Christen Sørensen i Larsgaard, Ajstrup sog~
Fra : Anker Eriksen

Dato : 01-09-03 22:32

Hjælp ønskes:
Er der nogen der har kendskab til Christen Sørensen i Larsgaard / Lasgaard i
Ajstrup sogn 1688. (født 1649 - død 1708), gift med Kirsten Madsdatter og
får sønnen Mads Christensen, født 1688.

I slægten Mørk fra Hellum er der en Christen Sørensen Mørch, født omk. 1645,
Hals sogn, gift 1684, i Ajstrup med Else Nielsdatter af Larsgaard.
Denne Christen Mørch boede på "Dødskov" i Hals sogn 1666 og på "Larsgaard i
Ajstrup sogn i 1669 og 1688, - får børnene Jens Christensen Mørch, født omk.
1686 i Ajstrup sogn og Niels Christensen Mørch, født omk. 1688 i Ajstrup
sogn.

- Er ovenstående Christen samme person ??????

mvh
Anker

Fra : Poul Lynge Johansen

Dato : 23-09-03 00:41

Hvis Mads Christensen ellers er den samme som indgår i min egen anerække, så
kender jeg til ham, og har søgt at finde hans afstamning.
Jeg har i en slægtsbog (En slægt Sørensen fra Vadum-Biersted sogne. (...)
A/S Nordisk Slægtsforskning 1975) set at Mads Christensen "højst
sandsynligt", som slægtsbogen siger, er søn af en Christen Sørensen som i
1688 nævnes i Lasgaard (Ajstrup sogn). Jeg er ikke i kirkebøgerne stødt på
noget der afkræfter denne formodning, så den kan sagtens være rigtig. Men
jeg har fundet andre sammenhænge som jeg mener kunne være lige så rigtige.
Min konklusion blev i al fald den, at Mads Christensens forældre var
Christen Laursen og Kirsten Madsdatter i Brandborg i Ajstrup sogn:

Viet i Ajstrup 1675: den 17 Janu: bleff Christen Larsen og Kirsten Madsdt
aff Brandborg copulered. (KB-).
Begravet 1. Jan. 1708 i Ajstrup Christen Laursen af Brandborg 59 aar. (KB-).

Pudsigt nok døbtes dette pars første søn Søren, hvilket jo kunne forlede en
til at mene at Christen Laursen i kirkebogen er en fejlskrivning for
Christen Sørensen. Men efternavnet Laursen går dog igen ved samtlige deres 7
børns dåb i kirkebogen, samt som nævnt ved hans vielse og hans død.

Et af de 7 børn var sønnen Mads: Døbt 27 Jan. 1689 i Ajstrup: Christen
Laursen og Kirsten Madsdt af Brandborg: Mads. Faddere: Søren Hansen?, Sindal
Jensen, Christen Hansen?, Anne Hansdt?, Karen? Jensdt. (KB-).
Begravet i Ajstrup 1755 3die Octbr Mads Christensen i Laxgrd 67 aar. (KB-).
Mads Christensen var gift 1. gang 1722 i Ajstrup med Bodil Hansdatter. Hun
døde året efter, og var da "i Breholt (Ajstrup sogn). Mads Christensen blev
ca. 1723 gift (2.gang) med Anne Desideriusdatter. Vielsen findes ikke i
Ajstrup sogns kirkebog (lakune omkring dette år). Derimod findes hans og
Anne Desideriusdatter 6 børn døbte i Ajstrup, og de er alle født på Bredholt
i Ajstrup sogn. Anne Desideriusdt dør i 1741, hvorefter Mads Christensen
samme år gifter sig 3. gang med Sidsel Jørgensdatter; de får 2 børn, som er
født i Lasgaard.

Dette går nok hen og bliver ret så specifikt og detaljeret, så vi kunne
måske udveksle flere oplysninger via "privaten".

mvh Poul Lynge Johansen
polyjo@mail.tele.dk