Copyright på vejrudsigten?
Fra : Mick Johansen [4700]

Dato : 27-08-03 17:17

Hejsa,

I forbindelse med min snarligt kommende VHS til DVD konverteringsservice,
har jeg i sinde at lave en demo-DVD potentielle kunder kan bestille for et
mindre beløb, så de kan se hvilken kvalitet de kan forvente og om deres DVD
afspiller rent faktisk vil afspille DVD-R.

Men hvilket materiale der skal ligger på, er jeg usikker på. Først tænkte
jeg på noget i stil med vejrudsigten, men der er vel ganske givet copyright
på vejrudsigten som alt andet der bliver sendt i dansk TV?

Med venlig hilsen
Mick JOhansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-08-03 17:38

Mick Johansen [4700] skrev:

>Men hvilket materiale der skal ligger på, er jeg usikker på. Først tænkte
>jeg på noget i stil med vejrudsigten, men der er vel ganske givet copyright
>på vejrudsigten som alt andet der bliver sendt i dansk TV?

Ja, der er ophavsret.

Det er muligt at du kan tage en lille stump af en vejrudsigt (og
henholde dig til at man har ret til at citere), men i dit sted
ville jeg kontakte tv-kanalen. Om ikke andet får du goodwill ud
af at vælge den høflige fremgangsmåde, og der kan næppe være de
store penge i at du skal bruge en lille demo. Hvis de ikke vil
tillade det ved en vejrudsigt, har de sikkert en eller anden
skrammeludsendelse som de er ligeglade med.

--
Bertel

Fra : O-V R:nen

Dato : 27-08-03 18:32

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> writes:

> Ja, der er ophavsret.

For så vidt angår ophavsret er det ikke helt så enkelt (det meste i
programmet er bestemt av formålet (og ens overalt) og opnår ikke
værkshøjde, det er mest det grafiske design der kan være beskyttet),
derimod er den under alle omstændigheder beskyttet som billedoptagelse
(opl § 67) og fjernsynsudsendelse (§ 69) så der er ikke den store
forskel når det gælder de praktiske konsekvenser.

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 28-08-03 13:13

O-V R:nen wrote:

> [...]
> (opl § 67) og fjernsynsudsendelse (§ 69) så der er ikke den store
> forskel når det gælder de praktiske konsekvenser.

Hvad med prøvebilledet? Er det ikke mere eller mindre public domain?

--
Jacob

If you ever teach a yodeling class, probably the hardest thing is to
keep the students from just trying to yodel right off. You see, we
build to that.

Fra : martin

Dato : 29-08-03 06:32

> Hvad med prøvebilledet? Er det ikke mere eller mindre public domain?
>
> --
> Jacob

NIX prøve billedet er et PHILIPS produkt. og beskyttet .

Martin

Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-08-03 13:25

"O-V R:nen" <Otto-Ville.Ronkainen@ling.helsinki.fi.invalid> wrote in message

> [...]
> (opl § 67) og fjernsynsudsendelse (§ 69) så der er ikke den store
> forskel når det gælder de praktiske konsekvenser.

Præcis hvilke dele af en vejrudsigt, mener du ikke er omfattet af
ophavsretten?

/Per

Fra : O-V R:nen

Dato : 30-08-03 13:39

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> writes:
> "O-V R:nen" <Otto-Ville.Ronkainen@ling.helsinki.fi.invalid> wrote in message

> Præcis hvilke dele af en vejrudsigt, mener du ikke er omfattet af
> ophavsretten?

Det sproglige udtryk af selve prognosen er trivielt ud fra de oplysninger
som skal præsenteres (og det der måtte ellers siges i løbet af udsendelsen
er bare trivialt) og dermed ikke beskyttet, det arbejde der ligger bag
oplysningerne er derimod naturligvis langt fra trivielt men det kan i
sig selv ikke beskyttes af ophavsret. Der er normalt ikke noget
originalt i programformatet (landekort med sol, regndråber,
temperaturangivelser mv som viser vejret for bestemte dage og som
forklares af en meteorolog) så det er heller ikke beskyttet (altså
bortset fra det grafiske design i visse tilfælde).

Også meteorologens præsentation af vejret falder uden for genstanden
af netop ophavsret uden man måtte igen i givet fald tage til
naborettighederne, her beskyttelsen for udøvende kunstnere (§ 65). Den
kan man normalt ikke anvende her på grund af de to betingelser for
beskyttelsen: dels er det der præsenteres ikke et ophavsbeskyttet værk,
dels er præsentationen ikke særlig kunstnerisk. (Konsekvensen er at i
hvert fald § 65 ikke forhindrer en fra selv at filme præsentationen i
tv-studiet uden meteorologens tilladelse. Derimod kan der i praksis jo
mindsanten være mange andre hindringer for dette, og man må ikke på
samme måde filme det fra et fjernsyn pga §§ 67 og 69.)

Fra : Per Christoffersen

Dato : 01-09-03 08:45

> "Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> writes:
..

> [...]
> forklares af en meteorolog) så det er heller ikke beskyttet (altså
> bortset fra det grafiske design i visse tilfælde).

Jeg tror ikke Dansk Journalistforbund vil lade din udlægning af ophavsretten
gå upåtalt hen. Om indholdet i det talte/skrevne er trivielt eller ej er
uden betydning. Det afgørende er, om der har fundet en selvstændig
bearbejdning sted, som kan give manus værkhøjde. Her er en direkte
sammenliging med feks. korte Reuters telegrammer rimelig. De er SVJV
omfattet af ophavsret.

