USA, Visa og gebyr
Fra : Bjarne Larsen

Dato : 30-08-03 20:41

Hvordan håndtere man pengene bedst i USA. Bør man fx. hæve 1000 $ så man
altid har lidt kontanter, eller kan man bare bruge Visakort i enhver
forretning.
Jeg har hørt, at der bliver pålagt en temmelig stor gebyr hver gang man
bruger Visakortet. Er dette korrekt ?.

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 30-08-03 21:40

"Bjarne Larsen" skrev:
> Hvordan håndtere man pengene bedst i USA. Bør man fx.
> hæve 1000 $ så man altid har lidt kontanter, eller kan man
> bare bruge Visakort i enhver forretning.

De gange jeg har været derovre har jeg stort set kun brugt kreditkort til
alle indkøb store som små. Men jeg syntes ikke Visa var et nær så udbredt
kort som f.eks. Mastercard og American Express, men det kan være det er
blevet bedre her de seneste år.

> Jeg har hørt, at der bliver pålagt en temmelig stor gebyr
> hver gang man bruger Visakortet. Er dette korrekt ?.

Kun når du hæver kontanter i automaterne. Det koster måske 50-75 kr at hæve
de ca. 2000 kr. man kan hæve ad gangen.

Bemærk dog også at der ofte er loft på anvendelsen af et kort, altså at man
kun kan købe op til et vist beløb per måned (f.eks. kun op til 15000 kr).
Check med din bank.

Mvh, Lars

Fra : Bjarne Larsen

Dato : 31-08-03 09:21

> [...]
man
> kun kan købe op til et vist beløb per måned (f.eks. kun op til 15000 kr).

Tak for tippet med de 15000. Jeg har straks sendt spørgsmålet videre til min
bank.

50 - 75 kr. i gebyr for sølle 2000 kr, det må betyde, at man med fordel kan
veksle herhjemme, især hvis man som jeg, er med i fx BG plus klub, hvor jeg
kan veksle gebyrfrit :)

Er der også loft på, når vi snakker køb i forretninger ?

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 31-08-03 10:38

"Bjarne Larsen" skrev:

> Er der også loft på, når vi snakker køb i forretninger ?

Ikke på enkeltkøb, men det månedlige loft på måske 15000 kr. gælder det
samlede antal køb/hævninger på kortet.

Mvh, Lars

Fra : Nokke

Dato : 31-08-03 22:34

"Lars Ladingkaer" <larl@et-soft.dkX> skrev i en meddelelse

> Ikke på enkeltkøb, men det månedlige loft på måske 15000 kr. gælder det
> samlede antal køb/hævninger på kortet.
>
> Mvh, Lars

Tag lidt kontanter med, nogle rejsechecks og et visakort. Så er du
helgarderet.

.../ Nokke

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 01-09-03 15:21

"> Tag lidt kontanter med, nogle rejsechecks og et visakort. Så er du
> helgarderet.

Rejsechecks er helt unødvendige og alt for dyre. Ingen grund til det.

Besøg vores rejse- og dyreside på
www.pernille-kennet.dk

Fra : Tom K.

Dato : 04-09-03 15:10

Det kommer helt an på hvilken bank man har. Er man kunde hos fx.
Skandiabanken.dk er det GRATIS både i ind- og udlandet at hæve kontanter i
pengeautomater.

-Tom-

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 31-08-03 11:05

"Bjarne Larsen" <e-mail@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forretning.
> Jeg har hørt, at der bliver pålagt en temmelig stor gebyr hver gang man

Hej Bjarne

Vi har rejst et par gange i USA, senest i 2000.

Vi har hver gang medbragt vores VISA-kort, som vi har kunnet bruge i alle
forretninger, selv de helt små. Alle bruger kort i USA, og ingen undrer sig
over, at du betaler 2 cola'er med dit VISA *s

Det koster typisk 30 kr. i gebyr at hæve i kontantautomaterne. Det er et
gebyr, som de fleste danske banker opkræver. At betale i forretningerne er
altid gratis (har i hvert tilfæde ALDRIG oplevet andet).

