Hæve penge ved betalinger over internettet
Fra : Ulrik Svanlundh

Dato : 27-08-03 16:44

Hej NG,

Jeg har et par spørgsmål vedr. hvilke regler der findes omkring hvornår
en forretning må hæve penge for en ordre betalt via internettet (altså
brugeren indtaster sine betalingsoplysninger på en form på nettet)

- Må pengene først hæves når varen er afsendt ?
- Hvis ja, hvornår betragtes en vare som "afsendt" - ved levering til
fx. Post Danmark eller kurér ?
- Er der forskel på om betalingen sker med Dankort eller andet
betalingskort ?

Lad os starte med disse spørgsmål
Referencer til regler, love etc. modtages med kyshånd.

Mvh
Ulrik

Fra : Martin Buhelt

Dato : 28-08-03 09:42

"Ulrik Svanlundh" <you.dont@need.it> skrev i en meddelelse
> [...]
> brugeren indtaster sine betalingsoplysninger på en form på nettet)
>
> - Må pengene først hæves når varen er afsendt ?

Ja.

> - Hvis ja, hvornår betragtes en vare som "afsendt" - ved levering til
> fx. Post Danmark eller kurér ?

Ja.

> - Er der forskel på om betalingen sker med Dankort eller andet
> betalingskort ?

Ikke på ovenstående to spørgsmål.

> Lad os starte med disse spørgsmål
> Referencer til regler, love etc. modtages med kyshånd.

Se fx
http://www.fs.dk/jura/loveregl/bkl/l_btm.htm
http://www.betaling.dk

/Martin

Fra : N/A

Dato : 28-08-03 17:26

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-08-03 17:26

Ulrik Svanlundh skrev:

>Jeg kan ikke finde noget i "Lov om visse betalingsmidler" der kan svare
>på mine spørgsmål.

Nej. Det er heller ikke forbudt at tage betaling forud.

>På betaling.dk findes det eneste jeg kan finde om dette under "til
>Dankort & Visa/Dankort indehavere"->"spørgsmål og svar" (spg. 7).

Præcis.

>Men har dette retsvirkning og i givet fald - hvorfor/hvordan ?

Forretningerne indgår en aftale med PBS. Den omfatter en
bestemmelse om at de ikke må trække før de sender varen.

Hvis de bryder aftalen, er der nogen der bliver sure - meget
sure. Og denne nogen kan finde på at lukke forretningens
tilladelse til overhovedet at tage imod dankortbetalinger.

Så man behøver bare skrive til PBS hvis der er kludder med det.

--
Bertel

Fra : Ulrik Svanlundh

Dato : 28-08-03 17:39

Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]
> tilladelse til overhovedet at tage imod dankortbetalinger.
>
> Så man behøver bare skrive til PBS hvis der er kludder med det.

Ok... Så det er altså et kontraktbrud ifht. indløsningsaftalen
forretningen har med pbs.

Ulrik wrote :
> Hvad hvis "varen" er et immateriel ? Fx. en rejse eller en koncert. Må
> forretningen så hæve pengene når billetten afsendes eller først når fx.
> rejsen er "leveret" ?

Hvad med immaterialer ?
Er der evt. nogen der har et eksempel på en indløsningsaftale ?

Mvh
Ulrik

Fra : Per Christoffersen

Dato : 29-08-03 07:54

"Ulrik Svanlundh" <you.dont@need.it> wrote in message

> Hvad med immaterialer ?
> Er der evt. nogen der har et eksempel på en indløsningsaftale ?

Det fremgår ikke direkte af indløsningsaftalen, men jeg har spurgt hos PBS
(i forbindelse med en konkret sag om et bestillings- og betalingssystem til
en kursusudbyder).
Ved bestilling og betaling kan pengene hæves, når kunden får en endelig
ordrebekræftigelse. Den kan komme på websitet, via mail eller fodpost. Denne
bekræftigelse regnes altså for at være varen (det vil i praksis også sige,
at sendes den med fodpost, kan pengene hæves, når bekræftigelsen er puttet i
postkassen).

Jeg har kun en faxkopi af en indløsningsaftale, - prøv at rette henvendelse
til PBS.
(De er ikke nemme at danse med, og har heller ikke specielt godt styr på
bureaukratiet, - så er du advaret

/Per