Kan PC133 ram køre med PC100?
Fra : Jeppe Ladefoged

Dato : 31-08-03 23:08

Jeg står og skal have noget mere RAM til min server.
Den kører pt med 2x128mb PC100 ECC Registered RAM.

Hvis man kigger på en 256mb klods på edbpriser.dk:
Kingston PC100 256MB Reg - 762kr
Kingston PC133 256MB Reg - 424kr

Er det muligt at sætte en klods med PC133 RAM i og så "clocke" den ned så
den kører som PC100?
Hvis man kan spare 338kr, så gør man jo gerne det

Hvis det er nogen hjælp, så er det en Acer Altos 1100E med 2x 850mhz P3'er

PS: Hvad er forskellen på Registered og øhh... unregistered?

Jeppe Ladefoged
degofedal@NOSPAMunderflow.dk
http://www.underflow.dk

Fra : Henning Larsen

Dato : 01-09-03 10:38

"Jeppe Ladefoged" <degofedal@NOSPAMunderflow.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Hvis det er nogen hjælp, så er det en Acer Altos 1100E med 2x 850mhz P3'er
>
> PS: Hvad er forskellen på Registered og øhh... unregistered?

Jeg har en ældre P3 stående, som kører med et PC133 modul ved 100mhz. Men
jeg ved ikke om det kan fungere på alle bundkort.

Henning

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-03 10:58

> [...]
> Den kører pt med 2x128mb PC100 ECC Registered RAM.
>
> Er det muligt at sætte en klods med PC133 RAM i og så "clocke" den

Det er sikkert muligt at køre med PC133 Ram i en PC100 maskine. Jeg
har ligesom Henning gjort det, eller rettere gør det.

Men jeg kører med alm., dvs ikke-ECC Ram. Om det gør en forskel, ved
jeg ikke.

Mvh

JHR

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-03 14:11

Jeppe Ladefoged wrote:
> [...]
> Kingston PC133 256MB Reg - 424kr
> Er det muligt at sætte en klods med PC133 RAM i og så "clocke" den ned så

Ja, men prisforskellen bunder sikkert i, at de har chips med forskellig
"densitet", og det dyre PC100-modul er sandsynligvis "dobbeltsidet", og
det er en type som ældre bundkort skal bruge.

Ældre bundkort kan typisk kun "se" halvdelen af RAM-mængden på de nyere
(og billigere) moduler med RAM-chips med højere densitet på.

For at være 100% sikker på at man får det rigtige modul, kan man købe
dem direkte fra f.eks. Crucial eller Corsair.

Jeg kan se at Crucial har et Registered 256 MB ECC PC100-modul til ca.
630 kr, og et Unbuffered til ca. 590 kr.

http://www.crucial.com/eu/store/listmodule.asp?module=SDRAM%2C+PC100&Attrib=Package&cat=RAM