Race-udekatte?
Fra : Benny

Dato : 04-09-03 11:49

Hejsa.

Kan nogen give gode råd omkring hvilke racekatte der bedst klarer sig
som fritløbende?

mvh
Benny

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 04-09-03 12:26

hmm, der er vel lige stor chance for at få alverdens sygdomme og blive kørt
over lige meget hvad race man er ?

Hvad mener du ? alle katte kan vel tåle at være udendørs selvfølgelig så
syntes de hårløse nok ikke det er videre sjovt om vinteren at rende rundt i
frostvejr Så tror da ikke nogen racer er bedre end andre til det.

MVH
Gitte
www.sacala.dk - killing til salg

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 04-09-03 13:25

Gitte S. Eriksen wrote:
> [...]
> så syntes de hårløse nok ikke det er videre sjovt om vinteren at
> rende rundt i frostvejr Så tror da ikke nogen racer er bedre end

Jeg ved nu ikke.. Jeg ville ikke have hverken aby'er eller siamesere til at
gå ude. De er simpelthen for nysgerrige, og for siamesernes ( al fald dem vi
har haft) også for dumme i betydningen tossegode *L* Basil ville formentlig
styre hen til den første bil han så for at finde ud af hvad DET mon var.

Men nu ville jeg personligt ikke lade NOGEN som helt katte være fritgående.

~Lisbeth

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 04-09-03 14:53

Hejsa

nej vi har også selv hegnet vores inde, men der findes altså NFOér og MCOér
som er lige så nysgerige som andre racer vores Mykene og Hope er lige så
emget emd i ting som vres burmeser

Fra : maz

Dato : 04-09-03 16:03

> [...]
> al fald dem vi har haft) også for dumme i betydningen tossegode *L*
> Basil ville formentlig styre hen til den første bil han så for at

Og min erfaring er så stik modsat hvad angår siamesere. De kan sagtens
færdes udenfor - godt nok er de nysgerrige, men de kan også være meget
påpassselige af natur, når de færdes på egen hånd. Jeg har aldrig haft
problemer med at lære dem, at biler/billyde betyder "væk i en fart", og de
gik aldrig hen til fremmede og var umulige at fange...
Og siamesere (min erfaring) er absolut ikke uintelligente - tværtimod. De
siam vi har haft var meget intelligente. Men der kan være stor individuel
forskel. Det er derfor mere et spørgsmål om den enkelte kat- ikke så meget
om selve racen....

> Men nu ville jeg personligt ikke lade NOGEN som helt katte være
> fritgående.
Det er så din holdning, men det afhænger vel af kattens psyke, adfærd og
hvordan man bor....IMO

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 04-09-03 20:34

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 04-09-03 20:39

maz wrote:

> [...]
> enkelte kat- ikke så meget om selve racen....

> Det er så din holdning, men det afhænger vel af kattens psyke, adfærd

Hehe det kan da godt være vi bare har været begavede med et par snotdumme
eksemplarer af racen.

Ang de fritgående katte... Tjaeh bom bom bom... Med mindre man er fyrpasser
på en ellers øde ø.. så er det fil'me svært at overholde den der lov om at
man skal holde sine dyr på egen matrikel.

~Lisbeth

Fra : KatjaStrofen

Dato : 06-09-03 16:54

"Gitte S. Eriksen" <dk.sacala*fjernspam*@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> syntes de hårløse nok ikke det er videre sjovt om vinteren at rende rundt
> frostvejr Så tror da ikke nogen racer er bedre end andre til det.

Hej Gitte

Jeg vil nok også tænke mig om en ekstra gang.. inden jeg slippede min perser
ud og tumle i mudderet og ind i skoven osv.

Der kan jo sidde en halv skov og hvad ved jeg i den pels
mvh
katja

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 04-09-03 20:22

"Benny" <post@isfugl.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa.
>
> Kan nogen give gode råd omkring hvilke racekatte der bedst klarer sig
> som fritløbende?

Briten plejer at blive anbefalet.
Selv har jeg haft burmesere som udekatte, det var også en succes. De holdt
haven fri for andre katte, løb aldrig ret langt væk, og kom når vi kaldte.
Hvis ikke det var fordi mine skovkatte er fertile avlskatte, ville jeg også
kunne lukke dem ud uden problemer.
Maine Coon er heller ikke ualmindelig som udekat.

I virkeligheden vil jeg tro, at de fleste racer vil klare sig udmærket
udendørs.

Mvh. Else.