Hvad angår den visuelle præsentation, kan jeg ikke se, at den grafiske
bearbejdning der udføres af landkort og symboler (regndråber, skyer,
blinkende lyn, kurver og diagrammer, whatever) ikke skulle være omfattet af
ophavsretten. Hvor adskiller de sig fra eks. landkort i det hele taget eller
trafikkort, ikoner og skilte?

At programformatet i sig selv (altså ideen bag) eller indholdet (selve
vejrudsigten) ikke har nogen selvstændig karakter betyder ikke, at den
konkrete, individuelle udførelse ikke kan opnå beskyttelse. Man kan
naturligvis ikke opnå eneret på at fortælle hvordan vejret bliver.

/Per

Fra : O-V R:nen

Dato : 01-09-03 14:05

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> writes:

> Jeg tror ikke Dansk Journalistforbund vil lade din udlægning af ophavsretten
> gå upåtalt hen.

De ville da ellers også være en dårlig interesseorganisation hvis de
gjorde det.

> Om indholdet i det talte/skrevne er trivielt eller ej er
> uden betydning. Det afgørende er, om der har fundet en selvstændig
> bearbejdning sted, som kan give manus værkhøjde.

Men sådan som oplysningerne præsenteres i den pågældende kontekst er
den sproglige bearbejdning netop af en så triviel art at der ikke er
værkshøjde. Der findes selvfølgelig uendelig mange måder at sige at
der er kulingvarsel for farvandet vest for Hebriderne men de ikke-
trivielle bruges normalt ikke. (Nu ved jeg ikke, hvor nøjagtigt et
manuskript man bruger i sådanne sammenhænge og hvor meget er improviseret,
hvis alt er meget nøje beskrevet så kan der sagtens foreligge et værk
alligevel.) Det væsentlige kriterium er sandsynligheden for
dobbeltfrembringelser, dvs at to personer når det samme resultat når
de skal udføre det samme, her at beskrive vejrets kommende forløb ud
fra en eksisterende prognose.

> Her er en direkte
> sammenliging med feks. korte Reuters telegrammer rimelig. De er SVJV
> omfattet af ophavsret.

Tjah. Flertallet i den nordiske litteratur mener at korte telegrammer,
notitser mv ikke opnår værkshøjde, Koktvedgaard synes at al journalistik
er omfattet, Rosenmeier forstår begge standpunkter men hælder mod det
senere idet der selv i notitser findes plads for originalitet. Men den
plads er der ikke meget af i vejret. (Jf også opl § 72.)

> [...]
> ophavsretten. Hvor adskiller de sig fra eks. landkort i det hele taget eller

Igen risikoen for dobbeltfrembringelser og mere plads for originalitet
når det ikke blot er landets omrids og simple vejrsymboler osv. Det
er heller ikke entydigt at ikoner (hvis du altså ikke mener dem i kirken)
er beskyttede, og fx de fleste vejskilte er det i hvert fald ikke.

Fra : Mick Johansen [4700]

Dato : 30-08-03 09:14

> Det er muligt at du kan tage en lille stump af en vejrudsigt (og
> henholde dig til at man har ret til at citere), men i dit sted
> ville jeg kontakte tv-kanalen. Om ikke andet får du goodwill ud

Det tror jeg, at jeg vil gøre. Men de plejer jo at være temmeligt langsomme
med den slags, så jeg overvejer at selv gå ud og optage noget, for at have
et eller andet at vise potentielle kunder. Men der er vel også begrænsninger
på hvad man må optage selv og distribuere. F.eks. kan jeg vel ikke bare
optage noget fra gågaden, medmindre jeg får accept af samtlige personer på
gågaden..? Umiddelbart er et naturskønt område uden personer vel det eneste
sikre?

Med venlig hilsen
Mick Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-08-03 09:33

Mick Johansen [4700] skrev:

>på hvad man må optage selv og distribuere. F.eks. kan jeg vel ikke bare
>optage noget fra gågaden, medmindre jeg får accept af samtlige personer på
>gågaden..?

Jo, det kan du godt. Man må regne med at kunne blive fotograferet
på offentligt tilgængelige områder, også af f.eks.
avisfotografer. Det er derimod forbudt at fotografere på
ikke-frit tilgængelige områder, så du må ikke fange sådan et i et
hjørne mens du filmer ned ad en gade (det kunne være at man kunne
se ind ad et åbent vindue).

§ 264 a.Den, som uberettiget fotograferer personer, der
   befinder sig på et ikke frit tilgængeligt sted, straffes
   med bøde eller fængsel indtil 6 måneder. Det samme gælder
   den, der ved hjælp af kikkert eller andet apparat
   uberettiget iagttager sådanne personer.

Du må heller ikke offentliggøre noget af 'privat' karakter:

§ 264 d.Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, der
   uberettiget videregiver meddelelser eller billeder
   vedrørende en andens private forhold eller i øvrigt
   billeder af den pågældende under omstændigheder, der
   åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden.
   Bestemmelsen finder også anvendelse, hvor meddelelsen
   eller billedet vedrører en afdød person.

>Umiddelbart er et naturskønt område uden personer vel det eneste sikre?

Tja, hvis der ikke ligger et militært område i baggrunden.

Film du roligt på en gade, og tjek så bagefter at du ikke har
fanget nogen i en prekær situation. Så skulle det vist være
problemfrit.

--
Bertel