|
| Begrænsning uden kundeklausul Fra : Kim Ludvigsen |
Dato : 04-09-03 18:52 |
|
Er der nogen begrænsninger for en fyret funktionær med hensyn til
opsøgning af kunder eller forretningeforbindelser fra den gamle
arbejdsplads? Vedkommende har en kundeklausul, men den gælder kun, hvis
hun selv siger op.
Jeg mener at huske en diskussion for et par år siden, hvor det fremgik,
at der var grænser for, hvad man må. Men jeg har ikke kunnet finde noget
på Google og heller ikke i Funktionærloven - snyder min hukommelse mig?
--
Mvh. Kim Ludvigsen
| |
Peter K. Nielsen (04-09-2003)
| Kommentar Fra : Peter K. Nielsen |
Dato : 04-09-03 20:57 |
|
"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message
news:3F577BBF.7769@kimludvigsen.dk...
> Er der nogen begrænsninger for en fyret funktionær med hensyn til
> opsøgning af kunder eller forretningeforbindelser fra den gamle
> arbejdsplads? Vedkommende har en kundeklausul, men den gælder kun, hvis
> hun selv siger op.
>
> Jeg mener at huske en diskussion for et par år siden, hvor det fremgik,
> at der var grænser for, hvad man må. Men jeg har ikke kunnet finde noget
> på Google og heller ikke i Funktionærloven - snyder min hukommelse mig?
Udover funktionærloven, så er en medarbejders muligheder også begrænset af
markedsføringsloven
Peter
| |
Kim Ludvigsen (04-09-2003)
| Kommentar Fra : Kim Ludvigsen |
Dato : 04-09-03 21:28 |
|
Peter K. Nielsen wrote:
> Udover funktionærloven, så er en medarbejders muligheder også begrænset af
> markedsføringsloven
Tak! Det må næsten være §10 om bla. erhvervshemmeligheder, jeg husker
kan give problemer. Hvordan fortolkes den i forbindelse med et
kundekartotek? Må man henvende sig til de kunder, man selv har haft
forbindelse til (som man for eksempel har i sin kontaktbog), må man
henvende sig til enkelte forbindelser, eller må man slet ikke henvende
sig til tidligere forbindelser?
Er der nogle afgørelser, jeg kan finde på nettet?
--
Mvh. Kim Ludvigsen
| |
Peter G C (04-09-2003)
| Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 04-09-03 22:38 |
|
In news:3F57A056.AC5@kimludvigsen.dk,
Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> typed:
[klip]
> Tak! Det må næsten være §10 om bla. erhvervshemmeligheder, jeg husker
> kan give problemer. Hvordan fortolkes den i forbindelse med et
> kundekartotek? Må man henvende sig til de kunder, man selv har haft
> forbindelse til (som man for eksempel har i sin kontaktbog), må man
> henvende sig til enkelte forbindelser, eller må man slet ikke henvende
> sig til tidligere forbindelser?
Man må typisk ikke taget kontakt til kunder fra kundekartoteket.
>
> Er der nogle afgørelser, jeg kan finde på nettet?
Næppe.
/Peter
--
http://www.grauslund.com
| |
Kim Ludvigsen (04-09-2003)
| Kommentar Fra : Kim Ludvigsen |
Dato : 04-09-03 22:51 |
|
Peter G C wrote:
>
> In news:3F57A056.AC5@kimludvigsen.dk,
> Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> typed:
>
> [klip]
>
> > Tak! Det må næsten være §10 om bla. erhvervshemmeligheder, jeg husker
> > kan give problemer. Hvordan fortolkes den i forbindelse med et
> > kundekartotek?
>
> Man må typisk ikke taget kontakt til kunder fra kundekartoteket.
Og hvis jeg skal overbevise hende, hvor alvorligt det er: Hvad vil der
typisk ske, hvis hun kontakter kunder fra kundekartoteket, og hendes
tidligere arbejdsgiver reagerer?
