/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
At hæve en handel pga. mangler - tilbagele~
Fra : AllanE


Dato : 04-09-03 08:43

Jeg har købt en bærbar computer hos Dell (forbrugerkøb), som jeg har gode
erfaringer med fra tidligere køb. Denne computer er dog fyldt med fejl
(raslende & larmene blæser, skævt "chassis", blæseren kører konstant og til
sidst en MEGET sløret skærm, fordi Dell ikke kan levere en grafikkortdriver
før om 2 uger) og jeg overvejer derfor at hæve handlen og købe en anden.
Problemet er, at Dell sender varen fra Irland, hvilket koster ca. 700 kr. i
fragt. Mit spørgsmål er derfor:

Hvis jeg vælger at hæve handlen, fremfor at få computeren repareret, hvilket
jeg har ret til iht. købeloven, kan Dell så pålægge mig at skulle betale for
leveringen tilbage til deres fabrik i Irland, altså de 700 kr.? Jeg ved, at
hvis man udnytter sin 14 dages returret ved onlinehandel, så skal man betale
de 700 kr. for tilbagelevering til Irland. Er det iøvrigt tilladt?

Håber at I kan hjælpe

-AllanE



 
 
Martin Andersen (04-09-2003)
Kommentar
Fra : Martin Andersen


Dato : 04-09-03 09:24

AllanE wrote:


>
> Hvis jeg vælger at hæve handlen, fremfor at få computeren repareret,
> hvilket jeg har ret til iht. købeloven, kan Dell så pålægge mig at skulle
> betale for leveringen tilbage til deres fabrik i Irland, altså de 700 kr.?
> Jeg ved, at hvis man udnytter sin 14 dages returret ved onlinehandel, så
> skal man betale de 700 kr. for tilbagelevering til Irland. Er det iøvrigt
> tilladt?
>
> Håber at I kan hjælpe
>
> -AllanE

700 kr ? På postdanmarks side kan man se at en pakke på 6 kg koster
167kr at sende til Irland. Dell kan godt kræve at du betaler
porto ved returnering.

Martin.

AllanE (04-09-2003)
Kommentar
Fra : AllanE


Dato : 04-09-03 10:02

"Martin Andersen" <martin@al-data.dk> skrev i en meddelelse
news:3f56f6b0$0$468$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> AllanE wrote:
>
>
>
> 700 kr ? På postdanmarks side kan man se at en pakke på 6 kg koster
> 167kr at sende til Irland. Dell kan godt kræve at du betaler
> porto ved returnering.
>

Ja, men Dell bruger Pakketrans ved levering/afhentning hos kunden og
fragtfirmaet Schenker ved transport til Irland.

Men kan Dell virkelig kræve at jeg skal betale fragt til deres afdeling i
Irland og ikke bare til deres DK-afdeling i Kbh (som godt nok ikke har noget
med de fysiske varer har at gøre, det er jeg klar over)? Varen er jo defekt.
Jeg synes at det lyder forkert at jeg kan købe en en defekt vare og derefter
er tvunget til at betale 700 kr. for at returnere den, da jeg ikke har noget
alternativ til fragten, dvs. jeg kan ikke køre ind med den og aflevere den
selv. Jeg kan forstå det ved den 14 dages returret, som jeg ser mere som en
(lovbestemt) service, men ikke når varen er defekt.

-AllanE




Tim Christensen (04-09-2003)
Kommentar
Fra : Tim Christensen


Dato : 04-09-03 10:25

AllanE wrote:

> "Martin Andersen" <martin@al-data.dk> skrev i en meddelelse
> news:3f56f6b0$0$468$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>>AllanE wrote:
>>
>>
>>
>>700 kr ? På postdanmarks side kan man se at en pakke på 6 kg koster
>>167kr at sende til Irland. Dell kan godt kræve at du betaler
>>porto ved returnering.
>>
>
>
> Ja, men Dell bruger Pakketrans ved levering/afhentning hos kunden og
> fragtfirmaet Schenker ved transport til Irland.

Jeg tvivler stærkt på at Dell kan tvinge dig til at bruge et bestemt
fragtfirma. Loven stiller kun krav om at du skal tilbagelevere den på
ansvarlig vis.

> Men kan Dell virkelig kræve at jeg skal betale fragt til deres afdeling i
> Irland og ikke bare til deres DK-afdeling i Kbh (som godt nok ikke har noget
> med de fysiske varer har at gøre, det er jeg klar over)? Varen er jo defekt.