Fra : Ida

Dato : 04-09-03 20:41

--
> [...]
> Hejsa.
>
> Kan nogen give gode råd omkring hvilke racekatte der bedst klarer sig

Hej Benny *s*

Jeg vil springe moralprædiken over og i stedet gøre opmærksom på, at rigtig
mange af os opdrættere har inkluderet i vores salgskontrakt ( der *skal*
følge med en racekat med stamtavle fra Fifé ) at køber *ikke* må lade katten
gå frit, men der i mod holde katten i sikre omgivelser så som indekat "only"
eller i løbegård.
Jeg kender personligt ingen opdrættere, der ønsker at sælge til en ejer, der
vil lade katten løbe frit - jeg selv incl.
Det er vigtigt, at du er ærlig over for de opdrættere du kontakter og
fortæller dem under hvilke forhold du ønsker at holde katten og vær
forberedt på, at det nok ikke bliver den nemmeste opgave.

Mvh

Ida

CorkyCoon
www.maine-coons.dk - killinger til salg

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 04-09-03 21:33

"Ida" <mail@FJERNDETTEmaine-coons.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
der
> vil lade katten løbe frit - jeg selv incl.

Hej Ida.
Så må du hellere lære mig at kende
Jeg har endnu ikke haft killinger til salg, men jeg har faktisk overvejet at
kræve, at katten *ikke* må holdes som indekat, da jeg synes det er synd at
holde skovkatte inde. Jeg tror nu, jeg lader det blive ved overvejelsen, for
jeg mener ikke, man som sælger skal bestemme, hvordan køberen skal behandle
"varen" efter købet. Selvfølgelig har man ret - og pligt - til at vurdere,
om en potentiel køber er god nok, men har man "godkendt" køberen, må man
stole på deres dømmekraft frem for at binde dem med en håndfæstning.
Jeg vil på forhånd orientere mine købere om at jeg mener det er bedst for
katten at have mulighed for at komme ud (lige som jeg vil orientere om at
katte som regel trives bedst sammen med andre katte), men der kan jo være
gode årsager til at køberen vil have katten indendørs eller som enekat, og
det må være op til køberen at beslutte.

Mvh. Else.

Fra : Pia J/Kurt K

Dato : 04-09-03 21:52

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gode årsager til at køberen vil have katten indendørs eller som enekat, og

Hej Else

Jeg mener da bestemt heller ikke, at man kan bestemme hvad folk gør, når de
er blevet godkendt! Men jeg kan love dig for at de IKKE vil blive godkendt
hos mig, hvis de ønsker at lade katten gå frit. At de så bagefter kan gøre
hvad pokker de vil, håber jeg selvfølgelig naivt på ikke vil være tilfældet.
Jeg er ikke uenig med dig i, at det er op til køberne at beslutte hvordan de
ønsker at have kat, men det er altså også op til mig som sælger, at beslutte
på hvilke præmisser jeg ønsker at sælge! Når så køber og sælger ikke kan
enes om hvordan, ja så bliver den handel ikke til noget! Vi er lige gode
venner af den grund, vi skal bare ikke handle kat!

Mange hilsner
Pia BJ

Fra : Ida

Dato : 04-09-03 22:09

--

> [...]
> gode årsager til at køberen vil have katten indendørs eller som enekat, og

Hej Else
Både du og jeg vil vores katte, og de killinger vi finder nye hjem til, det
aller bedste og jeg er bestemt ikke uenig i, at katte har godt af at være
ude og også vil nyde det.. men i kattesikrede omgivelser : en løbegård eller
indhegnet have med masser af klatremuligheder, små gemmesteder i form af
buske og små huler.. et sted hvor de kan få vind i pelsen og mulighed for at
bruge deres krop *s*
Jeg har haft et utal af katte gennem barndommen, der alle har været
fritløbende udekatte og fælles for dem alle har været et kort liv pga bla
påkørsel, ræve, slåskampe og en enkelt blev simpelthen stjålet fordi den var
langhåret og noget så bedårende - de der havde taget den benægtede :-/
Der er rigtig mange farer der lurer på en fritgående kat og fristelsen for
nogle mennesker kan være for stor, når en kat til 5000 kr render forbi dem -
det er slet ikke risici jeg ville turde løbe.. racekat eller ej *s*

Vist skal vi bruge vores sunde fornuft når vi sælger vores killinger, men
både køber og sælger kan vælge fra, hvis betingelserne for overtagelsen af
katten ikke falder overens med ens egne meninger og holdninger : der er folk
der ikke har ønsket at købe kat hos mig pga min kontrakt og der er folk jeg
ikke har ønsket at sælge til pga helt andre omstændigheder, men begge
grupper har helt sikkert kunnet finde en anden opdrætter at købe ønskekatten
hos, på de betingelser de ønsker

Fra : Louise Hansen

Dato : 05-09-03 00:10

> Kan nogen give gode råd omkring hvilke racekatte der bedst klarer sig
> som fritløbende?

Ja, som mange allerede har været inde på, handler det i høj grad om
kattens individuelle psyke og temperament, hvorvidt den vil egne sig til
udekat eller ej! MEN (for sådan et kommer der jo næsten altid, gør der
ikke? ) jeg vil dog også mene, at det til dels kommer an på kattens
pels. Jeg ville i hvert fald personligt aldrig slippe en perser løs som
udekat - ikke engang mine birmaer ville egne sig til udekatte, synes
jeg. Jovist kommer de ud i sele og snor, men så bestemmer jeg jo også
lidt, hvor de færdes...For et par uger siden var Oscar og Niqui smuttet
ud af et lille ubemærket hul i væggen i udestuen (den er under opførelse
og derfor stadig lidt primitiv) og gået på opdagelse i haven. Heldigvis
blev de opdaget og "indfanget", før de løb længere væk hjemmefra, men
allerede efter de blot 10 minutter, de havde været ude på egen hånd, var
deres pels så fyldt med præstelus (burrer), at jeg måtte bruge to stive
klokketimer på at pille dem allesammen ud igen - en ikke hel nem opgave,
for hvordan får man liiige en legesyg killing til at sidde stille i over
en time??? Derfor ville jeg, hvis jeg skulle dømme, kun lade
korthårskatte løbe frit...langhårskattene er alt for udsatte for
filtknuder og ubehagelige ting og sager, der hænger fast i pelsen og
generer både kattene og mig, der skal pille det hele ud igen!

Med venlig hilsen
Louise Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Benny

Dato : 05-09-03 07:07

Hej alle.

Tak for rådene.
Især glæder det mig at høre om Elses gode erfaringer med Burmesere som
udekatte, det er nemlig Burmeseren vi har kastet vores kærlighed på. Vi
mistede vores højtelskede huskat for et par uger siden. Hun har altid været
udekat, og opnåede alligevel at blive 20 år gammel!, så vi er mest til
fritløbende katte. Husets tidligere ejer har hegnet haven ind, så en hund
ikke kan stikke af, men det vil selvfølgelig ikke holde en kat hjemme.

mvh
Benny

Fra : Katrine Nederby

Dato : 05-09-03 10:40

> [...]
> fritløbende katte. Husets tidligere ejer har hegnet haven ind, så en hund
> ikke kan stikke af, men det vil selvfølgelig ikke holde en kat hjemme.

Hej Benny.

Har i overvejet at "udbygge" hegnet, så det *kan* holde en kat inde?

Jeg mener bestemt ikke, burmesere er mindre udsatte end andre katte, når de
løber frit. Min far har en fritgående burmeser, som har været påkørt med
åbent kæbebrud til følge og er kommet hjem med bidskader fra slagsmål flere
gange. Han er, som de fleste burmesere, meget territoriebevidst og kommer
derfor ofte i klammeri med andre katte (Han *er* kastreret). Min mor bor på
landet, og har to burmesere, men vælger at hegne 225m2 af sin have ind her
til efteråret, for vi har tidligere mistet 4 katte på den adresse Og
hankatten kunne hos sin tidligere ejer finde på at gå ind i andre folks
biler.

Jeg har selv kun burmesere som indekatte (med altan ), og jeg kunne ikke
forestille mig at lade dem rende frit. Nok er de intelligente, men de er
også meget nysgerrige og tillidsfulde, så de kan få rodet sig ud i nogle
uheldige situationer.

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Benny

Dato : 06-09-03 05:27

Hej Katrine.

Jeg tror det vil blive et voldsomt stort (og antageligt ligeså dyrt)
projekt, at lave en kattesikker indhegning af en 1000 m2 villahave.
Indhegningen kræver vel også nærmest en slags loft/tag, ellers vil kattene
vel bare suse op af hegnet og videre ud i verden? Det der glædede mig ved
Elses svar " Burmeseren holder haven fri for andre katte", og nu dit omkring
territoriebevidsthed, er at at Burmeseren tydeligvis forstår at sætte sig i
respekt og ikke altid bliver "kanøflet".

Mange hilsener
Benny

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 06-09-03 07:35

On Sat, 6 Sep 2003 06:26:36 +0200, "Benny" <post@isfugl.dk> wrote:

      Hej Benny =)

> [...]
>territoriebevidsthed, er at at Burmeseren tydeligvis forstår at sætte sig i
>respekt og ikke altid bliver "kanøflet".

