Købeloven (prisstigning inden lev.)
Fra : Martin Sand.

Dato : 04-09-03 13:41

Hejsa

Et hurtigt spørgsmål:
Jeg har bestilt en printer hos en dansk onlinebutik til 1500 kr., og betalt
på deres hjemmeside via Dankort.
Jeg får ordrebekræftelsen på min e-mail 2 minutter efter bestillingen, og
der står rigtigt nok 1500 kr.
Printeren er imidlertid i restordre, og nu - 4 dage efter jeg har bestilt
den - er prisen på firmaets hjemmeside steget 100 kr. Varen er stadig i
restordre.
Når varen om kort tid kommer på lager hos firmaet igen, skal jeg vel stadig
kun betale de 1500 kr. som varen kostede på bestillingstidspunktet?

MVH Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-09-03 13:50

Martin Sand. skrev:

> [...]

>Når varen om kort tid kommer på lager hos firmaet igen, skal jeg vel stadig
>kun betale de 1500 kr. som varen kostede på bestillingstidspunktet?

Ja.

En aftale er som udgangspunkt bindende.

--
Bertel

Fra : Hans

Dato : 04-09-03 14:36

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ja.
>
> En aftale er som udgangspunkt bindende.

Og virker i øvrigt begge veje hvis prisen skulle falde.

/ Hans

Fra : David T. Metz

Dato : 04-09-03 17:40

Hans kalligraferede, i

> Og virker i øvrigt begge veje hvis prisen skulle falde.

Men i det tilfælde vil køber kunne benytte sig af sin fortrydelseret, hvis
det er interessant.

David
--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-09-03 18:37

"Hans" <kvik@NOSPAMmail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Og virker i øvrigt begge veje hvis prisen skulle falde.

Bortset fra at køber har 14 dages fortrydelsesret.
Så han kan fortryde og bestille den samme til 100 kr. mindre.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.cf-offroad.dk/alarm - 2vejs bilalarm m. fjernstart & turbotimer - nedsat 30%

Fra : Devast8or, work

Dato : 05-09-03 13:34

"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mit efternavn.com> skrev i en meddelelse

> Bortset fra at køber har 14 dages fortrydelsesret.
> Så han kan fortryde og bestille den samme til 100 kr. mindre.

Men gælder de 14 dages fortrydelsesret ikke først fra man har modtaget
varen?
For så skal man jo også huske at man skal betale portoen når den sendes
tilbage :)

Devast8or

Fra : Per Christoffersen

Dato : 05-09-03 13:52

"Devast8or, work" <invalid@invalid.invalid> wrote in message

> [...]
> varen?
> For så skal man jo også huske at man skal betale portoen når den sendes

Der står ingen steder, at man skal vente med at fortryde til man har fået
varen
Hvis man fortryder inden varen er afsendt, så kan man ikke komme til at
hænge på returfragten.
I det øjeblik sælger har fået underretning om fortrydelsen, kan han ikke
længere høre krav gældende mod forbrugeren (Forbrugeraftaleloven §12c)

/Per

Fra : Devast8or, work

Dato : 05-09-03 14:45

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Der står ingen steder, at man skal vente med at fortryde til man har fået
> varen

Ok, det var det jeg ikke var helt sikker på.

> Hvis man fortryder inden varen er afsendt, så kan man ikke komme til at
> hænge på returfragten.

Det er klart - der er jo ikke noget at sende tilbage :)

> I det øjeblik sælger har fået underretning om fortrydelsen, kan han ikke
> længere høre krav gældende mod forbrugeren (Forbrugeraftaleloven §12c)

Ok (det vidste jeg da vist egentlig godt. Tænkte bare ikke på det tidligere.
Godt det snart er weekend).

Devast8or

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-09-03 15:02

"Devast8or, work" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> Men gælder de 14 dages fortrydelsesret ikke først fra man har modtaget
> varen?

Nej.

> For så skal man jo også huske at man skal betale portoen når den sendes
> tilbage :)

Man kan også fortryde ved at undlade at modtage pakken.
Da bliver den sendt tilbage til forhandleren uden omkostninger for dig.
Det er kun hvis du først har modtaget varen, og derefter fortryder, at du hænger
på den...

Fra : David T. Metz

Dato : 05-09-03 16:05

Morten Fruergaard kalligraferede, i news:bja54n$22$1@sunsite.dk

> [...]
> Da bliver den sendt tilbage til forhandleren uden omkostninger for
> dig. Det er kun hvis du først har modtaget varen, og derefter

Ahem er du sikker? Jeg mener bestemt forhandleren kan fakturere
forsendelsen, hvis varen først er afsendt - uanset køber evt. vælger ikke at
modtage den.

Sakset fra
http://www.net-tjek.dk/ehandel/forbrug/fortrydelsesret-hvordan.htm

"Udnytter du fortrydelsesretten ved at undlade at modtage varen/at afhente
den på posthuset, vil sælger i første omgang komme til at betale
returportoen, men sælger har i disse tilfælde ret til at fratrække denne
omkostning i det beløb, du skal have tilbage. Har du endnu ikke betalt for
varen, har sælger ret til at opkræve beløbet hos dig efterfølgende. "

David
--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-09-03 21:18

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> skrev i en meddelelse
> Ahem er du sikker?

Ikke 100 %.

Hvad siger I andre?

Kan en forhandler sende en regning på portpoen, hvis man ikke afhenter en pakke,
da man har fortrudt?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-09-03 16:24

Devast8or, work skrev:

>Men gælder de 14 dages fortrydelsesret ikke først fra man har modtaget
>varen?

Nej, men man *tæller* først fra varen er modtaget - eller faktisk
måske senere, for forbrugeren skal også have fået en række
oplysninger før de 14 dage påbegyndes.

--
Bertel

Fra : Martin Sand.