Hvad er definitionen på "rykkergebyr"?
Er det:
A: Et gebyr, der kan tillægges et skyldigt beløb, der ikke er betalt inden forfaldsdato. Dog kun i forbindelse med en "rykkerskrivelse", altså en fornyet fordring med tillagt rykkergebyr til dækning for de omkostninger kreditor har ved at rykke for betalingen.
Eller
B: Et gebyr, der kan tillægges skyldners konto, såfremt skyldner ikke har betalt det forfaldne beløb til forfaldsdato. Man behøver ikke gøre noget aktivt for at være berettiget til gebyret. Gebyret er berettiget, alene ved at betalingsfristen er overskredet med f.eks 7 dage. Gebyret debiteres skyldners konto, og det er tilstrækkeligt, at skylder får oplysning om gebyret ved næste fremsendte faktura.
Et tænkt eksempel:
A er kunde hos et teleselskab.
1. juni 2003 forfalder en regning på 370 kr. Efter 14 dage debiterer teleselskabet 100 kr på A's konto for "rykkergebyr" 2 dage senere betaler A de skyldige 370 kr. D. 1 juli modtager A så en ny regning på juni månedsforbrug + et Rykkergebyr for for sent indbetalt skyldigt beløb for maj måneds forbrug.
Er det korrekt handlemåde fra selskabets side?
A har ikke modtaget nogen rykkerskrivelse for det skyldige beløb.
Og min egen oplevelse:
Efter at jeg har opsagt et mobilabb. hos et teleselskab, kommer selskabet i tanke om, at jeg ikke har betalt for 3 forskellige fakturaer. Den ældste er næsten et år gammel. Det samlede beløb er tillagt et "rykkergebyr"
Jeg meddeler selskabet om, at jeg ikke mener at skylde dem penge.
Desværre har jeg ikke passet godt nok på mine kvitteringer, og af dem, jeg har, fremgår det ikke, hvilken faktura de tilhører.
Derfor vælger jeg at betale, og aftaler med medarbejderen i selskabet, at han fremsender en samlet regning på hele beløbet, som jeg så betaler, mod at selskabet ophører at kontakte mig med nye fordringer.
5 uger senere modtager jeg så et brev fra selskabet. Her har de så krediteret min konto for et "rykkergebyr"
Det forstår jeg så ikke helt. Hvis de har krediteret mig for et rykkergebyr, så må de jo også have debiteret mig for et!
Men jeg er aldrig blevet oplyst om, at jeg er blevet debiteret for et rykkergebyr! Jeg forstår heller ikke hvorfor, da jeg betalte det skyldige beløb til den aftalte tid, jvf aftalen med medarbejderen.
Hvorfor jeg i det hele taget stadig har en konto hos selskabet undrer mig også.
Abbonnementet har været opsagt i 8 mdr.
Kan lige se i ånden, at SIMkortet stadigt er aktivt og kan misbruges.
--
Mvh
Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
|