   Spørgsmålet er hvor glad du er for det når katten er kommet
hjem søndag aften med slagsmålsskader der kræver dyrlæge _nu_... Det
koster altså dyrt. Eller i påsken med de mange helligdage - eller til
jul eller ... eller ... elller. For som kattte er flest skal den nok
sørge for at komme til skade/blive syg på tidspunkter hvor dyrlægen
tager dobbelttakst og tillæg for det ene og det andet ;) Sådan er
katte jo. Så kan det godt være at den holder haven fri for andre katte
- men hvad kommer det til at koste?? Det bør du lige overveje =)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Benny

Dato : 06-09-03 07:45

Hej Trine.

Ja, der er selvfølgelig mange ting at tage med i overvejelserne.
Dyrlægetaksterne en søndag aften kender jeg desværre godt. Vores 20-årige
huskat blev pludselig syg sent søndag aften og måtte desværre aflives. Pris
for undersøgelse og blodprøver( ialt ca. 1 times arbejde): 2028 kr. ,
aflivningen var uden beregning!

mvh
Benny

Fra : Ragna

Dato : 06-09-03 16:11

Benny skrev:
>Jeg tror det vil blive et voldsomt stort (og antageligt ligeså dyrt)
>projekt, at lave en kattesikker indhegning af en 1000 m2 villahave.

Hej Benny!
Ja, det er et stort projekt, men ikke nødvendigvis uoverkommelig dyrt at
indhegne jeres have.
Vi har en indhegnet have på 2000 m2, som har kunnet holde vores nuværende
hankat inde i de 1½ år, hvor han har haft "udgangstilladelse".
Vores tidligere hankat blev også inde, men vores perser-blandings-hunkat var
en ren Houdini, der klatrede 1½ m op _inde_ i en tjørnehæk, entrede over
hønsetråden og gik på opdagelse ud over markerne. Vi stoppede flugthullerne
et for et, men efter nogen tid fandt hun bare et nyt. Hun gik aldrig særlig
langt væk, kom heldigvis aldrig til skade, og levede til hun blev 17 år.
Vores metode hed hønsetråd helt ind i en nyklippet hæk- og lidt ned i
jorden - samt en høj låge som afspærring ud mod indkørslen.
Det er et stort arbejde - men det giver fred i sjælen!

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Katrine Nederby

Dato : 07-09-03 10:16

> Hej Katrine.

Hej Benny

> [...]
> Indhegningen kræver vel også nærmest en slags loft/tag, ellers vil kattene
> vel bare suse op af hegnet og videre ud i verden?

Jeg forstod det sådan, at haven allerede *var* hegnet ind? Man laver det
kattesikkert ved enten at at lave et ca. 50 cm vandret indhæng eller et
skråt indhæng med en el-tråd yderst. Og man gør det gerne til begge sider,
så man ikke risikerer, at fremmede katte kan komme ind, men ikke ud igen. Du
kan finde mange billeder af den type hegn rundt omkring på nettet. Bl.a. har
Camilla Baird et billede i sit album her:

> Det der glædede mig ved
> Elses svar " Burmeseren holder haven fri for andre katte",

Det gør et hegn også

>og nu dit omkring
> territoriebevidsthed, er at at Burmeseren tydeligvis forstår at sætte sig
> respekt og ikke altid bliver "kanøflet".

Tja, men som Pia også har skrevet, så er der omkostninger ved katteslagsmål.
Det er heller ikke sikkert, din nabo (og hans kat) synes, det er så fedt,
når din kat pludselig mener, hans have hører med til dens territorie

Fra : Katrine Nederby

Dato : 07-09-03 10:19

> Tja, men som Pia også har skrevet,

Øøh ups! .....Der skulle stå Trine

Katrine

Fra : Benny

Dato : 08-09-03 06:07

Hej Katrine, Trine, Ragna og alle I andre.

OK, OK, jeg er efterhånden ved at fatte det, hvis man vil sin kats bedste er
det nødvendigt med sådan en indhegning. Og med hunde på tre sider af
grunden, såå - - - - -. Jeg vil undersøge om det eksisterende ca. en meter
høje hegn inde i hækken kan forhøjes og tilrettes som på billedet, tak for
det. Politikens kattebog, som jeg lånte i lørdags, viser også et eksempel på
et hegn med et par strømførende tråde i toppen, det ser ret diskret ud og
virker sikkert også fint. Tak for alle jeres gode og velmente argumenter.

Med venlig hilsen

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 08-09-03 16:58

Benny wrote:
> Hejsa.
>
> Kan nogen give gode råd omkring hvilke racekatte der bedst klarer sig
> som fritløbende?

Kender du
<http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/db.nsf/docs/1cc07c70f6e6abacc1256b500041528a>
?