/ Forside / Interesser / Fritid / Madlavning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Madlavning
#NavnPoint
Nordsted1 13396
frieda 10657
smuller54 10429
vagnr 9687
pifo 9117
piaskov 8417
ans 7901
mcloud 7316
HelleBirg.. 6846
10  dova 6027
Sukker er sukker er sukker, eller hva' ?
Fra : Stig Mogensen


Dato : 31-08-03 14:48

Jeg vil brygge en Porter øl(en rigtigt "vinterolie"), og tilsætte en mørk
sukker, som ikke kun bidrager med højere alkoholprocent, men også "mørke"
smagsnuancer, rundhed og fylde.

Jeg har kig på mørk kandis, rørsukker, brun farin, og mørk sirup.

Hvilken type er der mest "smag" i? Hvilken er mest uraffineret?

Jeg går ud fra at der ikke er lige meget sukker i 1 kg kandis, og 1 kg
sirup. om ikke andet må der da være vand i sirup?. Hvilke forhold taler vi
om, og kan man udregne det egentlige sukkerindhold i feks. 1 kg brun
farin?.

Det ville være lækkert hvis én - eller flere - kunne give mig noget
indspark. Er man rigtigt sej, vedhæfter man også lige et par links til
yderligere læsning

Mvh

Stig
--
* SuSE Linux 8.1 Prof, KDE 3.0.5, GeForce4 TI-4800SE *
* P4S333, P4 1.6ghz NW, 512mb DDR333, 80gb Seagate, 20gb IBM *
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

 
 
Klaus Alexander Seis~ (31-08-2003)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 31-08-03 20:57

Stig Mogensen skrev:

> Hvilken type er der mest "smag" i? Hvilken er mest uraffineret?

Hvad med en mørk muscovado fra Mauritius? Billington's "Dark Muscovado¹"
kan fås i de fleste større supermarkeder her i omegnen². Deres demerara
er osse vældigt god, men nok lysere og mildere i smagen end jeg fornemmer
du vil ha' fat i.

Led evt. selv efter "dark muscovado" på nettet: <http://xrl.us/rp8>³.


// Klaus

¹) <http://www.billingtons.co.uk/unrefined.html>
²) Gladsaxe
³) <http://www.google.dk/search?q=dark+muscovado+sugar>
--
><>    unselfish actions pay back better

Stig Mogensen (31-08-2003)
Kommentar
Fra : Stig Mogensen


Dato : 31-08-03 23:33

> Hvad med en mørk muscovado fra Mauritius? Billington's "Dark Muscovado¹"
> kan fås i de fleste større supermarkeder her i omegnen². Deres demerara
> er osse vældigt god, men nok lysere og mildere i smagen end jeg fornemmer
> du vil ha' fat i.
>
> Led evt. selv efter "dark muscovado" på nettet: <http://xrl.us/rp8>³.
>
>
> // Klaus
>
> ¹) <http://www.billingtons.co.uk/unrefined.html>
> ²) Gladsaxe
> ³) <http://www.google.dk/search?q=dark+muscovado+sugar>

Demerare dur ikke, grundet en tilsyneladende tendens til at efterlade
syrlige smagskomponenter, efter gæring.

"Dark Muscovado" ser rigtigt spændende ud....

Tak!

/Stig


Klaus Alexander Seis~ (01-09-2003)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 01-09-03 07:05

Stig Mogensen skrev:

> Demerare dur ikke, grundet en tilsyneladende tendens til at
> efterlade syrlige smagskomponenter, efter gæring.

Ved man hvad det er i demerara der er årsag til syrligheden?

> "Dark Muscovado" ser rigtigt spændende ud....

Njah, men hvis demerara fremkalder syrlighed, mon så ikke osse
muscovado gør det? Fortæl os om det når du har prøvet.


// Klaus

--
><>    unselfish actions pay back better

Stig Mogensen (01-09-2003)
Kommentar
Fra : Stig Mogensen


Dato : 01-09-03 10:47

> Ved man hvad det er i demerara der er årsag til syrligheden?

"Man" gør muligvis - jeg gør ikke.

> Njah, men hvis demerara fremkalder syrlighed, mon så ikke osse
> muscovado gør det? Fortæl os om det når du har prøvet.