--
Mvh. Kim Ludvigsen
| |
Carsten Holck (05-09-2003)
| Kommentar Fra : Carsten Holck |
Dato : 05-09-03 08:22 |
|
Kim Ludvigsen wrote:
> Peter G C wrote:
>>
>> In news:3F57A056.AC5@kimludvigsen.dk,
>> Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> typed:
>>
>> [klip]
>>
>>> Tak! Det må næsten være §10 om bla. erhvervshemmeligheder, jeg
>>> husker kan give problemer. Hvordan fortolkes den i forbindelse med
>>> et kundekartotek?
>>
>> Man må typisk ikke taget kontakt til kunder fra kundekartoteket.
>
> Og hvis jeg skal overbevise hende, hvor alvorligt det er: Hvad vil der
> typisk ske, hvis hun kontakter kunder fra kundekartoteket, og hendes
> tidligere arbejdsgiver reagerer?
Hvis hun medtager en kopi af addresselisten (kontaktbogen) fra sit gamle
arbejde - så er det alvorligt, men hvis hun udnytter sin (generelle) viden
om at det og det firma måske kunne være potentielle kunder, derefter "slår
op i de gule sider sider" og så kontakter firmaerne, så er det nok nemmere
at "holde sin sti ren". Men det er et grumset område. F.ex hvis hun kun
kontakter kunder hun havde i der gamle arbejde er der nok en indikator på at
hun misbruger intern viden, men hvis de gemle kunder kun udgør en delmængde
af de samlede kunder burde det være OK.
<vanlige forbehold>
Det eneste råd jeg kan (tør) giver er "pas på" især hvis de (gammel
arbejdsplads) er sure på hende så kan det nemt blive besværligt.
Evt. kan en (relevant) fagforening hjælpe, det er ofte der sagerne ender.
/carsten
| |
Peter G C (05-09-2003)
| Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 05-09-03 08:59 |
|
In news:3F57B3AC.BB2@kimludvigsen.dk,
Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> typed:
[klip]
> Og hvis jeg skal overbevise hende, hvor alvorligt det er: Hvad vil der
> typisk ske, hvis hun kontakter kunder fra kundekartoteket, og hendes
> tidligere arbejdsgiver reagerer?
Du kan fortælle hende, at der kan nedlægges forbud (sker ved retten) og
overtrædelse af forbuddet udløser i hvert fald bøde - måske mere. Og ikke
mindst erstatning.
/Peter
--
http://www.grauslund.com
| |
Per Christoffersen (05-09-2003)
| Kommentar Fra : Per Christoffersen |
Dato : 05-09-03 10:30 |
|
"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
news:bj8bbg$nj$1@sunsite.dk...
> In news:3F57A056.AC5@kimludvigsen.dk,
> Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> typed:
>
> [klip]
>
> > Tak! Det må næsten være §10 om bla. erhvervshemmeligheder, jeg husker
> > kan give problemer. Hvordan fortolkes den i forbindelse med et
> > kundekartotek? Må man henvende sig til de kunder, man selv har haft
> > forbindelse til (som man for eksempel har i sin kontaktbog), må man
> > henvende sig til enkelte forbindelser, eller må man slet ikke henvende
> > sig til tidligere forbindelser?
>
> Man må typisk ikke taget kontakt til kunder fra kundekartoteket.
Det skal vel have karakter af en erhvervshemmelighed?
Forskellige markeder har jo forskellig transparens, så i nogle tilfælde er
det ikke en hemmelighed at visse firmaer handler med hinanden.
En sælger der skifter fra Carlsberg-gruppen til Bryggerigruppen må vel godt
stadig ringe til eller besøge alle de købmænd eller kiosker han havde
kontakt til før?
Det er jo ikke ligefrem en hemmelighed, at de findes og handler med øl...
I andre tilfælde kan viden om kundeforholdet kun være kommet fra den
tidligere ansættelse, og så er sagen en anden.
Eller tager jeg fejl?
/Per
| |
Peter G C (05-09-2003)
| Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 05-09-03 13:26 |
|
In news:3f585771$0$32539$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Per Christoffersen <pc@snydcomonto.dk> typed:
[klip]
> Det skal vel have karakter af en erhvervshemmelighed?
Ja. Og det er altid en konkret vurdering.
/Peter
--
http://www.grauslund.com
| |
|
|