Ejerforhold
Fra : Jørgensen

Dato : 27-08-03 19:25

Mine kæreste gennem 4 år og jeg har snakket om hvem der egentligt er ejer af
hendes ejendom.

Jeg har været med til at sætte den i stand for kr. 800.000,-

Og jeg mener at selvom det er hende der står som ejer, så er jeg i realitet
medejer...

Er det forkert ?

Fra : D.u.n.k.

Dato : 27-08-03 19:56

"Jørgensen" <info@telgo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har været med til at sætte den i stand for kr. 800.000,-
>
> Og jeg mener at selvom det er hende der står som ejer, så er jeg i

JA - det er forkert.
Hvis du er i tvivl kan du gå på tinglysningskontoret og konstatere, hvem der
her står registreret som ejer (sikkert hende). Det ejerforhold ændres kun,
hvis I vælger at lave en eller anden form for formel overdragelse og dermed
får begge opført som ejere i tingbogen.

Venlig hilsen
Dunk

Fra : Rune Wold

Dato : 27-08-03 22:15

D.u.n.k. wrote:

[klip]

> Det ejerforhold ændres kun, hvis I vælger at lave en eller anden form
> for formel overdragelse og dermed får begge opført som ejere i
> tingbogen.

Forkert.

Ejerforholdet kan ændres ved helt almindelig overdragelse, hvortil
bemærkes, at kap 1 og 2 i lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af
fast ejendom vistnok finder anvendelse.
At kun den ene er opført som ejer i tingbogen, kan i sig selv på ingen
måde berøve den anden medejendomsretten. En medejendomsret tinglyses
alene for at sikre sig mod godtroende aftaleerhververe og
retsforfølgende kreditorer, jf. Tinglysningslovens § 1.

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);

Fra : Peter G C

Dato : 27-08-03 20:11

In news:3f4cf6a8$0$32442$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Jørgensen <info@telgo.dk> typed:

[klip]

> Er det forkert ?

Ja, det er forkert. Hun ejer ejendommen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 27-08-03 21:12

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> In news:3f4cf6a8$0$32442$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
> Jørgensen <info@telgo.dk> typed:
>
> Ja, det er forkert. Hun ejer ejendommen.

Jeg synes at have hørt om sager, hvor personer som har boet sammen i mere
end 5 år har været nødt til at dele. Muligvis har de været gift.

F.eks. hvis manden står som ejer af huset (og betaler terminerne til det),
og kvinden står for den daglige husholdning - for at manden ikke skal kunne
smide hende ud efter 6 år med gratis mad, og sin egen opsparing i behold,
ville kvinden også her få en andel af huset eller deslige?

--
Anders Vind Ebbesen
Ugebrevet Ignorant: http://www.webbesen.dk

Fra : Jørgensen

Dato : 27-08-03 21:15

Hvad så hvis vi bliver gift ????

Fra : bem

Dato : 27-08-03 21:23

Så ejer din kæreste stadig huset. Hvis I senere bliver skilt, vil hun
forlods kunne udtage en værdi svarende til husets nuværende værdi. Man ejer
som udgangspunkt det man selv har indbragt i ægteskabet.

/Bo

Fra : Peter G C

Dato : 27-08-03 21:31

In news:3f4d108e$0$32487$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Jørgensen <info@telgo.dk> typed:
> Hvad så hvis vi bliver gift ????

Ja så er dine hustru stadigvæk ejer af huset.

Men bliver I skilt får du del i værdien - halvdelen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : bem

Dato : 27-08-03 21:50

> In news:3f4d108e$0$32487$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
> Jørgensen <info@telgo.dk> typed:
>
> Ja så er dine hustru stadigvæk ejer af huset.
>
> Men bliver I skilt får du del i værdien - halvdelen.

Vel ikke som udgangspunkt. Man ejer det man selv indfører i ægteskabet.

/Bo

Fra : Karina og Christian

Dato : 27-08-03 21:53

"bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> wrote in message
[klip]>
> Vel ikke som udgangspunkt. Man ejer det man selv indfører i ægteskabet.

Peter siger jo også, at man har krav på halvdelen af /værdien/. Er der ikke
aftalt andet, er der fælleseje i ægteskabet, hvilket betyder, at man skal
aflevere halvdelen af ens værdier til den anden ved en evt. skilsmisse.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : bem

Dato : 27-08-03 22:12

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> wrote in message
> "bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> wrote in message
> [klip]>
>
> Peter siger jo også, at man har krav på halvdelen af /værdien/.

