/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Spåørgsmål imellem to handlende
Fra : Annette Skovbon


Dato : 01-09-03 11:03

Hejsa
Jeg modtog for noget tid siden en opringning fra AB gruppen som ville
sælge mig en annonceplads til mit webdesign-firma. Vi snakker frem og
tilbage og han sender mig en aftale pr. email så jeg kan se hvordan en
sådan ser ud. Han ringer så igen og vi gennemgår den sammen. Han lover
mig udtrykkeligt at vi ville være de eneste man kunne finde hvis man
søgte på webdesign og "Vejle amt" på siden. I første omgang takker jeg
nej til det - Jeg synes det er for dyrt i forhold til målgruppen osv.
Han ringer så igen dagen efter og tilbyder mig den samme aftale til ½
pris. Den indvilliger jeg så i, og returnerer aqftalen med min info i. Nu
er regningen kommet, og når jeg søger på deres side er jeg ikke ene i
Vejle Amt - der er to andre, som står før mig. Jeg kontakter ham så pr.
email og informerer om at jeg vil takke nej til deres tilbud og i øvrigt
frabad mig flere telefoniske henvendelser fra dem.
For et øjeblik siden ringede der en salgschef fra deres firma, han skabte
sig og spillede med musklerne. Han sagde også at han ikke troede på at
hans sælger havde lovet mig at jeg ville være ene i Vejle Amt, og hvis
jeg lige ville hænge på et øjeblik ville han spørge sælgeren ad. Han
kom tilbage i tlf. og sagde at det havde hans sælger ALDRIG lovet mig.
Hvad hulen skal jeg gøre ved dem? Jeg _ved_ at jeg var blevet lovet det,
det var netop derfor jeg synes aftalen var værd at prøve. Nu truer han
med incasso og det ene og det andet hvis jeg ikke bare holder min mund og
betaler...

-Annette

 
 
Rune Wold (01-09-2003)
Kommentar
Fra : Rune Wold


Dato : 01-09-03 11:50

Købeloven finder ikke anvendelse, da der ikke er tale om køb af løsøre.
Du kan ikke gøre forbrugeraftaleloven gældende, da du ikke er forbruger.
Dermed falder man tilbage på, at du har bevisbyrden for, at modpartens
ydelse ikke er i overensstemmelse med det, du er blevet lovet.
Hvis det antages, at du ikke har noget på skrift, kan denne bevisbyrde
efter omstændighederne være svær at løfte.
Men det du skal gøre er at melde klart ud over for virksomheden, at du
hæver aftalen og grundene hertil. Dermed kan de ikke sende rykkere eller
sende sagen til incasso, idet de må forfølge deres krav ved domstolene.
Det er måske så besværligt for dem, at de blot giver efter for dine
indsigelser.


/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);
nani (glory, splendor, heavenly), Meaning female genitals,
sexually receptive female or sexual intercourse.


Annette Skovbon (01-09-2003)
Kommentar
Fra : Annette Skovbon


Dato : 01-09-03 11:59

Hej Rune

On Mon, 01 Sep 2003 12:49:30 +0200, Rune Wold wrote:

> Købeloven finder ikke anvendelse, da der ikke er tale om køb af
> løsøre.
I købeloven står der da:

§ 1 a. Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom.
Stk. 2. §§ 72-87 gælder dog kun i forbrugerkøb. Stk. 3. §§ 5, 10 og
11, § 17, stk. 2, § 42, § 43, stk. 1 og 2, § 44, §§ 47-49 og 52-54
gælder ikke i forbrugerkøb. Stk. 4. Loven gælder ikke for køb, der er
omfattet af den internationale købelov.

> Du kan ikke gøre forbrugeraftaleloven gældende, da du ikke er
> forbruger.
Nej, det ved jeg :)

> Dermed falder man tilbage på, at du har bevisbyrden for, at modpartens
> ydelse ikke er i overensstemmelse med det, du er blevet lovet. Hvis det
> antages, at du ikke har noget på skrift, kan denne bevisbyrde efter
> omstændighederne være svær at løfte.
Jeg har et worddokument som skulle være aftalen. Den er dog mangelfuld,
men der står under andet: Iflg. aftale med XXX XXX

> Men det du skal gøre er at melde klart ud over for virksomheden, at du
> hæver aftalen og grundene hertil.
Det har jeg gjort.

>Dermed kan de ikke sende rykkere eller sende sagen til incasso, idet de
>må forfølge deres krav ved domstolene.
Okay, hvorfor ikke?

--Annette

Rune Wold (01-09-2003)
Kommentar
Fra : Rune Wold


Dato : 01-09-03 13:31

Annette Skovbon wrote:

[klip]

> I købeloven står der da:
>
> § 1 a. Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom.
> Stk. 2. §§ 72-87 gælder dog kun i forbrugerkøb. Stk. 3. §§ 5, 10 og
> 11, § 17, stk. 2, § 42, § 43, stk. 1 og 2, § 44, §§ 47-49 og 52-54
> gælder ikke i forbrugerkøb. Stk. 4. Loven gælder ikke for køb, der er
> omfattet af den internationale købelov.

Du har ret i, at KBL finder anvendelse på køb af andet end løsøre i
snæver forstand (dvs. en bil, cykel, PC osv.). Meningen var, at køb
vedrører overdragelsen af en ejendomsgenstand mod vederlag i penge, jf.
Ussing, køb, 4. udg, 1967, p. 1.
Du er ikke blevet overdraget en ejendomsgenstand, men snarere blevet
ydet en tjeneste mod vederlag i penge. Derfor finder KBL ikke anvendelse.

