Net til boligforening...
Fra : Rander

Dato : 02-09-03 21:26

Vi er en andelsboligforening med 32 lejemål, der skal have lagt noget
bredbånd ind. Vi satser IKKE på at det bliver noget kabel-noget, da TDC
leverer KabelTV og ejer anlægget, og det koster en Lotto-førstepræmie at
slippe ud af igen...

Så i første omgang handler det om internet - kan der komme telefoni med i
købet gør det heller ikke noget, men det er ikke et krav.

Hvilke udbydere findes der på markedet til den slags? Nogen der har
erfaringer med hvem der er gode, og hvem man skal holde sig fra?

Hastighedsmæssigt vil jeg mene at 10 mbit er et absolut minimum - jeg
satser selv på 45 mbit. Der er også et par stykker i ejendommen der har
egne webservere stående, så mulighed for statiske offentlige IP'er er et
krav.

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

I ryk, som når Solen flytter sig. (DR)

Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 02-09-03 23:23

On Tue, 02 Sep 2003 22:26:04 +0200, Rander wrote:

> [...]
>
> Hvilke udbydere findes der på markedet til den slags? Nogen der har
> erfaringer med hvem der er gode, og hvem man skal holde sig fra?

Prøv at læse lidt tilbage i gruppen. Der er rigtigt ma

> [...]
> satser selv på 45 mbit. Der er også et par stykker i ejendommen der har
> egne webservere stående, så mulighed for statiske offentlige IP'er er et

45? Det er vist kun kabelnettet der reklamerer med 34Mbit. At den reelle
ydelse så er mange-mange gange mindre er så en anden sag. Personligt er jeg
mere til at købe noget garanteret hastighed til DIX, men så til gengæld
noget mindre. I forhold til antallet af brugere og din vurdering af
hastighedsbehov bør du nok overveje samtidighedsfaktorer en ekstra gang. Da
vi lavede inet her (i år - 290 boliger) så foreslog de fleste 4Mbit. Det
lyder ikke af meget, men ville sikkert være helt ok. Nu valgte vi så 6.

Mvh,
/Kasper

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-09-03 07:59

"Kasper Carøe Olsen" <kasper@_fjern_denne_doek.dk> skrev i en meddelelse
> Personligt er jeg
> mere til at købe noget garanteret hastighed til DIX

Vil du så selv have peeringaftaler med alle udbyderne?

Fra : Jens

Dato : 02-09-03 23:38

"Rander" <lrNOSPAM@rander.dk> skrev i en meddelelse
> Vi er en andelsboligforening med 32 lejemål, der skal have lagt noget
> bredbånd ind.
>
> Hastighedsmæssigt vil jeg mene at 10 mbit er et absolut minimum - jeg
> satser selv på 45 mbit.

I må have den >rigtig store< pengepung iorden, hvis i satser på 10 - 45
Mbit/s når I ikke er mere end 32 lejemål. Vi giver spidsen af en jetjager
for 45 Mbit/s. Regn med mange tusinde kr. pr. måned.....
Vi har 45 Mbit/s til 1300 brugere på NAL-NET.DK, og der er stadig masser af
plads til mange flere nye brugere, selvom vi tilbyder 2,5 Mbit/s downstream
pr. bruger.

Jens

Fra : Towli

Dato : 03-09-03 08:44

Bare nysgerrig, det kan da ikke koste noget at takke nej til TDC selvom de
ejer kabel-tv'et?
I kan evt. bare trække jeres egne coax kabler?
/Jan

Fra : Kas.

Dato : 03-09-03 11:32

Hejsa

Vi har i knap et år haft Kabelnettet som leverandør af internet - hvilket vi
ikke har været særligt tilfredse med. Vi er derfor igang med at undersøge
muligheden for en anden leverandør.

Vi er 40 brugere i andelsforeningen. Med det trafikmønster vi har, forventer
jeg, at to sammenkoblede ADSL-linjer sagtens kan løse vores behov. Det
vigtigste er næsten at lave en løsning, der er skalérbar.

Jeg har kigget meget på udstyr, der kan kan sammenkoble to ADSL-linjer, lave
Load Balancing og lidt QOS, og det er faktisk ikke så dyrt med en sådan
løsning. Man kan få nogle fornuftige routere til ca. 4000,- med disse
egenskaber. Hvis vi havde lidt nosser, kunne vi evt. sætter en Linux-boks
op, der kan gøre arbejdet, men vi er dovne og vil helst have noget udstyr,
som vi ikke skal bruge for lang tid på at sætte op.

Vi ejer i forvejen netværkskablingen og en HP Procurve Switch, så jeg
forestiller mig, at vi starter med at købe 2 stks. 2048/512. Hvis der er
behov for højere hastighed, kan vi evt. købe gå op i en 8MB /8mb/768) fra
Cybercity og en shdsl-forbindelse fra TDC (2304/2304) og sammenkoble disse.
Det er stadig forholdsvis billige løsninger i forhold til faste linjer, og
vi får på denne måde på høj down- og upload.

Herudover forventer jeg, at vi tilkøber et mailhotel hso en ekstern
udbyder - dt koster ca 10,- pr. bruger pr. måned, og så slipper vi også for
at drive et mailhotel selv.