Når du veksler om herhjemme mister du en del på kursen. Du hæver på dit VISA
til en langt bedre kurs, og da det er ganske få steder du ikke kan bruge dit
VISA vil jeg anbefale at du tager en lille smule kontanter med og "hæver
resten af vejen".

Sidst var vi af sted i 4 uger, og vi behøvede kun at hæve i automat 1 gang,
selv om intet var betalt hjemmefra - resten klarede VISA-kortet.

Læs om vores USA-turer på

www.pernille-kennet.dk

Go tur - gid det var mig.

Hilsen

Pernille

Fra : jesper43

Dato : 01-09-03 01:24

"Bjarne Larsen" skrev d. 30-08-03 20:41 dette indlæg :
> [...]
> forretning.
> Jeg har hørt, at der bliver pålagt en temmelig stor gebyr hver gang

Det koster kr. 30,- at hæve kontanter, max. 2.000 kr. pr. dag. Jeg mener
max. på en måned er hævet til kr. 20.000 , men er ikke sikker ?!

http://www.kandu.dk/

Fra : max

Dato : 01-09-03 14:11

> [...]
>
> Det koster kr. 30,- at hæve kontanter, max. 2.000 kr. pr. dag. Jeg mener
> max. på en måned er hævet til kr. 20.000 , men er ikke sikker ?!

Jeg talte med banken sidst jeg rejste og fik ordnet det sådan
at jeg kunne hæve et væsentligt større beløb (Visa kort) mens
jeg var afsted. Der er en riciko (åbentbart) som man selv påtager
sig.
Dollar kursen har været meget ustabil og selv om det ser ud til
det stabiliserer sig (stigene), så kan det være en god ide at tjekke
den ind imellem inden i tager afsted. -max-

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 01-09-03 16:34

Hej

"jesper43" <jesper43.news@kandu.dk> wrote:

>Det koster kr. 30,- at hæve kontanter, max. 2.000 kr. pr. dag. Jeg mener
>max. på en måned er hævet til kr. 20.000 , men er ikke sikker ?!

Sakset fra VISA Danske hjemmeside:

<copy>

Kan bruges til betalinger i Danmark og i udlandet. VISA-kortet kan
bruges i butikker, pengeautomater samt på Internettet.

I udenlandske pengeautomater kan der dagligt hæves op til en værdi af
DKK 2.000,-. I udlandet kan der højst hæves DKK 15.000,- pr. løbende 30
dage.

VISA-kortet er gyldigt i 2 år.

Kontakt din Bank/kunderådgiver og bestil et VISA kort
</copy>

--
M.v.h. Ole®

"Skik følge, eller land fly"

Fra : jo

Dato : 01-09-03 14:10

> [...]
> forretning.
> Jeg har hørt, at der bliver pålagt en temmelig stor gebyr hver gang man
Har lige været i Californien og her kan du bruge Visakort stort set alle
steder. Selv i den mindste flække kunne vi bruge kortet i den lokale døgner.
Hvis du hæver kontatnter er det på de maskiner der står ATM som kræver et
ekstra gebyr, ellers er gebyret det almindelige som din bank tager. Også må
man nu hæve op til kr. 20.000 på sit visakort.(om måneden)
Jeg betalte ikke gebyr for at betale i forretningerne. Så man behøves ikke
mage kontanter i det land. Håber du får en god tur.
jesper

Fra : mcisten

Dato : 08-09-03 13:51

Jeg vil anbefale dig at have mere end et kort med. Selv har jeg visa og
mastercard. Grænsen på Visa er nu kr. 20.000 pr. måned så man kan hurtig nå
derop.

Med Skandia bank betaler du ikke gebyr for at hæve kontanter, de fleste
andre banker tager 30-40 kr.

Dinerskort kan du ikke hæve på men de fleste tankstationer tager det.

Husk dit kort kan ryge hvis det ligger ved en mbiltlf. eller andet
magnetisk, så er det surt at stå i USA uden penge og det er svært at få fat
i banken i åbningstiden. så tag to kort med !

mvh Mcisten.