Du kan levere den tilbage der hvor du har købt den, hvis det ikke
fremgik at du købte den fra Irland da du bestilte den så kan du levere
den tilbage til Dell DK.

Mvh

Tim


AllanE (04-09-2003)
Kommentar
Fra : AllanE


Dato : 04-09-03 11:00


"Tim Christensen" <icecone@eson.dk> skrev i en meddelelse
news:3f570507$0$32456$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Du kan levere den tilbage der hvor du har købt den, hvis det ikke
> fremgik at du købte den fra Irland da du bestilte den så kan du levere
> den tilbage til Dell DK.
>

Jeg var klar over at computeren blev samlet på fabrikken i Irland, da jeg
kender Dells forretningsgange af interesse og via min uddannelse (de bliver
tit brugt som eksempel på Handelshøjskolen). Men selvom de ikke fysisk har
set varen, har jeg handlet med Dell Computer A/S i DK, og det er Dell i
Danmarks navn og adresse der står på fakturaen. Irland er ikke nævnt på
fakturaen.

Hvad medfører det? At jeg kan tilbagelevere ved at aflevere den hos Dell
Danmark, såfremt handlen kan hæves? Gælder det samme ved tilbagelevering
indenfor 14 dages returret-perioden?

-AllanE



Peter G C (04-09-2003)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 04-09-03 11:33

In news:bj72hh$2ljq$1@news.cybercity.dk,
AllanE <a.elstedINGENSPAM@privat.dk_fjern_dette> typed:

[klip]

> Hvad medfører det? At jeg kan tilbagelevere ved at aflevere den hos
> Dell Danmark, såfremt handlen kan hæves?

Jep.

> Gælder det samme ved
> tilbagelevering indenfor 14 dages returret-perioden?

Jep.

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Per Christoffersen (04-09-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 04-09-03 10:32


"AllanE" <a.elstedINGENSPAM@privat.dk_fjern_dette> wrote in message
news:bj6qdq$2au1$1@news.cybercity.dk...

> Hvis jeg vælger at hæve handlen, fremfor at få computeren repareret,
hvilket
> jeg har ret til iht. købeloven, kan Dell så pålægge mig at skulle betale
for

Du kan ikke hæve købet hvis Dell tilbyder at reparere, og faktisk gør det
inden for rimelig tid.
Hvilken løsning har Dell på dine reklamationer?

/Per



Ukendt (04-09-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-09-03 10:44


Per Christoffersen skrev:

> Du kan ikke hæve købet hvis Dell tilbyder at reparere, og faktisk gør
> det inden for rimelig tid.


Jo han kan, hvis handlen er foretaget via nettet
(fjernsalg) så er der 14 dages fortrydelsesret.







--
/Gevaldi
Har du mere end 4 linier i din signatur så læs her:
http://www.usenet.dk/netikette/signatur.html


Per Christoffersen (04-09-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 04-09-03 10:51


"Gevaldi" <georg_valdi (at) ofir.dk> wrote in message
news:3f570990$0$83055$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Per Christoffersen skrev:
>
> > Du kan ikke hæve købet hvis Dell tilbyder at reparere, og faktisk gør
> > det inden for rimelig tid.
>
>
> Jo han kan, hvis handlen er foretaget via nettet
> (fjernsalg) så er der 14 dages fortrydelsesret.

Læs venligst emnet for tråden.

/Per



David T. Metz (04-09-2003)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 04-09-03 11:00

Gevaldi kalligraferede, i
news:3f570990$0$83055$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
> Per Christoffersen skrev:
>
>> Du kan ikke hæve købet hvis Dell tilbyder at reparere, og faktisk gør
>> det inden for rimelig tid.
>
> Jo han kan, hvis handlen er foretaget via nettet
> (fjernsalg) så er der 14 dages fortrydelsesret.

At fortryde er ikke det samme.

David

--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"
Message-ID: <DU2Ba.16026$xM5.485@fe06.atl2.webusenet.com>



AllanE (04-09-2003)
Kommentar
Fra : AllanE


Dato : 04-09-03 10:56


"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> skrev i en meddelelse
news:3f57064d$0$32483$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>

> Du kan ikke hæve købet hvis Dell tilbyder at reparere, og faktisk gør det
> inden for rimelig tid.
> Hvilken løsning har Dell på dine reklamationer?
>

Ok, jeg troede at man med den nye købelov kunne vælge, hvis manglen opstod
inden 6 måneder fra leveringen. Den defekte blæser bliver repareret ved
afhentning og leveret tilbage indenfor en uge tror jeg nok deres politik er.
Grafikkort-driveren får jeg først "om en eller to uger", hvilket jeg ikke
stoler på, da det lød som ren gætteri (havde talt med dem 4 gange - samlet 3
timer på det tidspunkt).

