Svar på indlæg - igen - igen.
Fra : Poul Petersen

Dato : 31-08-03 15:52

Der er stadig mange, der ikke formår at skrive deres svar korrekt på indlæg.
Om det er dovenskab eller mangel på respekt kan jeg ikke vide, men det er
irriterende når svarerne skrives ovenover spørgsmålet.
Til nye brugere - læs: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html
Mvh. Poul.

Fra : Peter Weis

Dato : 31-08-03 16:38

"Poul Petersen" <poulina@mail.dk> wrote in message
> [...]
det er
> irriterende når svarerne skrives ovenover spørgsmålet.

Hører den slags indlæg til her i gruppen?

mvh
Peter

Fra : Poul Petersen

Dato : 31-08-03 19:02

"Peter Weis" <p.weis@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det er
> http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html
>
> Hører den slags indlæg til her i gruppen?

Føler du dig truffet ????
Mvh.
Poul.

Fra : Peter Weis

Dato : 31-08-03 20:28

"Poul Petersen" <poulina@mail.dk> wrote:

> Føler du dig truffet ????

Næh, jeg klipper både det væk som jeg ikke svarer på, og jeg svarer
under det citerede.

mvh
Peter

Fra : Arne Feldborg

Dato : 31-08-03 19:05

"Peter Weis" <p.weis@email.dk> skrev Sun, 31 Aug 2003 17:37:40 +0200

>http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html
>
>Hører den slags indlæg til her i gruppen?

Ja. Og det er i høj grad tiltrængt.!

Derimod hører en diskussion om selve indlæget ikke hjemme her, men i
dk.admin.netikette

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Bent Fleron

Dato : 31-08-03 21:57

Arne Feldborg wrote:
> "Peter Weis" skrev

> Ja. Og det er i høj grad tiltrængt.!

Afgjort enig.
Bent Fleron

Fra : Jette-Kirsten Larsen

Dato : 30-10-03 10:19

snip...
Hører den slags indlæg til her i gruppen?

> Afgjort enig.
> --
> Med venlig hilsen
> Bent Fleron
snip..

Et spørgsmål kommer som regel før et svar. Derfor skal besvarelsen osse
komme UNDER spørsmålet og resten af tråden.

Venlig hilsen
Jette-Kirsten Larsen

Dette er ikke Jeopardy
svar derfor under spørgsmålet

Fra : Bent Fleron

Dato : 30-10-03 10:51

Jette-Kirsten Larsen wrote:
> [...]
>
> Et spørgsmål kommer som regel før et svar. Derfor skal besvarelsen
> osse komme UNDER spørsmålet og resten af tråden.

Den fik jeg ikke lige fat i ???, - men da du refererer til mit navn
måtte jeg gå tilbage til tråden for at se hvad det drejede sig om.
Venligst bemærk at Arne faktisk nævner at diskussionsgrundlaget hører
til i netikettegruppen så derfor 'futter' jeg den videre.
Du bør dog bemærke at der hele tiden dukker nye brugere op, og det vil
være ganske rimeligt at nævne en tiltrængt opstramning af gældende
regler, - også her i genealogigruppen, ellers kører det hele af sporet.
FUT= Follow Up To, hvilket vil sige at eventuelle senere debatindlæg kun
kan læses i den gruppe der henvises til, - i dette tilfælde
dk.admin.netikette.

--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
For den der orker at sende en returmeddelelse

Fra : Ejvind Vestergaard

Dato : 31-08-03 19:11

On Sun, 31 Aug 2003 17:37:40 +0200, "Peter Weis" <p.weis@email.dk>
wrote:

>"Poul Petersen" <poulina@mail.dk> wrote in message
>http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html
>
>Hører den slags indlæg til her i gruppen?
>
>mvh
>Peter

Ja, jeg synes jo, at den er ret så relevant og rammer ganske tæt på
målet.

Mvh,
Ejvind Vestergaard

---
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?
A: Top-posting.
Q: What is the most annoying thing on Usenet and in e-mail?

Fra : Grete Tvedegaard

Dato : 31-08-03 20:42

Til de regelbundne mænd vil jeg sige, at jeg finder det meget forfriskende,
at der er en del, der ikke følger de idiotiske regler med at skrive svaret
nedenunder et spørgsmål.

Et spørgsmål kan i de fleste tilfælde forstås ud af svaret og ledelinien,
eller også har man allerede set det og behøver ikke at pløje det igennem for
at nå frem til svaret nedenunder.

Denne regel i netetiketten må stamme fra dengang, mail-læseres tid ikke var
så kostbar som i dag.

Venlig hilsen
Grete Tvedegaard

Fra : Ivan jensen

Dato : 31-08-03 21:01

Helt enig.
Hvis man har fulgt debatten i en tråd, vil det kun undtagelsesvist være
nødvendigt at 'pløje' sig igennem alle indlæg for at finde det seneste svar.
Oftest kan man umiddelbart forstå det seneste indlæg, hvis det står øverst i
tråden, og tilsvarende det oprindelige, første indlæg nederst.
Er der tale om længere udredninger, vil det selvfølgelig være fornuftigt at
fjerne lidt af 'hisitorien' så man ikke slæber rundt på alle indlæg i
debatten i alle svarene.

mvh
Ivan

Fra : Hugh Watkins

Dato : 31-08-03 21:06

In MS OE6 use

menus > view > hide read messages

Hugh W

--

Im beginning to make a weB LOG every day

http://hughw36.blogspot.com/

www.genealogi.co.uk

klip

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 31-08-03 21:12

> Hvis man har fulgt debatten i en tråd, vil det kun undtagelsesvist
være
> nødvendigt at 'pløje' sig igennem alle indlæg for at finde det seneste
svar.

Øvelsen går jo netop ud på at fjerne alt andet end det man lige svarer
på - så er det nemt at overskue en tråd med svar.

mvh
Ole

Fra : Ivan jensen

Dato : 31-08-03 21:19

Prøv at se på svarene på Peter Weis' indlæg, svarene fra Poul Petersen,
Arne Felborg og Ejvind Vestergaard.
Det er ikke nemt at se, hvem, der har skrevet hvad i tråden!
Og prøv forresten at se nendenstående: Hvad stammer fra mit indlæg, og hvad
stammer fra dit svar?

mvh
Ivan Jensen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 31-08-03 22:33

"Ivan jensen" <ij@oncable.dk> skrev Sun, 31 Aug 2003 22:18:48 +0200

>Og prøv forresten at se nendenstående: Hvad stammer fra mit indlæg, og hvad
>stammer fra dit svar?

Det fremgår ganske tydeligt af antallet af indrykninger. Og hvis du
indstiller dit program til at give citater en anden farve end nyt stof,
så bliver det endnu hurtigere at overskue.

Men det væsentlige er iøvrigt ikke *hvem* der svares (et Usenetindlæg er
til alle, ikke bare til den der citeres).

Det væsentlige er hurtigt at kunne se præcist *havd* der svares på.
Og det kan man ikke når hele det foregående / alle de foregående indlæg
kommer i en lang hale nedenunder.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 31-08-03 22:25

"Grete Tvedegaard" <tvedegrd@post5.tele.dk> skrev Sun, 31 Aug 2003
21:42:19 +0200

>Til de regelbundne mænd vil jeg sige, at jeg finder det meget forfriskende,
>at der er en del, der ikke følger de idiotiske regler med at skrive svaret
>nedenunder et spørgsmål.

Der er også nogen der mener at venstrekørsel er bedre end højrekørsel,
men alle må kunne blive enige om at det er pokkers upraktisk at have
begge dele i flæng.

Akkurat ligesådan forholder sig med emnet her. Eller du finder det måske
også forfriskende når nogen kører i venstre side af vejen.?

>Denne regel i netetiketten må stamme fra dengang, mail-læseres tid ikke var
>så kostbar som i dag.

Nej tværtimod. Det er en erfaring gjort over mange år af folk der
dagligt læser mange indlæg i mange forskellige grupper, og som derfor er
nødt til hurtigt at kunne se hvad et indlæg handler om uden at skulle
springe tilbage i tråden og uden at skulle bladre hele indlæget igennem.

Læg også mærke til, al dem du her i gruppen kalder "regelbundne mænd"
næsten alle er folk der har været på nettet i ganske mange år og som har
erfaring fra mange forskellige Usenet grupper.

Fra : Ejvind Vestergaard

Dato : 01-09-03 04:35

On Sun, 31 Aug 2003 21:42:19 +0200, "Grete Tvedegaard"
<tvedegrd@post5.tele.dk> wrote:

>Til de regelbundne mænd vil jeg sige, at jeg finder det meget forfriskende,
>at der er en del, der ikke følger de idiotiske regler med at skrive svaret
>nedenunder et spørgsmål.

Læser du også kapitler i bøger og tidsskrifter i omvendt orden?

Mvh,
Ejvind Vestergaard

Fra : Peter Weis

Dato : 01-09-03 08:33

"Ejvind Vestergaard" <vestergaard@canada.com> wrote:

> Læser du også kapitler i bøger og tidsskrifter i omvendt orden?

Netop ikke. Hvis man læser indlæggene i rækkefølge, kan de citerede
dele af foregående indlæg betragtes som fordnoter.

mvh
Peter

Fra : Peter Weis

Dato : 01-09-03 08:29

> [...]

ledelinien,
> eller også har man allerede set det og behøver ikke at pløje det

Jeg er i princippet enig, men bøjer mig for konsensus. Det er nemlig
rart at man altid skal lede efter svaret det samme sted i et indlæg.

Egentlig så jeg helst hele svaret stå over hele det citerede afsnit.
Når man så pløjer sig igennem en række indlæg, får man svaret direkte
efter det foregående indlæg. Og så kunne man undgå de idiotiske svar
der klipper det citerede indlæg i småstykker og citerer det linie for
linie med et uargumenteret "enig" eller et "nej" indimellem. Men det
er nok ikke så lige til at ændre vanerne hos nogle millioner
usenet-brugere.

Men denne diskussion er i hvert fald ilde anbragt her i gruppen. Så
jeg vil stoppe mit bidrag her.

mvh
Peter

Fra : Arne Feldborg

Dato : 01-09-03 23:17

"Peter Weis" <p.weis@email.dk> skrev Mon, 1 Sep 2003 09:28:52 +0200

>Jeg er i princippet enig, men bøjer mig for konsensus. Det er nemlig
>rart at man altid skal lede efter svaret det samme sted i et indlæg.

Og netop derfor er det så hamrende vigtigt at nye Usenetbrugere sætter
sig ind i hvordan praksis er og allerede fra starten vænner sig til at
bruge den.

Er man først begyndt at skrive på Usenet på samme måde som man skriver i
e-mail, så vil man uværgeligt føle det besværligt og akavet at skulle
ændre vaner.

Og ofte reagerer folk på den måde vi også har set her i tråden "Jeg ved
godt hvordan man gør, ingen skal ihvertfald komme her og lære mig
noget.!!"

Hvis man derimod fra starten lærer at bruge den anbefalede / foreskrevne
måde så er det rent faktisk hverken langsommere eller mere besværligt.

Og hvis alle var enige om at bruge denne, så ville alene ensartetheden,
og den deraf følgende højere læsbarhed, være en kæmpegevinst for os
alle.

>Egentlig så jeg helst hele svaret stå over hele det citerede afsnit.
>Når man så pløjer sig igennem en række indlæg, får man svaret direkte
>efter det foregående indlæg.

Det har du langt hen ad vejen ret i - hvis man altså læser Usent på lige
netop den måde.

Men som du selv nævner, der nogle hundred tusinde brugere her på Usenet,
og folk har forskellige vaner og arbejdsmetoder, og nogle følger kun een
gruppe mens andre følger mange grupper.

Derfor handler det (her som andre steder) om at bruge den metode som
flest mulig har glæde af og færest muligt har ulempe af.

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 01-09-03 17:27

MsgID: <news:bitjev$ep6$1@sunsite.dk>
Grete Tvedegaard <tvedegrd@post5.tele.dk> skrev:

> ... regelbundne mænd ....
> .... idiotiske regler ....

Er der ikke noget du har misforstået totalt?
(Samfærdsels-) regler er jo ikke lavet for at genere "quinder med lilla ble
om hovedet" - for nu at blive på niveauet

En hel anden sag er, at det som regel er ganske overflødigt at gentage
"spørgsmålet", som de fleste lige er kommet fra - og det derfor højest er
nødvendig med et stikord.

FUT: dk.admin.netikette
--
Poul Erik Jensen - jep@genealog.dk
www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk

Fra : K. Thidemann

Dato : 02-09-03 13:40

> [...]

>at der er en del, der ikke følger de idiotiske regler med at skrive svaret

Regler og love kan da aldrig være idiotiske - og bør sandelig også
overholdes af os Quinder.

Mvh
Ketty Thidemann

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 04-09-03 01:50

"K. Thidemann" <k.thidemannFJERNDETTE@mail1.stofanet.dk> skrev i melding

> Regler og love kan da aldrig være idiotiske - og bør sandelig også
> overholdes af os Quinder.

Før tenkte jeg også slik at det var lettere å lese det når det topp-
postes, men det syns jeg ikke lengre. Det er størst problem når
en skal svare en topp-poster, for kanskje må man da ta med det
innlegget denne svarte på for å gi sammenheng og forståelse.
Det blir jo da problematisk å skrive under det som topp-posteren
opprinnelig svarte på. Jeg endte siste gang opp med å refere hoved-
delen av det topp-posteren svarte på over det topp-posteren
skrev, for så å svare under det topp-posteren skrev. Det blir jo
veldig tungvint å svare, når det blir på denne måten.

Anne Lise Hovdal

Fra : Ole Grau

Dato : 03-09-03 22:14

--