Årstal på foto
Fra : Ulla

Dato : 03-09-03 22:46

Så er fotoet lagt på dk.binaer.historie

er der en venlig sjæl der vil komme med et bud på hvad årstal billedet er
fra .

Med Venlig hilsen
Ulla Elisa
uelisa@post.tele.dk

Fra : K. Thidemann

Dato : 03-09-03 23:06

On Wed, 3 Sep 2003 23:46:02 +0200, "Ulla" <SPAMEJuelisa@post.tele.dk>
wrote:

>Så er fotoet lagt på dk.binaer.historie
>
>er der en venlig sjæl der vil komme med et bud på hvad årstal billedet er
>fra .

Da matrostøj var drengenes pæne tøj i begyndelsen af 1900 vil jeg mene
det må være 1900 - 1910.
Måske kan du finde ud af hvornår fotograf B. Hansen Hurup havde sin
forretning.

Mvh
Ketty Thidemann

Fra : Bent Fleron

Dato : 03-09-03 23:25

K. Thidemann wrote:
"Ulla" wrote:

> Da matrostøj var drengenes pæne tøj i begyndelsen af 1900 vil jeg mene
> det må være 1900 - 1910.
> Måske kan du finde ud af hvornår fotograf B. Hansen Hurup havde sin
> forretning.

Jeg ville have skudt på 1890'erne, men jeg er elendig til at gætte.
Matrostøjet var vist meget populært både i slutningen af 1800-tallet og
helt frem til i alt fald 1940 hvor jeg blev fotograferet i samme slags
'rædselsfulde' tøj.
Jeg tror ligeledes en mulig bedre datering eventuelt kan gives ved at
undersøge fotografens virke i Hurup.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Arne Feldborg

Dato : 04-09-03 00:33

"Bent Fleron" <bent@fleron.dk> skrev Thu, 4 Sep 2003 00:24:46 +0200

> [...]
>Matrostøjet var vist meget populært både i slutningen af 1800-tallet og
>helt frem til i alt fald 1940 hvor jeg blev fotograferet i samme slags

Og jeg havde noget sådant på til mine forældres sølvbryllup i 1955.

Men biledet her er tydeligvis fra omkring århundredskiftet. Hele
opstillingen, konens hår, og især pigernes store kraver mener jeg peger
i den retning.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Ulla

Dato : 04-09-03 11:37

Tak for hjælpen, er der en der ved , kender noget til denne fotograf
A.B.Hansen fra Hurup ??
--
Med Venlig hilsen
Ulla Elisa

Fra : Tom Stryhn

Dato : 04-09-03 13:54

"Ulla" <SPAMEJuelisa@post.tele.dk> wrote in message

> Tak for hjælpen, er der en der ved , kender noget til denne fotograf
> A.B.Hansen fra Hurup ??
> --

Prøv at kontakte

Sydthy Egnshistoriske Arkiv,
Søndergade 1, 7760 Hurup
Tlf : 9795 1605
Fax : 9795 335

Arkivpersonalets træffetid:
Gitte Jensen, overassistent:
Torsdag 11.00 - 16.00
Knud Møller Madsen, arkivar:
Mandag 17.00 - 19.00
Tirsdag 14.00 - 17.00
Onsdag 14.00 - 17.00 - og efter aftale

eller

Dansk Fotografisk Forening
H C Ørstedsvej 10 C
1879 Frederiksberg
Tlf. 33 79 88 10
Fax. 33 79 88 20
e-mail: dff@photodk.com
Startet i 1879 er det verdens ældste organisation for professionelle fotografer.

Sinceramente / Bien à vous / Seu sincerely

Tom Stryhn
stryhn@email.dk
http://www.tom-stryhn.dk
last update / sidst opdateret 03.09.2003

Fra : Philip Kofoed

Dato : 06-09-03 10:14

Hej Ulla,

> Tak for hjælpen, er der en der ved , kender noget til denne fotograf
> A.B.Hansen fra Hurup ??

Følgende oplysninger er fra Bjørn Ochsner's "Fotografer i og fra Danmark
indtil år 1900":

Anders Bertelsen Hansen, født ca 1830, død 12/5 1890.
Handelsmand, senere skibsfører. Pga svagelighed etablerede han sig som
fotograf i 1872.
I starten i kompagniskab med Christensen i Struer og Lemvig.
Fra 1878 i Struer, Banegaardsvej (nuv. Østergade 34 og 36).

Efter hans død i 1890 videreførtes forretningen af hans enke (Else).
Det er tilsyneladende hende der var etableret i Hurup. Hvornår hun stoppede
står der ikke noget om i ovennævnte bog, men hun var i hvert fald aktiv i
1902.
Perioden 1890-1902 passer jo også godt med de bud som andre er kommet med.

Måske er der yderligere oplysninger i Bjørn Ochsner's "Fotografer i og fra
Danmark indtil år 1920", dit lokale bibliotek har den sikkert.

mvh
Philip Kofoed