[klip]

>>Dermed falder man tilbage på, at du har bevisbyrden for, at modpartens
>>ydelse ikke er i overensstemmelse med det, du er blevet lovet. Hvis det
>>antages, at du ikke har noget på skrift, kan denne bevisbyrde efter
>>omstændighederne være svær at løfte.
>
> Jeg har et worddokument som skulle være aftalen. Den er dog mangelfuld,
> men der står under andet: Iflg. aftale med XXX XXX

Jeg har ikke 100 % kendskab om kravene til bevisbryden i praksis. Men
min fornemmelse siger mig, at ovensstående ikke er nok.

[klip]

>>Dermed kan de ikke sende rykkere eller sende sagen til incasso, idet de
>>må forfølge deres krav ved domstolene.
>
> Okay, hvorfor ikke?

Hvis tvisten mellem dig og selskabet vedrører spørgsmålet, om du
overhovedet er forpligtet ifølge aftalen, da du mener at have hævet
denne med rette, så kan de ikke fortsætte, som om du er forpligtet. I så
fald vil de i realiteten have foretaget en handling, der henhører under
domstolene, da de herved dømmer dig til at betale.

/Rune Wold


--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);
nani (glory, splendor, heavenly), Meaning female genitals,
sexually receptive female or sexual intercourse.


Rune Wold (01-09-2003)
Kommentar
Fra : Rune Wold


Dato : 01-09-03 13:45

Rune Wold wrote:

[klip]

>>> Dermed falder man tilbage på, at du har bevisbyrden for, at modpartens
>>> ydelse ikke er i overensstemmelse med det, du er blevet lovet. Hvis det
>>> antages, at du ikke har noget på skrift, kan denne bevisbyrde efter
>>> omstændighederne være svær at løfte.
>>
>>
>> Jeg har et worddokument som skulle være aftalen. Den er dog mangelfuld,
>> men der står under andet: Iflg. aftale med XXX XXX
>
>
> Jeg har ikke 100 % kendskab om kravene til bevisbryden i praksis. Men
> min fornemmelse siger mig, at ovensstående ikke er nok.

Dette vil jeg gerne trække tilbage, hvis der i word-dokumentet står det,
du blev lovet af sælgeren, uanset om sælgerens identitet ikke fremgår.
I sådan et tilfælde tror jeg, du kan løfte bevisbyrden.

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);
nani (glory, splendor, heavenly), Meaning female genitals,
sexually receptive female or sexual intercourse.


Ukendt (01-09-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-09-03 15:14


"Annette Skovbon" <annetteskovbon@yahoo.dk> wrote in message
news:pan.2003.09.01.10.03.20.478368@yahoo.dk...
> Jeg modtog for noget tid siden en opringning fra AB gruppen som ville
> sælge mig en annonceplads til mit webdesign-firma

KLIP... en historie der lugter af annoncehajer

Må jeg gætte på at den annonce skulle ligge på www.andelsportalen.dk ??

Jeg ville aflægge en visit på www.unfairpris.dk, hvor du finder mange
tilsvarende historier - og lidelsesfæller.

Håndværksrådet er i øjeblikket i gang med at indsamle materiale om de
såkaldte annoncehajer. Det kan du også læse mere om på Unfairpris.dk


--
Venlig hilsen

Jesper Brock
Journalist, www.budstikken.com
chefredaktør, www.unfairpris.dk



Annette Skovbon (01-09-2003)
Kommentar
Fra : Annette Skovbon


Dato : 01-09-03 15:20

Jesper, min gamle ven, hvordan kunne du gætte det?
Ja, det er andelsportalen vi snakker om.
Jeg er bare lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre nu.

-Annette

> KLIP... en historie der lugter af annoncehajer
>
> Må jeg gætte på at den annonce skulle ligge på www.andelsportalen.dk ??
>
> Jeg ville aflægge en visit på www.unfairpris.dk, hvor du finder mange
> tilsvarende historier - og lidelsesfæller.
>
> Håndværksrådet er i øjeblikket i gang med at indsamle materiale om de
> såkaldte annoncehajer. Det kan du også læse mere om på Unfairpris.dk


Holstein (02-09-2003)
Kommentar
Fra : Holstein


Dato : 02-09-03 13:57


"Annette Skovbon" <annetteskovbon@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:pan.2003.09.01.14.19.34.933580@yahoo.dk...
> Jesper, min gamle ven, hvordan kunne du gætte det?
> Ja, det er andelsportalen vi snakker om.
> Jeg er bare lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre nu.

Annette - dit firmas hjemmeside er nede ligenu....den virker ikke ;)

/H.



Jesper (02-09-2003)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 02-09-03 14:44


"Annette Skovbon" <annetteskovbon@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:pan.2003.09.01.14.19.34.933580@yahoo.dk...
>
> Jeg er bare lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre nu.

Jeg havde nøjagtig samme problem med HRI.- (pas også på dem...) :)
Sælger lovede, at der max. ville være 10 i katagorien i mit område.
En søgning på deres hjemmeside, efter aftalen var indgået, gave et resultat
på 42.

Deres salgschef ringer og truer med inkasso, RKI osv., hvis jeg ikke
betalte.
Jeg var godt tosset og sendte alle rykkerne retur igen og vedlagde et brev,
hvori
jeg skrev, at jeg anså aftale for ophævet, da de ikke havde overholdt deres
del af aftalen.
Endvidere skrev jeg, at jeg ikke agtede at gøre mere ved sagen og henviste
så alle fremtidige henvendelser til min advokat....

Jeg har ikke hørt noget fra dem i 5 måneder nu....


/Jesper



Holstein (02-09-2003)
Kommentar
Fra : Holstein


Dato : 02-09-03 16:53

Alt hvad der brug for, står her:

http://www.annoncehajer.dk/

Følg det - det virker.

/H.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408892
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste