Parkeringbøde i Sverige
Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-09-03 11:53

Jeg har været i Sverige i sommers, hvor jeg fik en kontrolafgfit fra Carpark.

Jeg mener ikke, at denne er rimelig, da der kun var et skilt, som man ikke kunne
se, der hvor jeg kom fra.

Hvorledes er reglerne i Sverige?
Svjh skal det være sådan i Danmark, at man ikke er i tvivl om, at man holder et
sted, man kan få en kontrolafgift, er det korrekt?

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.cf-offroad.dk/alarm - 2vejs bilalarm m. fjernstart & turbotimer - nedsat 30%

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-09-03 11:59

"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mit efternavn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
et
> sted, man kan få en kontrolafgift, er det korrekt?

Jeg sendte dem i brev, som jeg ikke har hørt noget på.

I dag har jeg så modtaget et påkrav iht. Lov om Inkassovirksomhed §10.

Der er et rykkergebyr på 100 dkr.

Må det ikke maks. være 60 kr?

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-09-03 12:02

Jeg optog en lille film, og hvis nogen har lyst ligger den her:
www.grand-cherokee.dk/afgift.avi

Den fylder ca. 7,5Mb.

Fra : Peter G C

Dato : 03-09-03 12:16

In news:bj4h99$dk5$1@sunsite.dk,
Morten Fruergaard <mitfornavn@mit efternavn.com> typed:
> Jeg har været i Sverige i sommers, hvor jeg fik en kontrolafgfit fra
> Carpark.

Træls.

> Jeg mener ikke, at denne er rimelig, da der kun var et skilt, som man
> ikke kunne se, der hvor jeg kom fra.

OK - det bliver måske svært at bevise. Men du kan jo prøve.

> Hvorledes er reglerne i Sverige?

Jeg mener, at der heller ikke i Sverige gælder særlige regler om private
parkeringspladser, hvorfor de alm. regler finder anvendelse. Dvs.
retsstillingen svarer til den danske - så vidt jeg husker. Det er nogen tid
siden jeg kiggede på emnet.

> Svjh skal det være sådan i Danmark, at man ikke er i tvivl om, at man
> holder et sted, man kan få en kontrolafgift, er det korrekt?

Der skal i hvert fald være skilte der gør opmærksom på, at man risikerer
p-afgift.

- rykkergebyret må være op til kr. 100.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-09-03 12:24

> Træls.

Ja, og det hjælper ikke, at min søster og hendes kæreste var med, og de også
fik..

> OK - det bliver måske svært at bevise. Men du kan jo prøve.

Jo, men vi var 4 personer, og ingen af os så skiltet.

> Der skal i hvert fald være skilte der gør opmærksom på, at man risikerer
> p-afgift.

Der var eet skilt - dette:
www.grand-cherokee.dk/skilt.jpg
Der stod ikke noget sted, at der kræves 500 kr. i kontrolgebyr.

> - rykkergebyret må være op til kr. 100.

Ok.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-09-03 13:31

"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mit efternavn.com> skrev:

>Der var eet skilt - dette:
>www.grand-cherokee.dk/skilt.jpg

Det betyder "Tilladelse fordres". Så bør du nok vide (eller sørge
for at finde ud af) at der ikke er adgang, subsidiært at der skal
betales for det.

--
Bertel

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-09-03 14:46

> Det betyder "Tilladelse fordres". Så bør du nok vide (eller sørge
> for at finde ud af) at der ikke er adgang, subsidiært at der skal
> betales for det.

Jo, men skiltet stod stadig, så man ikke umiddelbart kunne se det ved indkørsel.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-09-03 18:15

"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mit efternavn.com> skrev:

>Jo, men skiltet stod stadig, så man ikke umiddelbart kunne se det ved indkørsel.

Så kan vi ikke vurdere det når vi ikke har et oversigtsbillede.

--
Bertel

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-09-03 18:29

> Så kan vi ikke vurdere det når vi ikke har et oversigtsbillede.

