Vilkårlig støj - nyt lydkort
Fra : J.B

Dato : 04-09-03 15:54

Hej NG,
Jeg ved dette indlæg også involverer almindelig HiFi, og måske derfor (også)
tilhører dk.teknik.*, men jeg tillader alligevel at spørge her:

Har nu haft mit Terratec Aureon Sky 5.1 lydkort installeret i nogle dage og
et særligt irritationsmoment er opstået. Det er via optisk kabel sat til min
Surround receiver for surround effekt på dvd via PCen og musik generelt. Men
ligegyldigt om jeg hører radio - altså udenom pc-lyden - eller ser en dvd
film, så forekommer der kraftige støj-udslag ind imellem. Ved ikke hvordan
jeg skal beskrive det, men det er nærmest som den støj man kan fremkalde ved
at stikke en phonostik/minijackstik i en udgang der er "aktiv".

Kan det overhovedet ske, at sådan støj bliver fremkaldt selv når indgangen
(på receiveren) ikke benyttes? Altså f.eks. når jeg hører radio? Det pudsige
er, at det også forekommer i pc'ens egne højtalere ind imellem. Kortet burde
godt håndtere både udgang til receiver samtidig med udgang til pc'ens egne
højtalere.

Mvh
J.B