Hvad der er rimelig tid, aner jeg ikke. Hvad er typisk?

-AllanE



AllanE (04-09-2003)
Kommentar
Fra : AllanE


Dato : 04-09-03 11:06


"AllanE" <a.elstedINGENSPAM@privat.dk_fjern_dette> skrev i en meddelelse
news:bj728q$2l37$1@news.cybercity.dk...
>
>
> Ok, jeg troede at man med den nye købelov kunne vælge, hvis manglen opstod
> inden 6 måneder fra leveringen. Den defekte blæser bliver repareret ved
> afhentning og leveret tilbage indenfor en uge tror jeg nok deres politik
er.
> Grafikkort-driveren får jeg først "om en eller to uger", hvilket jeg ikke
> stoler på, da det lød som ren gætteri (havde talt med dem 4 gange - samlet
3
> timer på det tidspunkt).
>
> Hvad der er rimelig tid, aner jeg ikke. Hvad er typisk?
>
> -AllanE

Men ok, hvis reglerne er de samme, så kan jeg jo stadig, som det også er
blevet nævnt i denne tråd, gøre brug af den 14 dages returret ved fjernkøb.


-AllanE



Per Christoffersen (04-09-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 04-09-03 11:13


"AllanE" <a.elstedINGENSPAM@privat.dk_fjern_dette> wrote in message
news:bj728q$2l37$1@news.cybercity.dk...
>

> Hvad der er rimelig tid, aner jeg ikke. Hvad er typisk?

Det er en konkret vurdering, afhængig af genstandens kompleksitet,
mulighederne for eksempelvis at skaffe reservedele, og køberens behov for
varen.
Endvidere kan indgå særlige forhold såsom hvis køber overfor sælger har
betonet vigtigheden af at kunne bruge genstanden inden for en bestemt
tidsfrist.

En lidt mere præcis vurdering af din sag kan du måske få hos
Forbrugerinformation.
En øjeblikkelig afklaring får du kun, hvis Dell er enig i, at den rimelige
tid er gået.
Ellers går vejen omkring Forbrugerklagenævnet, og det kan tage tid.

Og jeg kan stadig ikke svare på dit egentlige spørgsmål (udgift til
returnering/returneringssted), desværre
Man kan kræve erstatning for tab som er opstået pga. mangler. Din udgift til
reurnering kan måske betegnes som et sådant tab, men jeg vil ikke kunne sige
noget klogt om erstatningsret.
Mangler skal udbedres uden udgift og ulempe for køber. Det peger også i
retning af at Dell skal refundere dine udgifter, men et præcist svar kan jeg
ikke finde.

/Per



Henning (04-09-2003)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 04-09-03 22:40


>Ok, jeg troede at man med den nye købelov kunne vælge, hvis manglen opstod
>inden 6 måneder fra leveringen. Den defekte blæser bliver repareret ved
>afhentning og leveret tilbage indenfor en uge tror jeg nok deres politik er.
En defekt blæsr skiftes på stedet, det er nemmest for alle parter

>Grafikkort-driveren får jeg først "om en eller to uger", hvilket jeg ikke

Det lyder usandsynligt, at driveren giver sløret skærm. Hvilken
opløsning kører du, hvilken PC taler vi om? (Ups, vi skal vist over i
en anden gruppe


Henning
hsb@(fjernes)image.dk

AllanE (11-09-2003)
Kommentar
Fra : AllanE


Dato : 11-09-03 14:34


"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse
news:n7cflvonib0gqgcu84ch26pto14hvfufef@4ax.com...
>
>
> Det lyder usandsynligt, at driveren giver sløret skærm. Hvilken
> opløsning kører du, hvilken PC taler vi om? (Ups, vi skal vist over i
> en anden gruppe
>

Ja, det hører vist til i en dk.edb.*-gruppe, men lige for at afslutte det,
så skyldes det dårlige billede at der bruges en Windows
"når-alt-andet-fejler" standarddriver, som selvfølgelig ikke er optimal,
selvom jeg kører i den korrekte opløsning på TFT-skærmen. Jeg har dog fundet
en uoriginal driver til grafikchippen, så nu kører den perfekt.

