Kan man lave en OS9 bootcd?
Fra : Peter Ursin

Dato : 03-09-03 18:45

Hej,
Ingen af mine gamle OS 9 cd'ere vil starte maskinen op fra cd.
Jeg har kun tilbagekopier dvd'en som fulgte med maskinen.
Kan man lave selv en bootbar OS 9 cd, fx med toast ?

Jeg har en PB 1ghz med superdrive, og kører pt. os 10.2.6

mvh
Peter Ursin

Fra : Karl Antz

Dato : 03-09-03 20:35

Peter Ursin <ZorillaFJERN@DETTEmyrealbox.com> wrote:

> [...]
> Kan man lave selv en bootbar OS 9 cd, fx med toast ?
>
> Jeg har en PB 1ghz med superdrive, og kører pt. os 10.2.6

Et eller andet sted på cd'en ligger der en usynlig mappe som indeholder
image-filer, deriblandt OS 9- mappen. Find den ved at søge efter
usynlige mapper og træk den et sted hen hvorfra du kan kopiere den til
den disk ghvor den skal være. Start så DiskCopy, molunt image'filen og
kopier OS 9-mappen over.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Peter Ursin

Dato : 03-09-03 22:13

"Karl Antz" <karl@antz.dk> wrote in message

> [...]
> usynlige mapper og træk den et sted hen hvorfra du kan kopiere den til
> den disk ghvor den skal være. Start så DiskCopy, molunt image'filen og

Tak for den oplysning. Det gjorde der nemlig. Nu har jeg fået kopiet
image-filen over samt mountet den.
Skal jeg gøre noget specielt for at få cd'en gjort bootbar eller sker det
automatisk når systemmappen er tilstede på cd'en?

mvh
Peter

Fra : Peter Ursin

Dato : 03-09-03 22:22

"Peter Ursin" <ZorillaFJERN@DETTEmyrealbox.com> wrote in message
> Skal jeg gøre noget specielt for at få cd'en gjort bootbar eller sker det
> automatisk når systemmappen er tilstede på cd'en?

Det når jeg selv lige at svare på. Jeg har nemlig lige brændt en cd og jeg
ikke starte op fra den.
Næste spørgsmål er derfor: Hvordan bærer jeg mig ad med at få cd'en gjort
bootable?

mvh
Peter

Fra : Karl Antz

Dato : 03-09-03 22:29

> [...]

> ikke starte op fra den.
> Næste spørgsmål er derfor: Hvordan bærer jeg mig ad med at få cd'en gjort

Har du Toast? et eller andet sted er der mulighed for at lave en kopi
bootable.

hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Peter Ursin

Dato : 03-09-03 23:41

> Har du Toast? et eller andet sted er der mulighed for at lave en kopi
> bootable.

Ja jeg har Toast. Jeg kan simpelthen ikke finde noget nogen steder. Jeg
synes jeg har været alle menuer igennem uden held.

Peter

Fra : Karl Antz

Dato : 04-09-03 07:56

Peter Ursin <ZorillaFJERN@DETTEmyrealbox.com> wrote:

> Ja jeg har Toast. Jeg kan simpelthen ikke finde noget nogen steder. Jeg
> synes jeg har været alle menuer igennem uden held.
>
> Peter

Klik på spørgsmålstegnet i Toast-vinduet eller vælg "Help"-menuen, søg
så efter "bootable". Dér er hele fremgansmåden beskrevet.

Hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Peter Ursin

Dato : 04-09-03 19:46

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Klik på spørgsmålstegnet i Toast-vinduet eller vælg "Help"-menuen, søg
> så efter "bootable". Dér er hele fremgansmåden beskrevet.

Det var det allerførste jeg gjorde efter at jeg ikke ku' finde nogle
indstillinger i Toast. Jeg har søgt på boot disc, bootable etc. Intet
resultat. Hvis du gider må du da meget gerne ligge 'klippe' teksten ud
fra din hjælpefil for jeg kan altså ikke finde den i min.

mvh
Peter

Fra : Terje Kleverud

Dato : 04-09-03 21:17

> [...]

> resultat. Hvis du gider må du da meget gerne ligge 'klippe' teksten ud
> fra din hjælpefil for jeg kan altså ikke finde den i min.

Denne klippet jeg ut og arkiverte i min fyldige mappe "Nyttige
utklipp" for ett år siden:

======klipp======

From: Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk>

Det er meget let at lave en bootable CD med service værktøjer. - Du
gør blot følgende.

1. Lav en 'Temporary Diskpartition' i Toast 4.1.2 eller nyere
version. Sæt størrelsen til 700mb.

2. Quit Toast _uden_ at slette tempdisken.

3. På dit skrivebord har du nu en ikon med det navn, du har givet
disken - vx. 'Service CD'.

4. Tag din system CD 9.0 eller 9.1, hvis du kun vil bruge den på
PowerMacs, men hvis du vil bruge den på gamle 68k Macs også, skal du
bruge CD'en til Mac OS

8. 0/8.1.

5. Træk den systemmappe, der ligger på systemdisken over på den
temporære ikon, og systemmappen vil blive kopieret til denne.

6. Installer nu DiskWarrior til denne tempdisk ikonet også.

7. Installer fx. også Norton 3,5, hvis du vil bruge den på 68k Macs
og NU 5 eller 6, hvis det kun er til PowerMacs.

8. Installer også FileBuddy 6 på tempdisken.

9. Kopier / installer øvrige værktøjer, som du vil bruge, til
tempdisken

10. Træk nu den temporære disk ikon over på Toast ikonet for at
aktivere Toast.

11. Tryk på knappen 'Data' i Toast vinduet.

12, I den dialogboks, der nu kommer frem, markerer du feltet 'Make
Bootable', og klikker OK til de to næste dialoger.

13. Sæt et medie i din brænder og klik på 'Write Disc...'. I det
næste vindue, klikker du på 'Write CD'.

14, Når brændingen er færdig, så har du en fuldt bootable CD, som du
kan bruge alt afhængig af det system, du har lagt på den som
startsystem. Hvis du har brugt systemmappen fra OS 8, kan du starte
alle Macs med 68040 til og med alle G3 maskiner. Hvis du har brugt
systemmappen fra OS 9.x CD'en kan du starte alle Powermacs uanset
processortype. Dog skal du være opmærksom på, at du _ikke_ kan
starte de tidlige PPC PowerBooks 5300 og 1400, 2400 og 3400, da de
kræver en speciel ROM fil for at starte.

Grunden til, at du ikke kan bruge en hvilken som helst CD med
hvilket som helst system, er, at der skal være en _ROM fil_ på en
bootable CD for at den kan starte på forskellige maskiner. Denne
Boot ROM ligger i de systemmapper, der er på system CD'erne. Jeg har
lavet mange af disse 'Service CD'er', og jeg véd, de virker. Jeg har
også givet de her anvisninger i flere nyheds- og mailgrupper både på
dansk, engelsk og tysk, og har kun fået positive svar tilbage, så
jeg tror også de virker på norsk...-

God fornøjelse mvh. Erik Richard

=======klipp slutt=====

--
Terje K Du bør gjøre det så enkelt som mulig
... men heller ikke enklere.

(A. Einstein)

Fra : uni2.dk

Dato : 15-09-03 10:38

Du brænder bare CD'en med sys mappen,
husk at finder skal være aktiv i mappen. (du kan se ikonerne på
systemmappen)
Når du så skal boote fra skiven holder du bare "C" tasten nede under
opstart.

mvh
Jacob