Tjah....jeg tror nu jeg holder mig til brun farin, hvis jeg ikke kan finde
én der har erfaringer med muscovado. Nu ved jeg dog godt hvor jeg skal
lede.

/Stig


Felix (31-08-2003)
Kommentar
Fra : Felix


Dato : 31-08-03 23:31

On Sun, 31 Aug 2003 15:47:47 +0200, Stig Mogensen wrote:

>Hvilken type er der mest "smag" i? Hvilken er mest uraffineret?

Melassen fra rørsukker er meget aromatisk. Det nærmeste
standardprodukt er mørk farin eller sirup.


>Jeg går ud fra at der ikke er lige meget sukker i 1 kg kandis, og 1 kg
>sirup. om ikke andet må der da være vand i sirup?. Hvilke forhold taler vi
>om, og kan man udregne det egentlige sukkerindhold i feks. 1 kg brun
>farin?.

Hmm. Hvis du brygger for alvor, så kender du vel en oechlevægt
til at måle sukkerindholdet med?
Farin er 99% sukker og sirup er typisk omkring 80% sukker.
Kandis er (næsten) rene sukkerkrystaller.

>Det ville være lækkert hvis én - eller flere - kunne give mig noget
>indspark. Er man rigtigt sej, vedhæfter man også lige et par links til
>yderligere læsning

Der er masser af tips og links her:
http://www.haandbryg.dk/dinfoersteale.html


Med venlig hilsen

Stig Mogensen (01-09-2003)
Kommentar
Fra : Stig Mogensen


Dato : 01-09-03 00:01

> Melassen fra rørsukker er meget aromatisk. Det nærmeste
> standardprodukt er mørk farin eller sirup.

Tak for info.

> Hmm. Hvis du brygger for alvor, så kender du vel en oechlevægt
> til at måle sukkerindholdet med?

Jeg brygger for sjov

> Farin er 99% sukker og sirup er typisk omkring 80% sukker.
> Kandis er (næsten) rene sukkerkrystaller.

Tak.

> Der er masser af tips og links her:
> http://www.haandbryg.dk/dinfoersteale.html

Hvor? Jeg kender beskrivelsen af "Min første ale", men der står da intet om
sukkertyper?

Mvh

Stig

Felix (01-09-2003)
Kommentar
Fra : Felix


Dato : 01-09-03 11:06

On Mon, 01 Sep 2003 01:00:56 +0200, Stig Mogensen wrote:

>Hvor? Jeg kender beskrivelsen af "Min første ale", men der står da intet om
>sukkertyper?

Nej, det er fordi man helst ikke bruger sukker til ølbrygning,
men malt i forskellige varianter.
Du eftersøgte tips og links, hvor jeg forstod det som øl-links.

Sukker du efter viden om sukker, så klik her:
<http://www.glocalbeer.dk/encycklopaedi/raafrugt.htm>
Se under Glucose.

<http://www.vom.dk/admin/leksikonvis.asp?madid=213>
<http://www.oekonomaforeningen.dk/nyhed/00.cases/2002.21.4.produkt.shtml>


Med venlig hilsen

Stig Mogensen (01-09-2003)
Kommentar
Fra : Stig Mogensen


Dato : 01-09-03 11:33

> Nej, det er fordi man helst ikke bruger sukker til ølbrygning,
> men malt i forskellige varianter.
> Du eftersøgte tips og links, hvor jeg forstod det som øl-links.

Jeg har brygget før. Da sukker bla. alligevel skal bruges til
efterfermentering, synes jeg ikke der er noget odiøst i at booste feks.en
Porters smag og styrke, med en sukkertype med smag?

> Sukker du efter viden om sukker, så klik her:
> <http://www.glocalbeer.dk/encycklopaedi/raafrugt.htm>
> Se under Glucose.
>
> <http://www.vom.dk/admin/leksikonvis.asp?madid=213>
> <http://www.oekonomaforeningen.dk/nyhed/00.cases/2002.21.4.produkt.shtml>

Gode links - tak!

/Stig
*Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Anders (01-09-2003)
Kommentar
Fra : Anders


Dato : 01-09-03 14:36


"Felix" <Felix@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
news:pf56lvc6c632aq5iisklnmvvg31ilts4tr@4ax.com...
> On Mon, 01 Sep 2003 01:00:56 +0200, Stig Mogensen wrote:
>
>
> Nej, det er fordi man helst ikke bruger sukker til ølbrygning,
> men malt i forskellige varianter.


