udestue ( vintherhave )
Fra : Salle \(8700\)

Dato : 26-08-03 19:19

hej

jeg har fået et problem på halsen med min nye vinterhave som er en
tilbygning til huset

da jeg begyndt at måle ud efter tegning fandt jeg du af at havde målet ca.
4,5 cm galt

det betyder at jeg får en Vinterhave som 4,5 cm skæv i sokkelen
og glasset den ene side bliver 9 cm større

den står den mig i ca. 100000 kr.

kan jeg gøre købeloven gælden ?

de har erkendt fejlen og siger at det må jeg leve med

salle

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 26-08-03 21:27

"Salle (8700)" <salomonsenFJERN@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 4,5 cm galt
>
> det betyder at jeg får en Vinterhave som 4,5 cm skæv i sokkelen
> og glasset den ene side bliver 9 cm større

Næppe. Vinterhaven er nu opført (går jeg ud fra), og byggematerialerne
er derfor en del af din faste ejendom og ikke længere løsøre, som er det kbl
omhandler. Desuden er det jo slet ikke selve byggematerialerne, der er
mangelfulde, men derimod entreprenørens ydelse.

> de har erkendt fejlen og siger at det må jeg leve med

Ud fra det du oplyser er den leverede ydelse klart mangelfuld - hvad de
også har erkendt. Afhængig af værditabet vil du derfor være berettiget til
forholdsmæssigt afslag, erstatning eller udbedring.

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : Rune Wold

Dato : 30-08-03 13:31

"Rasmus Mandøe Jensen" <v3412@groenjord.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> omhandler. Desuden er det jo slet ikke selve byggematerialerne, der er
> mangelfulde, men derimod entreprenørens ydelse.

Jeg er enig i resultatet, men ikke begrundelsen.

Den omstændighed, at købt løsøre indlægges i købers ejendom, således at det
købte gribes af panterettighederne jf TL § 38, medfører ikke at købeloven
ikke finder anvendelse i forholdet mellem køber og sælger. Det medfører, at
køber ikke kan gøre hævebeføjelsen gældende jf. KBL § 57, men i tilfælde af
sælgers misligholdelse, vil de øvrige beføjelser godt kunne komme på tale.

Grunden til at købeloven ikke finder anvendelse, er fordi denne lov vedrører
KØB og ikke entreprise, jf. også KBL § 2, stk. 2. Reglerne for entreprise er
den alm. obligationsret eller AB 92.

/Rune Wold