Urimelige rykkere for opsagt hosting-abonn~
Fra : Jakob Munck

Dato : 30-08-03 07:46

Jeg har gennem nogle år haft et domæne hostet hos en udbyder, og det er
alle sagt op ved at sende udbyderen et brev med personlig underskrift og
udtrykt ønske om at hostingen ophører ved betalingsperiodens ophør. Brevene
er ikke sendt anbefalet, men de er heller ikke kommet retur. Jeg har kopier
af brevene.

Nu rykker firmaet mig - for 3. gang tror jeg - for penge for et dette
domæner, som er sagt op på ovenstående måde for ca. et år siden og i rette
tid. Jeg har allerede, da de rykkede mig sidst, fortalt pr. mail og pr.
brev, at hostingen er opsagt og at jeg ikke agter at besvare yderligere
henvendelser fra dem. Men det forhindrer dem ikke i at sende en ny regning.

Det skal siges at jeg helt bevidst har valgt at opsige min hosting pr. brev,
for derved at kunne dokumentere, at opsigelserne er sendt. Det er sværere
hvis det sker i en formmail fra en website, og så vidt jeg ved har udbyder
heller aldrig krævet (mig bekendt) at opsigelse skulle ske via deres
website.

Spørgsmålet er så, hvordan jeg får stoppet de utidige og urimelige rykkere.
Skal jeg bare ignorere deres fremtidige henvendelser/rykkere, eller hvad
skal jeg gøre?

v.h.
Jakob Munck

Fra : John Sahl

Dato : 30-08-03 11:34

Jakob Munck <j.munck@tdcadsl.dk> wrote:
> [...]
> betalingsperiodens ophør. Brevene er ikke sendt anbefalet, men de er
> heller ikke kommet retur. Jeg har kopier af brevene.

Har du fået nogen form for bekræftelse?

> [...]
> mail og pr. brev, at hostingen er opsagt og at jeg ikke agter at
> besvare yderligere henvendelser fra dem. Men det forhindrer dem ikke

Kan der være mulighed for at der er et opsigelsesvarsel
ud over den betalingsperiode du nævner?

> Spørgsmålet er så, hvordan jeg får stoppet de utidige og urimelige
> rykkere. Skal jeg bare ignorere deres fremtidige
> henvendelser/rykkere, eller hvad skal jeg gøre?

Du skal i al fald ikke ignorere dem.

--
John Sahl, Projektleder på MandeZonen.dk
Når du er træt af /Tidens Kvinder/

Fra : Jakob Munck

Dato : 30-08-03 11:57

> Har du fået nogen form for bekræftelse?

Nej.

> Kan der være mulighed for at der er et opsigelsesvarsel
> ud over den betalingsperiode du nævner?

Aner det ikke. Sådanne regler kan jo laves om hele tiden. Men jeg har i
hvert fald ikke fået noget at vide om særlige opsigelsesregler da jeg
tegnede abonnement. Og desuden er siten opsagt inden periodens udløb, så det
må være nok.

> Du skal i al fald ikke ignorere dem.

Vil det sige, at hver eneste gang at firmaet i al fremtid sender mig en
regning på det, som jeg har afbestilt og ikke ønsket fornyet, så skal jeg
bruge tid og porto på at svare dem? Det lyder ikke rimeligt.

v.h.
Jakob Munck

Fra : John Sahl

Dato : 01-09-03 08:17

> [...]
> i hvert fald ikke fået noget at vide om særlige opsigelsesregler da
> jeg tegnede abonnement. Og desuden er siten opsagt inden periodens

Da ikke uden at give dig besked, i forhold til de betingelser du har
godkendt ved bestillingen. Det kunne være der stod i de betingelser
at det var ok at meddele dig sådan en ændring pr. mail. Og at du
måske ikke tjekker den opgivne mailadresse?

Det er da ikke nok hvis du opsiger 1 måned inden betalingsperiodens
udløb, hvis du ifølge betingelserne har en 3 måneders opsigelsesfrist.

> Vil det sige, at hver eneste gang at firmaet i al fremtid sender mig
> en regning på det, som jeg har afbestilt og ikke ønsket fornyet, så
> skal jeg bruge tid og porto på at svare dem? Det lyder ikke rimeligt.

Det må andre vide?

Fra : Rune Wold

Dato : 30-08-03 11:57

"Jakob Munck" <j.munck@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Spørgsmålet er så, hvordan jeg får stoppet de utidige og urimelige
rykkere.
> Skal jeg bare ignorere deres fremtidige henvendelser/rykkere, eller hvad
> skal jeg gøre?

Eftersom du bestemt har erklæret over for selskabet, at du ikke mener, at du
overhovedet er forpligtet af hosting aftalen, da du har opsagt denne, så må
selskabet ikke sende flere rykkere. Hvis de mener, du er forpligtet, er de
tvunget til at gå rettens vej.

I den forbindelse skal du dog vide, at du har bevisbyrden for, at opsigelsen
er kommet frem til selskabet, og dermed er blevet effektiv.

/Rune Wold

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 30-08-03 12:29

> I den forbindelse skal du dog vide, at du har bevisbyrden for, at
opsigelsen
> er kommet frem til selskabet, og dermed er blevet effektiv.

Vil bevisbyrden være nok med en kopi af brevet, og en erklæring
(postkvitering fra postDK) om at brevet er afsendt.