Jeg ved ikke hvem "man" er, men det er bestem ikke ualmindeligt at øl får
tilsat sukker af forskellig art,
bl.a belgiske øl, der ofte får både sukker og gær tilsat efter
flaskeaftapning, således at den
sidste gæring foregår i flasken.

mvh

Anders

www.ølsmagning.com




Stig Mogensen (01-09-2003)
Kommentar
Fra : Stig Mogensen


Dato : 01-09-03 15:14

> Jeg ved ikke hvem "man" er, men det er bestem ikke ualmindeligt at øl får
> tilsat sukker af forskellig art,
> bl.a belgiske øl, der ofte får både sukker og gær tilsat efter
> flaskeaftapning, således at den
> sidste gæring foregår i flasken.

Så er der tale om en efterfermentering, og er helt almindeligt hos
håndbryggere. Det jeg gerne vil, er at give en Porter mere smag og større
styrke - en "vinterolje", som kan gøre det lidt sjovere at være underlgt
vinterens luner.

At tilsætte en mørk sukkertype til en stærk mørk/sort øl, er heller ikke så
kontroversielt.

/Stig

/Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Felix (02-09-2003)
Kommentar
Fra : Felix


Dato : 02-09-03 17:01

On Mon, 01 Sep 2003 16:13:58 +0200, Stig Mogensen wrote:

>Så er der tale om en efterfermentering, og er helt almindeligt hos
>håndbryggere. Det jeg gerne vil, er at give en Porter mere smag og større
>styrke - en "vinterolje", som kan gøre det lidt sjovere at være underlgt
>vinterens luner.


Efterfermenteringen bør foretages med glucose, da øllets smag
påvirkes mindre deraf - gælder især for pilsnertyperne. Se
nærmere i tidligere links.

>At tilsætte en mørk sukkertype til en stærk mørk/sort øl, er heller ikke så
>kontroversielt.

Næh, den type øl tåler meget, og vinder næsten altid i smag ved
en kraftig krydring.

Jeg har været udsat for en portertype som var tilsat 2 cl. Gammel
Dansk pr. flaske (under is_kold omstikning fra flaske til flaske
for at fjerne bundfaldet). Herefter lagret i 3 mdr.
Det var en vidunderlig god øl, som det tog en hel aften at nyde.

Bagefter har jeg tænkt på, om det var øl eller noget helt andet.


Med venlig hilsen

Stig Mogensen (02-09-2003)
Kommentar
Fra : Stig Mogensen


Dato : 02-09-03 18:42

> Efterfermenteringen bør foretages med glucose, da øllets smag
> påvirkes mindre deraf - gælder især for pilsnertyperne. Se
> nærmere i tidligere links.

Næh. Den mørke sukkertype, bliver ikke tilsat for at efterfermentere. Dette
bliver sandsynligvis gjort med melis - delvis grundet den ringe mængde
sukker der trods alt skal i. Pilsnere laver jeg ikke - øl bør ikke være
gennemsigtigt og gult, IMHO

/Stig

* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Felix (02-09-2003)
Kommentar
Fra : Felix


Dato : 02-09-03 19:43

On Tue, 02 Sep 2003 19:42:12 +0200, Stig Mogensen wrote:

> Felix wrote:
>> Efterfermenteringen bør foretages med glucose, da øllets smag
>> påvirkes mindre deraf - gælder især for pilsnertyperne. Se
>> nærmere i tidligere links.

>Næh. Den mørke sukkertype, bliver ikke tilsat for at efterfermentere.

Prøv at læse hvad jeg skrev.


> Pilsnere laver jeg ikke - øl bør ikke være
>gennemsigtigt og gult, IMHO

Smag og behag kan næppe diskuteres, blot opleves.


Med venlig hilsen

Stig Mogensen (02-09-2003)
Kommentar
Fra : Stig Mogensen


Dato : 02-09-03 20:18

>>Næh. Den mørke sukkertype, bliver ikke tilsat for at efterfermentere.
>
> Prøv at læse hvad jeg skrev.

I lige måde.....

> Smag og behag kan næppe diskuteres, blot opleves.

Og? det er mig der vil lave øllet, og så laver jeg noget jeg kan lide.