Alt i alt får vi med denne løsning mulighden for altid selv at vælge den
billigste udbyder - og vi får et system , der er fleksibelt og skalérbart.

Mvh. Kasper

Fra : Towli

Dato : 03-09-03 13:09

Hej Kas

Hvilken forbindelse har i hos kabelnettet? Har i kun Internet (ikke tlf og
kabel-tv)?

/Jan

Fra : Kas.

Dato : 03-09-03 17:19

"Towli" <towli@(fjernes)oldboyz.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Kas
>
> Hvilken forbindelse har i hos kabelnettet? Har i kun Internet (ikke tlf og
> kabel-tv)?

Vi har i øjeblikket kun internet.

Kasper

Fra : Enforcer

Dato : 03-09-03 18:20

On Wed, 3 Sep 2003 12:31:54 +0200, "Kas." <no@spam.dk> wrote:

>Alt i alt får vi med denne løsning mulighden for altid selv at vælge den
>billigste udbyder - og vi får et system , der er fleksibelt og skalérbart.

Vi har samme overvejelser som jer, idet man får en hurtigere
forbindelse. Men der følger også nogle opgaver med, når man gør det
selv. I skal f.eks. overveje, hvordan I håndterer:

* opkrævning af abonnement
* Lukning/åbning af porte i switchen (når beboere kommer til/går)
* trafikprioritering (kan være et stort problem)
* Support til slutbrugeren

Specielt problematikken omkring trafikprioritering (eller nedlukning
af forbindelse hos misbrugere) er ikke helt uproblematik, hvis man
bliver meget mere end 15-20 brugere.

Prøv at se på forum på www.bryggenet.dk hvor galt det kan gå. Her har
en bruger hentet/leveret 5000 gigabyte på 125 dage. De fire største
forbrugere stod for 30-40% af trafikken.

Okay, det kan selvfølgelig løses ved at smide sådanne "syndere" af
nettet eller sætte en max hastighed på porten i routeren.

Hvis i vælger at splejse flere forbindelser, skal i være opmærksom på,
kan give lidt problemer med flowstop mv. Det har jeg hørt om flere
steder.

Mvh.

Enforcer

Fra : Kasper Ibsen Beck

Dato : 05-09-03 10:12

Enforcer <hhi-fjern-@adslhome.dk> skrev:

>Men der følger også
>nogle opgaver med, når man gør det
>selv. I skal f.eks. overveje,
>hvordan I håndterer:
>
>* opkrævning af abonnement
>* Lukning/åbning af porte i switchen
>(når beboere kommer til/går)
>* trafikprioritering (kan være et
>stort problem)
>* Support til slutbrugeren

Dette er overvejet - huslejen i andelsforeningen køer over PBS, og
internetafgiften ryger blot oven i. Men med et sådant setup kræver
selvfølgelig, at der mindst er én i andelsforeningen, der
vedligeholder, yder support osv. Men vi har vurderet, at dette er
en forholdsvis overkommelig opgave, fordi der trods alt "kun" er
40 brugere.

>Specielt problematikken omkring
>trafikprioritering (eller nedlukning
>af forbindelse hos misbrugere) er
>ikke helt uproblematik, hvis man
>bliver meget mere end 15-20 brugere.

Som jeg også skriver, har vi kig på nogle routere, der kan
håndtere Bandwith Management og lidt simpelt QOS. Spærring eller
priorietering af porte synes at dække vores umiddelbare behov. Og
eftersom vi er en andelsfornenig, forventer vi også selvjustits
fra beboerne. Ellers ryger de af.

>Hvis i vælger at splejse flere
>forbindelser, skal i være opmærksom på,
>kan give lidt problemer med flowstop
>mv. Det har jeg hørt om flere
>steder.

Hmm, det er jeg ikke faldet over. Jeg har læst en del anmeldelser
af diverse routere med to WAN-porte, men jeg synes ikke jeg har
hørt om, at de skaber flow stops.

Mvh. Kasper

Fra : Enforcer

Dato : 03-09-03 18:37

On Tue, 02 Sep 2003 22:26:04 +0200, Rander <lrNOSPAM@rander.dk> wrote:

> [...]
>satser selv på 45 mbit. Der er også et par stykker i ejendommen der har
>egne webservere stående, så mulighed for statiske offentlige IP'er er et

Groft sagt er der vel to løsninger, som I kan gå efter:

1. I køber forbindelsen hos en ISP, og klarer regningsopkrævning,
support og tekninsk administration
2. I køber forbindelsen hos en "totalleverandør til boligforeninger"

Jeg tror dog i skal revurdere jeres båndbredde behov, med mindre I
alle er født med en guldklump i r....

En 10 mbit symetrisk FWA forbindelse koster omkring 40.000 kr. i
oprettelse og 8-9.000 kr. om måneden (de priser som jeg har kunnet
finde).

Som eksempel kan nævnes, at Bryggenet's lille pakke til 65 kr. pr. md.
er dimensioneret som 10 mbit/1000 brugere, mens den store pakke til
135 kr. er dimensioneret som 45 mbit/1000 brugere. Så kan du selv
regne ud, hvad I kommer til at betale med 30-40 brugere med en 10 el.
45 mbit forbindelse (med mindre foreningen bag Bryggenet tjener på
forbindelserne).....

Mvh.

Enforcer