Eller

Bare en kopi af brevet, da postDk ikke smider breve væk (lidt ala fremsendt
regning fra en virksomhed)

Allan Bach

Fra : Jakob Munck

Dato : 30-08-03 12:31

> I den forbindelse skal du dog vide, at du har bevisbyrden for, at
opsigelsen
> er kommet frem til selskabet, og dermed er blevet effektiv.

Hvordan skulle jeg dog kunne bevise at firmaet har læst min opsigelse, ud
over at fremvise kopi af det afsendte brev? Selv hvis jeg havde sendt det
anbefalet, kunne man jo hævde, at der "ikke havde noget noget brev i
konvolutten".

v.h.
Jakob

Fra : Rune Wold

Dato : 30-08-03 12:43

"Jakob Munck" <j.munck@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> over at fremvise kopi af det afsendte brev? Selv hvis jeg havde sendt det
> anbefalet, kunne man jo hævde, at der "ikke havde noget noget brev i

Du skal kun bevise, at brevet er kommet frem, ikke at det er kommet til
kunskab.

/Rune Wold

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 30-08-03 13:11

In article <3f508ac0$0$32491$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Jakob Munck wrote:

> opsigelsen
>>

> Hvordan skulle jeg dog kunne bevise at firmaet har læst min opsigelse, ud

Det er nok at den bare er kommet dem i hænde. De behøver ikke
have læst brevet.

JonB

Fra : Jakob Munck

Dato : 30-08-03 14:49

> Det er nok at den bare er kommet dem i hænde. De behøver ikke
> have læst brevet.

Også det vil være meget svært at bevise, selv hvis man sendte en opsigelse
anbefalet. Modtageren kan jo bare hævde, at der ikke var noget indhold i den
modtagne konvolut. Så i praksis vil jeg mene, at der ikke er andet at gøre
end at sende opsigelse med almindeligt brev, og når så efterfølgende
regninger kommer, så gør man opmærksom på at abonnementet er opsagt.

Hvis firmaet derefter fortsætter med at tilsende en regninginger, så må
man - endnu en gang pr. almindeligt brev - gøre opmærksom på at abonnementet
er opsagt og at fremtidige henvendelser ikke vil blive besvaret.

Jeg kan ikke se at man kan gøre andet. Men at fortsætte i al evighed med at
besvare rykkerskrivelser angående dette, mener jeg ikke at man behøver. Hvis
firmaet mener at have et krav, så må de gå til retten.

v.h.
Jakob

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-08-03 15:08

Jakob Munck skrev:

>Også det vil være meget svært at bevise, selv hvis man sendte en opsigelse
>anbefalet.

I praksis er det nok med de beviser du har. Teoretisk kan
dommeneren naturligvis lsde sig overtale af et argument om at der
ikke var noget brev i konvolutten. Men så skal han betragte dig
som lallende idiot. Det ville forudsætte at du skrev et brev, tog
en kopi, sendte en tom konvolut, og senere smed det originale
brev i skraldespanden - fuldstændig ligeglad med at du egentlig
blev klar over at du havde glemt at putte det i konvolutten.

>Modtageren kan jo bare hævde, at der ikke var noget indhold i den
>modtagne konvolut.

Ja, men ikke med en styrke der kan rokke bevisstyrken af en kopi
og en kvittering.

>Så i praksis vil jeg mene, at der ikke er andet at gøre
>end at sende opsigelse med almindeligt brev, og når så efterfølgende
>regninger kommer, så gør man opmærksom på at abonnementet er opsagt.

Ja - én gang hvor man samtidig gør opmærksom på.at man ikke har
til hensigt at foretage sig yderligere.

>Hvis firmaet derefter fortsætter med at tilsende en regninginger, så må
>man - endnu en gang pr. almindeligt brev - gøre opmærksom på at abonnementet
>er opsagt og at fremtidige henvendelser ikke vil blive besvaret.

Det kan man også godt.

--
Bertel

Fra : Iskold

Dato : 02-09-03 09:49

"Jakob Munck" <j.munck@tdcadsl.dk> wrote in message

Hej Jacob..

Her er en framgangs måde jeg bruger, opsiger altid men et anbefalet brev,
beholder kvitering. Hvis det så viser sig at det ikke virker og jeg får en
rykker, ringer jeg ind til det firma og snakker med en ansat der står for
opsigelsen og forklare at jeg har sendt det anbefalet og hvis der kommer
flere breve (rykkere mm) vil jeg sende modregninger på hvad det har kostet
mig..
1 Det anbefalet brev
2 brevpapiret med blæk fra printeren
3 tiden jeg har brugt
4 minut prisen for den samtale jeg fører (klokkeslet og dato, samt hvorlang
tid jeg har ventet)
5 tiden jeg bruger på denne samtale

De første 5 punkter runder nemt 1000 - 1200.-

Det er nu lykkes nogle firma´er ikke helt at havde forstået hvad jeg sagde
til dem første gang, men anden gang jeg skriver anbefalet til dem, sammen
med min regning og rykker, så har de forstået hvad jeg snakker om..og der
kommer så en bekræftigelse på at jeg har opsagt til den tid jeg har
gjort....

henrik

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-09-03 09:58

Iskold wrote:
> [...]
> med min regning og rykker, så har de forstået hvad jeg snakker om..og der
> kommer så en bekræftigelse på at jeg har opsagt til den tid jeg har

Men har du nogensinde fået penge ud af det ? :)

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : Iskold

Dato : 02-09-03 10:36

> Iskold wrote:
>
> Men har du nogensinde fået penge ud af det ? :)

Nej, det har jeg ikke, men jeg er så sluppet for at de bliver ved med at
sende rykker mm. og det er vel det der er pointen ikk...

henrik