Jeg ved ikke, om du har hentet den lille film...
Skiltet stod placeret sådan, at man ikke umiddelbart kunne se det.
Der stod to skilte på den anden side af indkørslen.
Den ene sagde, at man ikke måtte parkere langs vejen og det andet, at Hertz'
biler kun måtte holde på pladerserne X-X, hvis de var optager skulle de finde et
andet sted...

Men hvad er gældende i dk?
Er det nok i dk at skrive "Tilladelse fordres"?

Eller skal der stå, hvad der kan ske, hvis man ikke har en sådanne tilladelse?
Herunder hvad kontrolafgiften er på?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-09-03 19:34

"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mit efternavn.com> skrev:

>Jeg ved ikke, om du har hentet den lille film...

Jeg prøvede, men den kan ikke afspilles på mit system.

--
Bertel

Fra : SoftMan Brian

Dato : 03-09-03 22:34

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> Jeg prøvede, men den kan ikke afspilles på mit system.

Forsøg på stregskitse (skal ses i fixedsys el. lign fixed font.):

| |
| Parkering |
| |
| ______________________________|
| ind- |- <-skilt
____| kørsel |__________________________________
vej kommer herfra
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

Umiddelbart vil jeg mene at skiltningen er ok.

Hvis du ikke så skiltet, hvordan vidste du så der var parkeringsplads?
At der står biler et sted gør det ikke automatisk til en parkeringsplads.

PS. jeg vil ox ha en grand cherokee

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-09-03 22:49

"SoftMan Brian" <Brian_Hoey@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Umiddelbart vil jeg mene at skiltningen er ok.

Jeg mener bare, at skiltningen burde være sådan, at man ikke kan være i tvivl.

> Hvis du ikke så skiltet, hvordan vidste du så der var parkeringsplads?
> At der står biler et sted gør det ikke automatisk til en parkeringsplads.

Næ. Men når du kommer til en by kl. 23:00 og skal sove til kl. 06:30, så er
kravene ikke så store.

En store asfaltteret plads, men hvide streger, hvor der kan holde en bil,
samtidig med, at der holder andre biler, vil jeg betegne, som en
parkeringsplads - selv uden skilte.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-09-03 23:26

> [...]

>En store asfaltteret plads, men hvide streger, hvor der kan holde en bil,
>samtidig med, at der holder andre biler, vil jeg betegne, som en

Hverken træthed eller mængden af parkerede biler og de hvide
streger kan fjerne dit ansvar for at orientere dig om
skiltningen.

Hermed har jeg ikke afgivet nogen vurdering af din sag fordi jeg
ikke har klarhed over situationen.

--
Bertel

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-09-03 23:39

> Hverken træthed eller mængden af parkerede biler og de hvide
> streger kan fjerne dit ansvar for at orientere dig om
> skiltningen.

Er det så helt korrekt?

Skal skiltningen ikke være sådan at man ikke er i tvivl?

Vi var ikke trætte, og vi kiggede efter, men åbenbart ikke grundigt nok.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-09-03 00:45

"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mit efternavn.com> skrev:

>Skal skiltningen ikke være sådan at man ikke er i tvivl?

Det kan jo tolkes. Efter dansk ret skal en aftale være oplyst på
forhånd for at den kan være gyldig. Det betyder f.eks. at et helt
skjult skilt ved en p-plads ikke kan forpligte en bilist der
benytter pladsen.

Om et skilt er tydeligt nok eller ej, er en konkret
vurderingssag.

I Sverige har danskere pligt til at forstå (eller sørge for at få
forklaret) de skilte der findes der. Det vil også indebære at man
skal tage højde for at en formulering der efter dansk opfattelse
er blød, måske kan være skarp på svensk.

I øvrigt vil jeg *gætte* på at aftalekravene i svensk ret ligner
de danske.

>Vi var ikke trætte, og vi kiggede efter, men åbenbart ikke grundigt nok.