-AllanE



Morten Fruergaard (04-09-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 04-09-03 10:50

"AllanE" <a.elstedINGENSPAM@privat.dk_fjern_dette> skrev i en meddelelse
> Håber at I kan hjælpe

Prøv at snak med Dell.

jeg havde selv fået en computer fra dem, som jeg ikke ville have.
De sendte en returseddel, og Schenker kontaktede mig for, at hører, hvornår de
kunne afhente pakken.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
www.cf-offroad.dk/alarm - 2vejs bilalarm m. fjernstart & turbotimer - nedsat 30%



AllanE (04-09-2003)
Kommentar
Fra : AllanE


Dato : 04-09-03 11:02


"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mit efternavn.com> skrev i en meddelelse
news:bj71vj$2a8$1@sunsite.dk...
> "AllanE" <a.elstedINGENSPAM@privat.dk_fjern_dette> skrev i en meddelelse
> > Håber at I kan hjælpe
>
> Prøv at snak med Dell.
>
> jeg havde selv fået en computer fra dem, som jeg ikke ville have.
> De sendte en returseddel, og Schenker kontaktede mig for, at hører,
hvornår de
> kunne afhente pakken.
>

Ja, det ved jeg, men du kommer til at betale de 700 kr i returomkostninger.
Det fik jeg i hvert fald at vide.

-AllanE



Morten Fruergaard (04-09-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 04-09-03 11:02

"AllanE" <a.elstedINGENSPAM@privat.dk_fjern_dette> skrev i en meddelelse
> Ja, det ved jeg, men du kommer til at betale de 700 kr i returomkostninger.
> Det fik jeg i hvert fald at vide.

Min skulle sendes til kbh.


--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
www.cf-offroad.dk/alarm - 2vejs bilalarm m. fjernstart & turbotimer - nedsat 30%



AllanE (04-09-2003)
Kommentar
Fra : AllanE


Dato : 04-09-03 11:07

"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mit efternavn.com> skrev i en meddelelse
news:bj72nq$5de$1@sunsite.dk...

> Min skulle sendes til kbh.
>

Har du så ikke betalt noget? Han sagde udtrykkeligt til mig, at det ville
koste mig det samme som det koster at få en pakke leveret, nemlig 700 kr.
når der er tale om en bærbar. Måske har han taget fejl?

-AllanE



Morten Fruergaard (04-09-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 04-09-03 18:24

"AllanE" <a.elstedINGENSPAM@privat.dk_fjern_dette> skrev i en meddelelse
> Har du så ikke betalt noget?

Jeg har hverken set eller hørt om en regning.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
www.cf-offroad.dk/alarm - 2vejs bilalarm m. fjernstart & turbotimer - nedsat 30%



Carsten Riis (04-09-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 04-09-03 13:09

AllanE wrote:
>
> Ja, det ved jeg, men du kommer til at betale de 700 kr i returomkostninger.
> Det fik jeg i hvert fald at vide.
>
Du indgår vel aftalen med Dell Danmark.

Når du skal sende den til en adresse i Danmark, så er det op til Dell at
betale for videre transport.

At pålægge dig de 700 kroner er urimeligt, når du skal sende computeren
til en adresse i Danmark.

Men ring til forbrugerinformation imorgen mellem 9-12 og få de nøjagtige
regler.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Vær med til at redde liv ca. 4 gange om året
http://www.bloddonor.dk

AllanE (04-09-2003)
Kommentar
Fra : AllanE


Dato : 04-09-03 14:53


"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse
news:3F572B43.BAC26357@carben.dk...
> Når du skal sende den til en adresse i Danmark, så er det op til Dell at
> betale for videre transport.
>
> At pålægge dig de 700 kroner er urimeligt, når du skal sende computeren
> til en adresse i Danmark.
>
> Men ring til forbrugerinformation imorgen mellem 9-12 og få de nøjagtige
> regler.
>

Jeg har talt med Forbrugerinformation, som mener at jeg bare skal levere den
til Dell Danmark og lade det være op til dem hvad der skal ske med maskinen
efterfølgende.

Det vil jeg sige videre til Dell-sælgeren.

Lige for en god ordens skyld: Jeg har altid været, og er det stadig,
tilfreds med Dells produkter og service. Jeg har bare været lidt uheldig med
denne ene levering, og mine indlæg skal derfor ikke "skræmme" andre fra at
handle hos dem. Så er det sagt

Mvh.
Allan Elsted



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408598
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste