Airport erfaringer
Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 02-01-01 21:27

Hej alle,

jeg er på nippet til at investere i Airport hjemtil "bofællesskabet"
(familiens hytte), og vil høre hvad i har af erfaringer med
basestationerne.

Hvordan fungerer det med ADSL? Og er modemet af en type, som leverer
furnuftige opkoblinger, der ikke dropper hvert 3. minut?

Kan modemet i basestationen iøvrigt fjernkontrolleres?

--
- Peter
root (at) titancity (dot) com

titancity.com - the Mac portal

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-01-01 22:21

In article <1emmm62.11avym81jjy32cN@87.ppp1-2.worldonline.dk>,
root@NOSPAM.com (DJ Supreme (aka Peter Perlsø)) wrote:

> Hvordan fungerer det med ADSL?

Helt uden problemer, man skal bare huske kun at køre DHCP på (højst) en
af routerne (basestationen er også en router)

> Og er modemet af en type, som leverer furnuftige opkoblinger, der
> ikke dropper hvert 3. minut?

Aner det ikke.

> Kan modemet i basestationen iøvrigt fjernkontrolleres?

Hvad mener du (hvad vil du gerne opnå)?

--
MVH
Martin Edlich AKA "Århhh du er sgu da en bette Gud Martin!"

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 03-01-01 00:28

Martin Edlich <nogen@post5.tele.dk> wrote:

> Helt uden problemer, man skal bare huske kun at køre DHCP på (højst) en
> af routerne (basestationen er også en router)

Yææs, yææs, i knøøøwww ;)

> Hvad mener du (hvad vil du gerne opnå)?

At jeg kan bede modemet i basestationen koble til og fra på kommando, af
hensyn til resten af husets telefonbrugere.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 03-01-01 09:27

DJ Supreme (aka Peter Perlsø) <root@NOSPAM.com> wrote:

> Yææs, yææs, i knøøøwww ;)

> At jeg kan bede modemet i basestationen koble til og fra på kommando, af
> hensyn til resten af husets telefonbrugere.

Tænker du ikke på en ADSL-router? - altså noget ganske andet end et
modem.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 03-01-01 10:10

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Tænker du ikke på en ADSL-router? - altså noget ganske andet end et
> modem.

Øh? Hvis vi får ADSL skal der blot kunne sluttes en Airport basestation
til den. Det er også der5for jeg spørger om modemet's muligheder...

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 03-01-01 18:30

DJ Supreme (aka Peter Perlsø) <root@NOSPAM.com> wrote:

> Øh? Hvis vi får ADSL skal der blot kunne sluttes en Airport basestation
> til den. Det er også der5for jeg spørger om modemet's muligheder...

Mig bekendt bruger man slet ikke modem [modulator-demodulator] til ADSL.
Du bruger sandsynligvis en kombineret adsl-adaptor, router og
dhcp-server, og enheden har muligvis også en indbygget hub [det har min
kombinerede isdn-adaptor, router og dhcp-server].

Peter, du /må/ da vide hvad et modem er, og hvad ovenstående er. Du er
trods alt stud.polyt.

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 03-01-01 18:44

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Mig bekendt bruger man slet ikke modem [modulator-demodulator] til ADSL.

Per, du misforstår mig. Sagen er, at vi slet ikek HAR ADSL endnu, men
regner med at får det indenfor 6 måneder. DERFOR er jeg interesseret i
Basestationens modem.

> [...]
> kombinerede isdn-adaptor, router og dhcp-server].
>
> Peter, du /må/ da vide hvad et modem er, og hvad ovenstående er. Du er

Jeg er ikke stud.polyt. Jeg bliver stud.etellerandet. om 2 md.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 03-01-01 19:43

DJ Supreme (aka Peter Perlsø) <root@NOSPAM.com> wrote:

> Jeg er ikke stud.polyt. Jeg bliver stud.etellerandet. om 2 md.

Nåeh, jeg synes ellers du fortalte mig sidste gang vi mødtes, at du var
begyndt på DTU.

Måske er der alligevel en chance for at du starter på DIKU - som
datalogistuderende .

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 03-01-01 21:15

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Nåeh, jeg synes ellers du fortalte mig sidste gang vi mødtes, at du var
> begyndt på DTU.

Ja, men det var dengang du boede i Ishøj - 8 md. siden? Ting sker når
tiden går...

> Måske er der alligevel en chance for at du starter på DIKU - som
> datalogistuderende .

Nej, mit hjerte banker for datamtikken - doig har jeg mulighed for på 18
md. at opgradere mit eksamenspapir til backelor/datalog på RUC. Så tæt
på er det. :)

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 04-01-01 06:23

> Nej, mit hjerte banker for datamtikken - doig har jeg mulighed for på 18
> md. at opgradere mit eksamenspapir til backelor/datalog på RUC. Så tæt
> på er det. :)

Datalogi fra RUC er vist langtfra det samme som fra Københavns eller
Århus Universitet.

Eksempelvis anerkender undervisningsministeriet kun dataloger fra KU og
ÅU som datalogilærere i gymnasieskolen .

Selv om sidstnævnte job måske ikke er det mest selvindlysende for en
cand.scient. i datalogi ...

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 04-01-01 12:31

> [...]

> Eksempelvis anerkender undervisningsministeriet kun dataloger fra KU og
> ÅU som datalogilærere i gymnasieskolen .

Jeg har ingen planer om at blive offentlig ansat! Deres job eksisterer
jo nok ikke om 5 år...

> Selv om sidstnævnte job måske ikke er det mest selvindlysende for en
> cand.scient. i datalogi ...

Nej, nærmere AI-udvikling. :)

Fra : Enok Hauge

Dato : 06-01-01 02:50

>Datalogi fra RUC er vist langtfra det samme som fra Københavns eller
>Århus Universitet.

>Eksempelvis anerkender undervisningsministeriet kun dataloger fra KU og
>ÅU som datalogilærere i gymnasieskolen .

Da jeg gik på HF var datalogi læreren da slet ikke datalog. Det var da
bare matematik læreren der havde læst nogle bøger om Visual Basic og
en PC's opbygning, og det skulle hun så undervise ud fra. Mærkeligt
nok valgte jeg ikke datalogi ;)

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 06-01-01 07:26

Enok Hauge <enokh@hotmail.com> wrote:

> [...]
> bare matematik læreren der havde læst nogle bøger om Visual Basic og
> en PC's opbygning, og det skulle hun så undervise ud fra. Mærkeligt

Det er ikke altid helt let at få en datalog som lærer - gymnasieskolen
er hverken det mest naturlige sted for en datalog at arbejde, og
gymnasieskolen er samtidig et så lille arbejdssted, at dataloger næppe
kan blive fastansatte ...

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 06-01-01 11:06

DJ Supreme (aka Peter Perlsø) <root@NOSPAM.com> wrote:

> Jeg er ikke stud.polyt. Jeg bliver stud.etellerandet. om 2 md.

Om ikke andet stud perpet

--
Jesper Oersted
It isn't pollution that's harming the environment. It's the impurities

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-01-01 20:36

In article <1emo4g2.1vdi108jvtuacN%serse@diku.dk>, PerRonne@mac.com
wrote:

> Mig bekendt bruger man slet ikke modem [modulator-demodulator] til ADSL.

TeleDanmark påstår ellers at de har hængt et modem op på min væg, så'n
lige efter skillefilteret. Og nej, det er ikke routeren - den står ved
siden af min hub.

Fra : Karl Antz

Dato : 03-01-01 20:56

> [...]

> TeleDanmark påstår ellers at de har hængt et modem op på min væg, så'n
> lige efter skillefilteret. Og nej, det er ikke routeren - den står ved

Der er en tendens til at kalde alt muligt et modem, bare det modtager

Det modem du har fået fra TEDK, hverken modulerer eller demodulerer
telefonsignalerne - det nøjes bare med at modtage de højfrekvente
ATM-signaler og lede dem videre til routeren, som så forvandler dem til
Ethernet-signaler.

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-01-01 22:11

In article <1emofe5.n0skfe4owgw0N%karlantz@isa.dknet.dk>,
karlantz@isa.dknet.dk (Karl Antz) wrote:

> [...]
> telefonsignalerne - det nøjes bare med at modtage de højfrekvente
> ATM-signaler og lede dem videre til routeren, som så forvandler dem til

Er det noget du er 200% sikker på?

Fra : Karl Antz

Dato : 03-01-01 22:38

Martin Edlich <nogen@post5.tele.dk> wrote:

> Er det noget du er 200% sikker på?

yup

Jeg fik et NetXpres-abonnement fra TDK for godt og vel et år siden, da
de påstod at det ikke kunne lade sig gøre på Mac. Jeg havde fået et tip
fra en af deres teknikere - som udtrykkeligt gjorde opmærksom på at de
så sandelig ikke supporterede det - om at man godt kunne gøre det hvis
man brugte en router der forvandlede ATM-signaler til ethernet-signaler.
Og den router har jeg kørt med lige siden. Jeg beholdt den også da jeg
skiftede over til Pro@ccess, da jeg ikke bryder mig om at TDK skal
konfigurere noget for mig:>-)
Og i brugsanvisningen og de relaterede sider på nettet fandt jeg så
olysninger om hvordan opbygningen er: splitteren (som man får hvis man
bruger TDKs ADSL-service, altså NetExpres eller Pro@ccess) deler
frekvenserne på signalet i et høj- og et lavområde. Splitningen foregår
på forskellige steder i frekvensområdet, altefter om man bruger ISDN
(højere splittested) eller analog (lavere). Den lave del af
frekvensområdet går ganske som den plejer til telefonen. Den høje del af
frekvensområdet derimod ledes over i det såkaldte "modem", som så sender
den videre til enten PC-kort eller router, hvor så den videre
bearbejdelse af signalet direkte til computerbrug eller til
ethernet-form foretages.

hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-01-01 23:26

In article <1emojp0.1jf4b6a1ne6ofkN%karlantz@isa.dknet.dk>,
karlantz@isa.dknet.dk (Karl Antz) wrote:

> Den høje del af
> frekvensområdet derimod ledes over i det såkaldte "modem",

Og hvad er så modemets opgave, eller sagt på en anden måde: Hvad gør det
ved signalet?

Fra : Karl Antz

Dato : 04-01-01 00:22

Martin Edlich <nogen@post5.tele.dk> wrote:

> Og hvad er så modemets opgave, eller sagt på en anden måde: Hvad gør det
> ved signalet?

Jeg har lige prøvet at se efter på nettet - men har ikke fundet helt
klare oplysninger. Under alle omstændigheder har modem'et den opgave at
modtage signalet og give det videre til routeren hhv. PC'en - lige som
et almindeligt ISDN-modem der svjv heller ikke modificerer signalet.

Hvordan det fungerer under WorldOnline eller Cybercity ved jeg ikke. Hos
TDK er det, som jeg skrev, sådan at data'ene leveres med ATM-teknologi.
Modem'et tjener i så fald til at modtage signalerne og give dem - tror
jeg nok - uforandret videre til enten et ATM-netkort i computeren eller
en ATM-to-Ethernet-router. Fordelen ved routeren er selvfølgelig at man
kan tilslutte flere computere, da signalet kommer ud af
ATM-to-Ethernet-routeren som netop ikke et ATM-signal men et almindeligt
Ethernet-signal.

Er der nogle mere teknik-kyndige der kan uddybe dette?

hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 04-01-01 06:23

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> [...]
> modtage signalet og give det videre til routeren hhv. PC'en - lige som
> et almindeligt ISDN-modem der svjv heller ikke modificerer signalet.

Og som derfor også korrekt kaldes en isdn-adaptor [som dog ikke
betragtes som "folkeligt" nok].

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 04-01-01 13:21

> [...]

> modtage signalet og give det videre til routeren hhv. PC'en - lige som
> et almindeligt ISDN-modem der svjv heller ikke modificerer signalet.

Kort teknisk rabalder:

MODEM - fork. for modulator/demodulator. Modulering, er den proces, at
indkode data på en elektrisk (kan også være optisk) bærebølge.

Med ISDN og ADSL foregår der migbekendt ingen modulering, da
overførselsprocessen er 100% digital (dvs.
01101010101001010101010011001001 etc.). Modulering foretages kun på
analoge signaler.

> Hvordan det fungerer under WorldOnline eller Cybercity ved jeg ikke. Hos
> TDK er det, som jeg skrev, sådan at data'ene leveres med ATM-teknologi.

ATM: Aynchronous Transfer Mode. En dataoverførselsmetode, der er
debatteret hæftigt det seneste årti som alternativ til Ethernet. Har
sine fordele og ulemper, men er en niche-teknologi i forhold til
Ethernet.

> Modem'et tjener i så fald til at modtage signalerne og give dem - tror
> jeg nok - uforandret videre til enten et ATM-netkort i computeren eller
> en ATM-to-Ethernet-router.

Mærkværdigt - migbekendt er ATM data også kun digital, derfor skal den
ikke moduleres/demoduleres. Er du sikker på at det er et modem, Karl?

Herved gjort? :)

Fra : Karl Antz

Dato : 04-01-01 13:54

DJ Supreme (aka Peter Perlsø) <root@NOSPAM.com> wrote:

> Mærkværdigt - migbekendt er ATM data også kun digital, derfor skal den
> ikke moduleres/demoduleres. Er du sikker på at det er et modem, Karl?

Det var jo netop min pointe: det BETEGNES som modem, men ER DET IKKE -
som jeg jo også skrev i slutningen af det følgende:

> [...]

For lige at tage den engang til: signalet deles i splitteren, det
højfrekvente område sendes til det såkaldte ATM-modem, som giver det
aldeles umoduleret videre til enten ATM-netkortet i PC'en eller
ATM-to-Ethernet-routeren.

Så medmindre der kommer særdeles klare modbeviser et eller andet sted
fra, vil jeg stadig holde på at et ATM-"modem" ikke er et modem, emn en
adapter - på samme måde som et ISDN-"modem" ikke er et modem, men en
adapter.

hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Karl Antz

Dato : 04-01-01 00:33

Martin Edlich <nogen@post5.tele.dk> wrote:

> Og hvad er så modemets opgave, eller sagt på en anden måde: Hvad gør det
> ved signalet?

.... et lille PS: har lige kigget på beskrivelsen af den router som
CyberCity bruger. Det er også en ATM-to-Ethernet-router, hvilket vil
sige at også der fungerer sagen på samme måde: modem'et modtager de
højfrekvente signaler fra telefonlinien og giver dem videre til routeren
(eller kortet) som så sender dem ud igen til en ethernet-udgang.

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-01-01 00:28

> yup

Så få du for god ordens skyld lige denne link:
<930ack$a39$1@news.inet.tele.dk>

Fra : Karl Antz

Dato : 04-01-01 00:35

Martin Edlich <nogen@post5.tele.dk> wrote:

> Så få du for god ordens skyld lige denne link:
> <930ack$a39$1@news.inet.tele.dk>

??? - mig ikke forstå er det ikke ein emai-adresse?
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-01-01 00:50

In article <1emoplk.td9f0m146s9dsN%karlantz@isa.dknet.dk>,
karlantz@isa.dknet.dk (Karl Antz) wrote:

> ??? - mig ikke forstå er det ikke ein emai-adresse?

Det er meget få e-amiladresser der indeholder adressen til TD'
newsserver

Da din newsreader åbenbart ikke kan finde ud af at åbne en
news-referance, så gå ind i tele.internet.adsl og find et indlæg fra
mig, med subject: er modemet et modem?

Eller stol på at det ikke er snyd når jeg klistrer flg ind:

Ja, det gør det (modulerer og demodulerer altså).
Du kan læse mere om teknikken op Siemens hjemmeside.

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855
Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke Tele Danmark
Internet

Fra : Karl Antz

Dato : 04-01-01 08:32

Martin Edlich <nogen@post5.tele.dk> wrote:

> Da din newsreader åbenbart ikke kan finde ud af at åbne en
> news-referance, så gå ind i tele.internet.adsl og find et indlæg fra
> mig, med subject: er modemet et modem?

På anbefaling af adskillige i denne gruppe har jeg i laaaaaaang tid
brugt suppen og agter at blive ved med det. Fortæl, fortæl: hvordan
åbner man en newsreference?

Hvad angår Siemens' hjemmeside: ku' du ikke være lidt mere specifik? Jeg
tvivler ikke på at du har ret når du så aldeles overbevisende siger:

> Eller stol på at det ikke er snyd når jeg klistrer flg ind:
>
> Ja, det gør det (modulerer og demodulerer altså).
> Du kan læse mere om teknikken op Siemens hjemmeside.

.... men jeg er nu altså af natur et særdeles nysherrigt væsen og vil så
gerne vide mere

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-01-01 18:23

In article <1empaw4.g51ram182z17cN%karlantz@isa.dknet.dk>,
karlantz@isa.dknet.dk (Karl Antz) wrote:

> På anbefaling af adskillige i denne gruppe har jeg i laaaaaaang tid
> brugt suppen og agter at blive ved med det. Fortæl, fortæl: hvordan
> åbner man en newsreference?

Jeg aner ikke hvordan man gør det med suppen - jeg har aldrig brudt mig
om det program.

> Hvad angår Siemens' hjemmeside: ku' du ikke være lidt mere specifik? Jeg
> tvivler ikke på at du har ret når du så aldeles overbevisende siger:

Nu var det altså ikke mig der havde skrevet henvisningen til Siemens'
hjemmeside, men en der arbejder for TDK med ADSL, så jeg stolede blindt
på ham.

> ... men jeg er nu altså af natur et særdeles nysherrigt væsen og vil så
> gerne vide mere

Helt i orden, men så må du jo finde informationen på Siemens'
hjemmeside, eller følge op på tråden i tele.internet.adsl.

Fra : N/A

Dato : 03-01-01 10:10

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 03-01-01 10:10

Martin Edlich <nogen@post5.tele.dk> wrote:

> Modemet kalder selv op, hvis der er trafik ud af huset, og de modem jeg
> kender plejer at droppe linjen hvis nogen løfter røret. Men du er måske
> ude efter noget mere sofistikeret?

Ja, for der er måske datatrafik i gang, når nogen i huset løfter
røret...