fontværktøj?
Fra : Jonas Wellendorf

Dato : 01-09-03 11:13

Hej

Jeg har mange fonter, og når jeg skal vælge en font i fx. Word får jeg
en kæmpelang liste.

Hvordan kan jeg arrangere mine fonter så jeg får en kortere liste at
vælge fra uden at fjerne fonter fra Fonts-mappen?

Jonas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-09-03 15:19

Hej Jonas

Jonas Wellendorf wrote:

> Jeg har mange fonter, og når jeg skal vælge en font i fx. Word får jeg
> en kæmpelang liste.

Ja, alle TB programmer lister samtlige skrifter i skriftmappen. Eneste
undtagelse (mig bekendt) er WordPerfect 3.5, der kun kan vise 250
skrifter i listen. Men kender man navnet på den skrift, man vil bruge,
kan man blot taste den ind i feltet med skriftnavnene. - Det kan man i
øvrigt også i Word...

> Hvordan kan jeg arrangere mine fonter så jeg får en kortere liste at
> vælge fra uden at fjerne fonter fra Fonts-mappen?

Nu ville det have været rart at vide, hvilken Mac OS, du bruger - klassis
Mac OS eller OS X... Hvordan det håndteres i OS X, så véd jeg ikke, hvad
man kan dér, men i klassiske systemer fra 7.1 til 9.2.2, vil samtlige
skrifter altid vises, når de ligger i skriftmappen. System 7.1 - 7.5.5
har dog en begrænsning på svjh. 52 skriftkufferter, - 7.6.1 til 8.6 på 96
skriftkufferter, mens OS 9.0 til 9.2.2 har ubegrænset visning - og
brug....

Hvis du bruger et system fra 7.6.1 til 8.6 kan du godt have mere end 96
skrifter i brug (aktive) samtidig. Du skal så blot samle dem i grupper i
den samme kuffert, så du ikke overstiger max. antallet. - Fx. havde jeg
selv ca. 1000skrifter installeret på en OS 8.6, men de var grupperet
sådan, at de kun fyldte 31 skriftkufferter. - Jeg samlede fx. alle serif
skrifter i én kuffert, - sanserif i en anden, gotiske i en tredie, orator
i en fjerde osv....

Hvis du vil have en mere - og bedre - organisering af dine skrifter, så
skal du have fat i et rigtigt skriftstyringsprogram, som fx. Fontreserve,
som jeg finder er det bedste pt på markedet. - Der findes andre som det
gamle Fonts Manager, FontGander, SuitCase m.fl., men de har alle en eller
flere svagheder.

Med et sådant prograqm kan du lægge dine skrifter hvor du vil på
harddisken - (også på en server). I programmet opretter du så en
'samling' af skrifter, som du vil bruge i netop det program - fx. Word.
Du kan så altid blot ved et enkelt klik tilføje eller fjerne skrifter fra
denne liste, så du kan holde antallet af 'aktive' skrifter nede på et
minimum.

På min ene testmaskine har jeg pt installeret godt og vel 80mb skrifter,
heraf er de ca. 35mb aktive i alle tekstbehandlingsprogrammer (bortset
fra WordPerfect). Jeg har så en gruppe af ikke-latinske skrifter, der
normalt ikke er aktive, men hurtigt kan blive det, hvis jeg skal teste et
program, der bruger WorldScript opsætning eller et af Apples sprogkits
(Apple Language Kit).

Nu bruger jeg selv Nisus Writer 6.5 som hoved TB program. Her kan jeg så
have et sæt af skrifter, der udelukkende bruges i forbindelse med
hebraisk (HLK), - et sæt til arabisk (ALK), - et til kyrillisk (CYLK), et
til centraleuropæiske (CELK) osv.osv.... Det gør brugen og ikke mindst
antallet af skrifter langt mere overskuelig, - og hvis du fx. har valgt
'Font Embedding' i Word, så vil det reducere antallet af de skrifter, der
skal genkendes i et givet dokument.

mvh. Erik Richard

<kml.ers"NO"@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 01-09-03 18:21

> Nu ville det have været rart at vide, hvilken Mac OS, du bruger - klassis
> Mac OS eller OS X... Hvordan det håndteres i OS X, så véd jeg ikke, hvad
> man kan dér
KLIP
Hvis du havde kigget på hans header:
MacSOUP/2.5 (Mac OS X version 10.2.6)

kunne du ha sparet smøren.

Jonas, du skulle måske lige holde vejret, til Panther kommer på gaden.
Næste OSX indeholder forbedret skriftstyring.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Jonas Wellendorf

Dato : 02-09-03 07:24

> KLIP
> Hvis du havde kigget på hans header:
> MacSOUP/2.5 (Mac OS X version 10.2.6)

hmm, jeg burde jo have skrevet hvilket system jeg brugte.

> Jonas, du skulle måske lige holde vejret, til Panther kommer på gaden.
> Næste OSX indeholder forbedret skriftstyring.

Jeg går ud fra at der er mange rundt omkring som har samme problem som
jeg, så jeg tænkte der måske var nogen som også kendte en god og hurtig
måde at løse problemet på.

Jonas

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 02-09-03 08:26

Jonas Wellendorf <Jonas@Wellendorf.no> wrote:

> hmm, jeg burde jo have skrevet hvilket system jeg brugte.

Det fremgår ret tydeligt af din header OSX 10.2.6

> Jeg går ud fra at der er mange rundt omkring som har samme problem som
> jeg, så jeg tænkte der måske var nogen som også kendte en god og hurtig
> måde at løse problemet på.

Hvis det er til hjemmebrug, er min Suitcase nok lidt owerkill,
men søg på fontmanager på <www.versiontracker.com>,
eller vent en dags tid, så skal der nok komme flere forslag her.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-09-03 02:46

Hej Jonas

Som Preben B.N. svarer lidt længere nede, så er SuitCase ikke bare 'overkill',
men endda et dårligt valg - især til OS X! - Kig evt. på www.extensis.com og
deres supportsider, så er der uhyggeligt mange problemer med SC.

Fontreserve er både bedre og biligere end SuitCase, og så er den også nemmere at
sætte op og bruge.- Nyeste versioner er også i X-versioner.

mvh. Erik Richard