Ja, og det er det jeg anfægter. Jeg mener, at man som udgangspunkt kan
udtage det, man selv har indført i ægteskabet. I dette tilfælde vil kæresten
så kunne udtage husets nuværende værdi. Den resterende værdi på
skilsmissetidspunktet skal så deles.

> Er der ikke
> aftalt andet, er der fælleseje i ægteskabet, hvilket betyder, at man skal
> aflevere halvdelen af ens værdier til den anden ved en evt. skilsmisse.

Det mener jeg som sagt ikke. Hvis jeg medbringer et flygel til ægteskabet,
så kan jeg også udtage det af ægteskabet igen.

/Bo

Fra : Allan Olesen

Dato : 27-08-03 22:45

"bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> wrote:

>Det mener jeg som sagt ikke. Hvis jeg medbringer et flygel til ægteskabet,
>så kan jeg også udtage det af ægteskabet igen.

Det maa vaere skiftelovens paragraf 69 og 69a, du taenker paa. Du
kan tilsyneladende kun udtaget flygelet, hvis enten:
-aegteskabet er blevet omstoedt.

eller:
-I har vaeret gift i meget kort tid, og du har indbragt det meste
af faellesboet.

Jeg troede egentlig ogsaa, at reglen var lige saa vidtraekkende,
som du har beskrevet, men det er aabenbart ikke tilfaeldet.

Og saa bliver jeg lige noedt til at tage forbehold for, at jeg
ikke har orket at gennemploeje det halve dusin rettelser til
loven, der er kommet siden 1986. Bestemmelsen kan vaere aendret.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Karina og Christian

Dato : 27-08-03 22:49

> [...]
kæresten
> så kunne udtage husets nuværende værdi. Den resterende værdi på

Se retsvirkningslovens §§ 15 og 16.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : bem

Dato : 27-08-03 22:54

> "bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> wrote in message
> [klip]>
> kæresten
>
> Se retsvirkningslovens §§ 15 og 16.

Ja, det må være §16 stk. 1 jeg har fået fokuseret for meget på

/Bo

Fra : Karina og Christian

Dato : 27-08-03 23:09

"bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> wrote in message
[klip]
> Ja, det må være §16 stk. 1 jeg har fået fokuseret for meget på

Sagt med andre ord - nu er vi blevet enige?

Med venlig hilsen
Karina

Fra : bem

Dato : 28-08-03 06:26

Karina og Christian wrote:
> "bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> wrote in message
> [klip]
>
> Sagt med andre ord - nu er vi blevet enige?

Jeps.

/Bo

Fra : Rune Wold

Dato : 27-08-03 22:23

Jørgensen wrote:

[klip}

> Jeg har været med til at sætte den i stand for kr. 800.000,-
> Er det forkert ?

Ja.

Men du har måske ikke overvejet, at du vel har et krav på din kæreste,
for de penge du har investeret i istandsættelsen, medmindre der er tale
om en gave.

Et sådan krav vil vel være forholdsvist stort, og du kan måske ved at
fremsætte dette krav få hende til at ovedrage en ideel anpart af
ejendommen som berigtigelse af hendes skyld til dig.

/Rune Wold

Fra : Allan Olesen

Dato : 27-08-03 23:24

Rune Wold <news78@stofanet.dk> wrote:

>Men du har måske ikke overvejet, at du vel har et krav på din kæreste,
>for de penge du har investeret i istandsættelsen, medmindre der er tale
>om en gave.

Der er faldet domme i tilfaelde med faelles afdrag paa
huslaaenet. Her har man betragtet ydelserne fra den part, der
ikke stod som ejer af huset, som en art huslejebetaling for en
lejebolig. Den part, der ikke stod som ejer, havde derfor ikke
noget krav.

Vil istandsaettelsen mon ogsaa blive betragtet som
huslejebetaling, saaledes at Joergensen allerede har faaet
modydelsen i form af tag over hovedet?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Rune Wold

Dato : 28-08-03 07:01

Allan Olesen wrote:

[klip]

> Vil istandsaettelsen mon ogsaa blive betragtet som
> huslejebetaling, saaledes at Joergensen allerede har faaet
> modydelsen i form af tag over hovedet?

Vi ved egentlig ikke om han er boet der, uden at betale en del af de
månedlige ydelser.

/Rune Wold