Hej
Iflg.:
Bekendtgørelse af lov om køb, LBK nr 237 af 28/03/2003 (Gældende)
Køberens mangelsbeføjelser
§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre
sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn
til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om
anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen
ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig
ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve
et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering
eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger,
lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.
§ 79. Ved afgørelsen af, om afhjælpning eller omlevering er sket
inden for rimelig tid, jf. § 78, stk. 4, tages navnlig hensyn til
genstandens art, mangelens beskaffenhed og køberens behov for genstanden,
herunder om sælgeren for egen regning har stillet en erstatningsgenstand
til køberens rådighed.
Stk. 2. Køberen kan holde købesummen tilbage, indtil krav eller tilbud om
afhjælpning eller omlevering er opfyldt. Må mangelen anses for uvæsentlig,
kan køberen dog ikke tilbageholde et beløb, som åbenbart overstiger,
hvad det vil koste at afhjælpe mangelen.
Hvis jeg var dig, ville jeg skrive et anbefalet brev til sælger og kræve
omlevering. Eller evt. kontakte forbrugerstyrelsen.
www.fs.dk
Han vil sikkert skabe sig osv., men hold på din ret.
Mvh. Annette
On Fri, 29 Aug 2003 16:51:44 +0200, Rasmus Nielsen wrote:
> Hej,
>
> Jeg er interesseret i at høre lidt om hvordan man som forbruger kan
> sige, at en fejl ikke kan udbedres inden for rimelig tid?
>
> Konkret drejer sagen sig om en (forholdsvis dyr) VHS-maskine, som er
> begyndt at lave båndsalat, "strejke" og lign. Jeg har nu indleveret den
> til reperation, men butikken siger at de ikke kan love at der går under
> 15 arbejdsdage...
>
> Det medgiver de er uden for "rimelig tid", men når jeg så siger at jeg
> gerne vil have en ny siger de bare, "men det kan jo også være at den
> er færdig om en uge"...
>
> --
> Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.