rejsetips til Sydamerika
Fra : Tinna Hougaard Knuds~

Dato : 03-09-03 11:10

Hej,
I begyndelsen af næste år tager min kæreste og jeg til Argentina, Bolivia og
muligvis Chile.
Er der nogle som har gode tips eller ting der skal ses vil vi meget gerne
have et par ideer med på vejen, da vi har lidt svært ved at overskue et så
stort land som Argentina..

Hilsen Tinna

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 03-09-03 19:05

Tinna Hougaard Knudsen" <kongesneglen@indbakke.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> have et par ideer med på vejen, da vi har lidt svært ved at overskue et så

Hej Tinna

Jeg har kun erfaringer med Chile og Bolivia. Fantastiske lande - og billigt.
Det er en stor fordel, hvis I kan bare minimum af spansk (dage/tidspunkter
mv). Turen over Andesbjergene er ubeskrivelig (fra San Pedro i Chile og til
Uyuni i Bolivia) - det skal I simpelthen bare gøre. 3 dage med jeep og
naturoplevelser, som I aldrig vil glemme.

I kan læse om vores tur på www.pernille-kennet.dk, og I er velkomne til at
skrive, hvis I har spørgsmål om Chile eller Bolivia .

Hilsen og go tur Pernille

Besøg vores rejse- og dyrehjemmeside på
www.pernille-kennet.dk

Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 04-09-03 10:11

"Tinna Hougaard Knudsen" <kongesneglen@indbakke.dk> wrote in message
> [...]
> have et par ideer med på vejen, da vi har lidt svært ved at overskue et så

Jeg har kun været i chile, som jeg fandt ganske rent og sikkert. Der skulle
dog p.t. være problemer med en hepatitis epedemi i den nordlinge region,
men check http://www.vaccination.dk
Naturen i Chile er helt fantastisk, som f.eks. når man står i næsten 5 km
højde ved Largo Chungara (en sø) og kan se op på 5 kæmpe sneklædte vulkaner
eller drøner rundt i ørkenen og møder Llamaer.
Jeg har lagt et par billeder i dk.binaer > chile billeder.

Hvad jeg ved om Argentina er at landet (sammen med Chile) er det tætteste
man kommer på Europa, altså at der er nogenlunde ordnede forhold. Da jeg kom
fra Peru til Chile var det første jeg lagde mærke til at man ikke
mere behøvede at løbe for livet hvergang man skulle over gaden. Faktisk
holder bilerne i Chile tilbage for fodgængere, og den den øredøvende larm af
dyttende biler holdt op lige så snart man krydsede grænsen.

Vi skulle også have været til Bolivia, men nåede det ikke. bl.a. fordi man
på det tidspunkt skulle vise en vaccinations attest, med bevis for at man
var vaccineret mod mæslinger, for at komme over grænsen.

Om sikkerheden kan jeg generelt sig at de tre lande du nævner ikke er særlig
slemme. Jeg mener at have læst et sted at Bolivia betragtes som et at de
sikreste lande i Sydamerika. Den tror jeg ikke holder mere, men check
nedenstående links. Det vigtigste er at man tænker sig lidt om. Jeg tog selv
følgende forholdsregler. Bær ikke ur og put kamara m.m. tilbage i tasken når
det ikke bruges. Pas og penge skjules i en pengekat/bælte, men hav eventuelt
en pung med nogle penge så man ikke skal stå og rode i butikker. Selv i
lande som Chile og Argentina forekommer der i turistområderne røverier fra
turister. Så gå ikke øde steder om natten (tag en taxi) og hvis man skulle
komme ud for sådan et holdup, så lad være med at gøre modstand. Giv dem din
pung med håndøre og se om de ikke smutter.

Flere tips og ideer kan findes på nedenstående links:
http://www.samexplo.org/ og http://www.lonelyplanet.com/

Med venlig hilsen

Bjarne Kunckel

Fra : Henning Nielsen

Dato : 04-09-03 21:24

Hej Tinna

Nede i den sydlige del af Argentina og Chile, ligger området Patagonien. Og
selv om der bor flere får end der bor mennesker dernede, så er der en meget
flot natur. Jeg kan f.eks. meget varmt anbefale nationalparken Torres del
Paine i Chile, Perito Moreno gletcheren i Argentina, samt halvøen Peninsula
Valdes lidt længere nordpå i Argentina, som har et meget rigt dyreliv. Hvis
I tager derned skal I huske hue og handsker - det kan godt være koldt. Hvis
du har lyst kan du læse om mit besøg disse steder på
http://home5.inet.tele.dk/henning/syd1.htm

Rigtig god tur
Henning

Fra : Jacob Riis

Dato : 05-09-03 08:55

> [...]
> have et par ideer med på vejen, da vi har lidt svært ved at overskue et så

Læs den rejsevejledningen fra den amerikanske ambassade
http://travel.state.gov/travel_warnings.html hvis i vil vide mere om hvor
sikkert det er at rejse i de forskellige lande og hvad i skal være
opmærksomme på. Men lad det nu ikke ødelægge ferie så i holder øje med
tyveknægte og hvad der ellers advares om hele tiden. Men der er jo tilladt
at tænke sig lidt om.

--
Jacob

Fra : Michael

Dato : 08-09-03 07:50

Kære Tinna !

Ved den årlige Rejseweekend var der adskillige der viste billeder og
fortalte om rejser i Sydamerika.

Kig ind og send evt. en mail til arrangementets mail-adresse og få kontakt
til deltagerne.

www.rejseweekend.dk

Hilsen fra

Michael Nielsen