/Stig

* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Felix (02-09-2003)
Kommentar
Fra : Felix


Dato : 02-09-03 20:52

On Tue, 02 Sep 2003 21:17:59 +0200, Stig Mogensen wrote:

>Og? det er mig der vil lave øllet, og så laver jeg noget jeg kan lide.

Så må jeg jo undskylde meget, at jeg prøvede at hjælpe.


Med venlig hilsen

Stig Mogensen (02-09-2003)
Kommentar
Fra : Stig Mogensen


Dato : 02-09-03 21:47

>>Og? det er mig der vil lave øllet, og så laver jeg noget jeg kan lide.
>
> Så må jeg jo undskylde meget, at jeg prøvede at hjælpe.

Jeg oprettede tråden, på jagt efter oplysning om sukkertyper.
Generelle betragtninger om smag og behag af øl, må vel siges at være OT.

Jeg vil dog meget gerne have info om hvilke sukkertyper der egner sig bedst
til hvilken øl - men jeg er dog klar til at lave mig mine egne erfaringer
på området. Også selvom sukkeret er af en meget eksotisk - læs dyr! - type.
Ingen råvarer er for gode, når vi taler ølbrygning

Jeg har nu bestemt mig for at bruge alm. brun farin.

/Stig

* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Klaus Alexander Seis~ (02-09-2003)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 02-09-03 21:52

Stig Mogensen skrev:

> Jeg har nu bestemt mig for at bruge alm. brun farin.

Ej, kan du ikke lave en lille portion med muscovado?


// Klaus

--
><>    unselfish actions pay back better

Stig Mogensen (02-09-2003)
Kommentar
Fra : Stig Mogensen


Dato : 02-09-03 22:34

>> Jeg har nu bestemt mig for at bruge alm. brun farin.
>
> Ej, kan du ikke lave en lille portion med muscovado?

Det er nu ikke helt sådan det virker Jeg har ikke plads til 2
gæringstanke i min lejlighed. Men det lyder spændende som sagt....

Jeg savner oplysning om hvorvidt de utilsigtede smagselementer indgår i
Muscovado, som de gør i Demerare.

Mvh

Stig
--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Klaus Alexander Seis~ (03-09-2003)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 03-09-03 06:10

Stig Mogensen skrev:

> Jeg savner oplysning om hvorvidt de utilsigtede smagselementer
> indgår i Muscovado, som de gør i Demerare.

Hvis nu ingen har gjort forsøget før dig, bliver du nødt til at være
den første. Ser man berømmelsen vinke forude?


// Klaus

--
><>    unselfish actions pay back better

Stig Mogensen (03-09-2003)
Kommentar
Fra : Stig Mogensen


Dato : 03-09-03 07:55

> Hvis nu ingen har gjort forsøget før dig, bliver du nødt til at være
> den første. Ser man berømmelsen vinke forude?

LOL.....næppe
Produktionen har over sommeren kørt lidt langsomt, grundet varmen. Derfor er
mit øllager tomt. Det skal lige bygges op igen, inden jeg kan
eksperimentere.

Mvh

Stig

--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Felix (02-09-2003)
Kommentar
Fra : Felix


Dato : 02-09-03 22:01

On Tue, 02 Sep 2003 22:47:24 +0200, Stig Mogensen wrote:

>Generelle betragtninger om smag og behag af øl, må vel siges at være OT.

Nej.


Med venlig hilsen

Stig Mogensen (02-09-2003)
Kommentar
Fra : Stig Mogensen


Dato : 02-09-03 22:30

Felix wrote:

> On Tue, 02 Sep 2003 22:47:24 +0200, Stig Mogensen wrote:
>
>>Generelle betragtninger om smag og behag af øl, må vel siges at være OT.
>
> Nej.

"Hold dig til emnet", skriver;
http://www.usenet.dk/netikette/debatteknik.html

Og da trolde ikke bør fodres, stopper jeg hér.

/Stig

--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Felix (02-09-2003)
Kommentar
Fra : Felix


Dato : 02-09-03 22:41

On Tue, 02 Sep 2003 23:29:55 +0200, Stig Mogensen wrote:

>Og da trolde ikke bør fodres, stopper jeg hér.
>/Stig

Jeg er også stiget af.


Med venlig hilsen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste