Krigskirkegården i Oksbøl
Fra : Ove C. Kronborg

Dato : 31-08-03 12:46

Sidste efterår var der en pige, der var så venlig at fotografere 2 gravsten
for mig på den tyske krigskirkegård i Oksbøl. Desværre har jeg mistet hendes
e-mail-adresse. Derfor prøver jeg igen på denne mådefor at se, om der er en,
der vil tage et billede for mig.

I forbindelse med min slægtsforskning har jeg forsket i henrettelsen af en
tysk soldat ved mit hjem, hvor han var indkvarteret.

Theodor Kempe
Obergefreiter
født d. 22.06.1915 i Offenbach a.M.
henrettet d. 07.05.1945 i Hjerndrup

Hans grav findes i række 9 - gravnr. 1599 på krigskirkegården i Oksbøl. Er
der en, der vil tage et billede af gravstenen og sende det til mig?

Baggrunden for henrettelsen 2 dage efter, at tyske tropper i Danmark havde
overgivet sig, var følgende:

Han nægtede at hilse på en officer med opstrakt højre arm og sige '"Heil
Hitler". Han henviste til, at krigen var forbi, og Hitler var død. Derfor
kunne han ikke se anledning til at hilse på denne måde. Han blev henrettet
ved et nakkeskud.

Med venlig hilsen

Ove Kronborg

Fra : Bente Jørgensen

Dato : 01-09-03 07:03

Jeg skal gerne tage digitalkamera med og køre forbi næste gang jeg skal i
sommerhuset, men der kan godt gå 3-4 uger.

Venlig hilsen

Bente Jørgensen

Fra : Ove C. Kronborg

Dato : 01-09-03 12:36

Tusind tak for tilbuddet Bente, men jeg har allerede fået billederne af
gravstenen fra Anni Skov Christensen.
Venlig hilsen
Ove Kronborg