombrydningsprogrammet.

Madsen.

Fra : emj

Dato : 05-09-03 13:34

On Fri, 5 Sep 2003 13:41:49 +0200, "Frodo Nifinger"
<jni@stoptdcadsl.dk> wrote:

>Det skyldes, at jeg skal bruge billedet i et intern firmablad, hvor vi ikke
>har mulighed for at trykke til kant.
>Billedet kan ses her:
>http://www.kolindsund.dk/temp/lakridssejlskib.htm
Hvis du ikke har et større billede, så fylder det jo kun 7,6cm x 5,7
cm udskrevet med 300 dpi, i ganske uændretform

Hvilket format, skal det bruges i?
Hvilket program, skal udskrive det og
skal det blot udskrives på en almindelig printer?

>Hvordan gør man?
I rå træk
Brug selection Tool og vælg cirkel.
Stol dig med curseren midt på masten og træk en cirkel, mens du holder
venstre musetast nede. Lykkes det ikke i første hug, så prøv igen.
Når cirklen er, som den skal være vælger du Image/cut
Image/ paste as a new image, hvis det er PSP du bruger.

Hilsen emj

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 05-09-03 20:35

"emj" <emj@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvilket format, skal det bruges i?
> Hvilket program, skal udskrive det og
> skal det blot udskrives på en almindelig printer?

Desktopprogrammet er (desværre) M$ Publisher 2000, men jeg arbejder ihærdigt
på at få firmaet overbevist om, at jeg skal ha Serif PagePlus 8 PDF istedet.

Bladet PDF'es bagefter og sendes til trykning ude i byen på en A3
farvelaserprinter.
Billedet får den størrelse, man ser i PSP
Billedet vil få en omkreds på 12,8 cm - I Publisher får man jo det, man ser.
Men bevares, billedet er oprindeligt på 2272 x 1704 pixel

> [...]
> Når cirklen er, som den skal være vælger du Image/cut
> Image/ paste as a new image, hvis det er PSP du bruger.

Tusind tak, det var lige, hvad jeg skulle bruge!

Frodo Nifinger
aka
Jesper Nielsen

Fra : BK

Dato : 06-09-03 06:46

Og hvis du holder Shift nede samtidigt med får du en 100% rund cirkel.

BK

Fra : BK

Dato : 06-09-03 06:49

Ups tastefejl =)

Jeg mener selvfølgelig shift+alt

BK

Fra : emj

Dato : 06-09-03 07:03

On Sat, 6 Sep 2003 07:45:42 +0200, "BK" <bk@tele4adsl.dk> wrote:

>Og hvis du holder Shift nede samtidigt med får du en 100% rund cirkel.

Det er ikke nødvendigt i PSP, som slet ikke kan finde ud af at lave en
cirkel, der ikke er 100 % rund, hvis man bruger cirkelselections tool

Hilsen emj

Fra : BK

Dato : 06-09-03 07:09

Ja du har selvfølgelig ret!
Jeg bruger selv kun PhotoShop, derfor tog jeg det nok lidt som en selvfølge
at det gør han også =)

Tippet jeg gav er til PhotoShop.

Tak emj

BK