Jeg vil stadig ikke tage egentlig stilling til din sag. Måske
skulle du spørge i en svensk gruppe? Der findes i hvert fald

--
Bertel

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-09-03 08:20

> [...]
> skal tage højde for at en formulering der efter dansk opfattelse
> er blød, måske kan være skarp på svensk.

Klart.
Og hvis vi havde set skiltet, havde vi fundet et andet sted at holde.
Fx lige på den anden side af vejen, hvor vi kunne holde indtil kl. 9:00 næste
morgen.

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 03-09-03 12:24

> [...]
holder et
> sted, man kan få en kontrolafgift, er det korrekt?

Det kunne være interessant at få at vide om afgiften kan opkræves med
baggrund i landets love. Danmark har tiltrådt en aftale omkring opkrævning
af bøder fra de pågældende landes regimer uanset hvor umenneskelige de måtte
være. Men gælder det private firmaer?

Og kan et fremmed lands firma (Carpark i Sverige) få lov til at slå op i det
danske register af de danske myndigheder? Så vidt at jeg er orienteret, er
den vidtgående og uhæmmede adgang til registeret kun tilladt for navngivne
virksomheder. Jeg kan ikke forestille sig at man har ladet en adgang omfatte
alle datter/Holding-selskaber i en koncern, idet at en hvilken som helst
marketingsvirksomhed i verdenen så kunne købe sig en andel af det selskab,
som har tilladelsen og dermed få adgang til en god kundedatabase.

Men for at vende tilbage til din forseelse, så er det Svensk lov, som
gælder. Hvis Svensk lov ikke stiller krav om synlighed af aftalegrundlaget,
så er du på den. Men rykkergebyret burde egentlig være i Svenske kroner og
regningen i svenske kroner, når det der efter firmaet opfattelse er
forteelsen er begået i Sverige, medmindre at de yder den service at
fakturere i fremmed valuta.

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-09-03 12:25

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> regningen i svenske kroner, når det der efter firmaet opfattelse er
> forteelsen er begået i Sverige, medmindre at de yder den service at

Brevet kommer fra Advokatgruppen Århus, og med store bogstaver står der i toppen
"INKASSO".

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 04-09-03 08:44

> Brevet kommer fra Advokatgruppen Århus, og med store bogstaver står der i
toppen
> "INKASSO".

Det ændrer dog ikke ved den tvivlsomme praksis at vi åbner vores registrer
for såkaldte lovovertrædelse fra tvivlsomme regimer rundt om i verdenen.

Ville det være i lovens intension, hvis et dansk firma for en Nigiriansk
domstol slog en enlig mor op, fordi at hun havde begået ægteskabsbrud?

Skal der ikke være tale om at forteelsens karakter skal kunne opfylde dansk
lovgivning på samme område? Dvs. i dette tilfælde at skiltningen skal
opfylde de lovkrav, som vi har i Danmark?

Carsten Overgaard

Fra : Peter G C

Dato : 04-09-03 10:10

In news:_2C5b.4$SJ.3@news.get2net.dk,
Carsten Overgaard <info@carstenovergaard.dk> typed:

[klip]

> Det ændrer dog ikke ved den tvivlsomme praksis at vi åbner vores
> registrer for såkaldte lovovertrædelse fra tvivlsomme regimer rundt
> om i verdenen.

Dine politiske holdninger kan du udgyde et andet sted end her.

> Ville det være i lovens intension, hvis et dansk firma for en
> Nigiriansk domstol slog en enlig mor op, fordi at hun havde begået
> ægteskabsbrud?

Hvilken lov?

> Skal der ikke være tale om at forteelsens karakter skal kunne opfylde
> dansk lovgivning på samme område? Dvs. i dette tilfælde at
> skiltningen skal opfylde de lovkrav, som vi har i Danmark?

Nej. Det skal afgøres efter svensk ret.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 05-09-03 07:10

> In news:_2C5b.4$SJ.3@news.get2net.dk,
> Carsten Overgaard <info@carstenovergaard.dk> typed:
>
> [klip]

> Dine politiske holdninger kan du udgyde et andet sted end her.

Du kan opfatte det som politik, men jeg betragter det som en udvandning af
borgernes retsbeskyttelse, at borgerne ikke kan dømmes her i landet for
handlinger, som er lovlige i Danmark.

Rejser personen tilbage til det land, hvor handlingen er strafbar, så er
sagen ganske anden uanset hvor uforenlig det pågældende lands love er med
Danmarks love. Dvs. rejser man til Sverige, er det i orden at
parkeringsselskabet står ved broen og indstævner danskeren med det samme.

> Hvilken lov?

Det er vist almindelig kendt at en kvinde er dømt til døden dernede for at
overtræde en af det pågældende lands love, som forbyder sexuel samvær uden
for ægteskabet. En lov, som vi ikke har herhjemme. Såfremt at man nu
udtænker den hypotetiske situation at vedkommende flytter til landet, så
kunne et dansk firma, som blev sat til at arbejde for den pågældende
domstol, kunne trække registreringer ud af vores registrer, selvom at den
pågældende lovovertrædelse ikke er en lovovertrædelse af Danmarks love.

Vi huser jo mange personer, som er sigtet og endda dømt efter love, som vi
ikke har tilsvarende i vores lovgivning.

Yder vor lovgivning ikke en beskyttelse mod andre landes lovgivning?

> Nej. Det skal afgøres efter svensk ret.

Dvs. at et svensk civilt søgsmål ligesom det nigirianske sikrer
repræsetanterne for den udlandske part fulde rettigheder i Danmark. Hvilke
paragrafer kan den udenlandske part så henholde sig til?

Carsten Overgaard

Fra : Peter G C

Dato : 05-09-03 08:55

In news:zMV5b.11$vX6.8@news.get2net.dk,
> [...]

> udvandning af borgernes retsbeskyttelse, at borgerne ikke kan dømmes
> her i landet for handlinger, som er lovlige i Danmark.

Det ér politik. Du skriver noget om din holdning til en regel eller en
udvikling. Der er altså politik og det hører *ikke* til her men i
dk.politik.

[klip]

> Yder vor lovgivning ikke en beskyttelse mod andre landes lovgivning?

Start hellere en ny tråd om dette emne.

> Dvs. at et svensk civilt søgsmål ligesom det nigirianske sikrer
> repræsetanterne for den udlandske part fulde rettigheder i Danmark.

Tror du, at du kan rejse til Sverige og så blæse på svenskernes regler og
derefter bare rejse hjem igen og ved grænsen stå og råbe: "æv bæv I kan ikke
fange mig". Nix. Prøv at se det fra din egen side, hvis du var
erhvervsdrivende i DK og en svensk turist forsøger at flygte fra dennes
forpligtelser her i landet. Det er så irriterende. Jeg har selv en sag med
en gut bosiddende i Spanien.

Vores spørger har indgået en aftale med en svensker og da det er sket i
Sverige skal svensk ret som udgangspunkt anvendes, med mindre andet er
aftalt.

> Hvilke paragrafer kan den udenlandske part så henholde sig til?

Der gæler nogle lovvalgskonventioner ligesom der gælder en del uskrevne
retsgrundsætninger i dansk international privatret. Samlet udgør disse
regler grundlaget for valget af lovgivning.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Allan Olesen

Dato : 03-09-03 18:35

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> wrote:

> [...]
>af bøder fra de pågældende landes regimer uanset hvor umenneskelige de måtte

Private firmaer kan slet ikke uddele boeder. Men i hvert fald i
Danmark er det heller ikke det, Carpark og Europark goer.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-09-03 18:43

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Private firmaer kan slet ikke uddele boeder. Men i hvert fald i
> Danmark er det heller ikke det, Carpark og Europark goer.

Klart.
Der er tale om en kontrolafgift.