voldtægt og strafferamme
Fra : Georg

Dato : 26-08-03 14:16

Flg. er fra dr. nyheder. Dvs, hvis man voldtager personer under 15 år,
straffes det ikke så hårdt som hvis det havde været et ældre offer?

Eller hvad?

En 29-årig mand erkendte tirsdag foran en dommer i Hillerød, at han stod bag
et seksuelt overfald på en 12-årig pige i Gribskov i Nordsjælland i sidste
uge.
Han blev efterfølgende varetægtsfængslet i fire uger.

Sigtelsen går ikke på straffelovens paragraf om voldtægt, men handler om
anden form for seksuelt misbrug og tvang af pigen. Da hun er under 15 år,
lyder strafferammen på maksimalt otte års fængsel.

Pigen blev misbrugt seksuelt torsdag eftermiddag, da hun var på vej gennem
Gribskov.

Det var på grundlag af et tip fra offentligheden, at politiet i Hillerød
kunne anholde manden.

Fra : Søren Kongstad

Dato : 26-08-03 14:28

Kan det evt skyldes at det er nemmere at sandsynliggøre at han har haft
seksuelt samkvem med pigen.

I første omgang vil de have ham varetægtfængslet. Det har de kunnet gøre på
dette grundlag. Senere kan de jo udvide sigtelsen til at omfatte voldtægt?

Søren

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-08-03 14:42

Newsgroups: dk.videnskab.jura

Georg skrev:

>Sigtelsen går ikke på straffelovens paragraf om voldtægt, men handler om
>anden form for seksuelt misbrug og tvang af pigen. Da hun er under 15 år,
>lyder strafferammen på maksimalt otte års fængsel.

Det er formuleringen der er dårlig. Strafferammen er også 8 år
hvis hun er over 15. Den kan stige til 12 år hvis der er
skærpende omstændigheder (eller barnet er under 12 år).

Der kunne have stået: "Da hun er over 12 år, er strafferammen
otte års fængsel."
"Maksimalt" er overflødigt. Rammen angiver netop det maksimale.

Det gør ingen forskel om det er samleje eller anden kønslig
omgang, og ordet "voldtægt" er heller ikke væsentligt. F.eks.
lyder § 222:

§ 222.   Den, som har samleje med et barn under 15 år, straffes
   med fængsel indtil 8 år.

Og en senere paragraf sidestiller samleje og anden kønslig
omgang.

--
Bertel

Fra : Mads

Dato : 27-08-03 07:56

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message
> [...]
> lyder § 222:
>
> § 222. Den, som har samleje med et barn under 15 år, straffes

Jeg mener at stk 2 også er relevant.

Stk. 2. Har barnet været under 12 år, eller har gerningsmanden
forskaffet sig samlejet ved tvang eller fremsættelse af trusler, kan
straffen stige til fængsel indtil 12 år.

Det kan derfor undre mig at TTV siger at straframmen er maksimalt 8 år.

Mvh Mads

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 27-08-03 21:30

"Mads" <mads.knudsen@NOSPAMprivat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> straffen stige til fængsel indtil 12 år.
>

> Det kan derfor undre mig at TTV siger at straframmen er maksimalt 8 år.

Er en 12-årig pige under 12 år??
citat fra oprindeligt indlæg
et seksuelt overfald på en 12-årig pige i Gribskov

Kurt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-08-03 00:25

Kurt B. Andersen skrev:

>Er en 12-årig pige under 12 år??

Der stod jo også om noget med tvang og trusler. Han har næppe
nøjedes med at tilbyde hende nogen bolsjer til gengæld.

--
Bertel

Fra : Mads

Dato : 28-08-03 07:30

"Kurt B. Andersen" <kurt@portalen.no> wrote in message

> "Mads" <mads.knudsen@NOSPAMprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Er en 12-årig pige under 12 år??
Nej, men
> citat fra oprindeligt indlæg
> et seksuelt overfald på en 12-årig pige i Gribskov
et seksuelt overfald antyder at det gennemførte samleje ikke er sket uden
tvang. Så hvis du læste lidt længere end til første komma vil du sikkert
også give mig ret.

Mvh Mads

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 28-08-03 23:25

Så hvis du læste lidt længere end til første komma vil du sikkert
> også give mig ret.
>
> Mvh Mads

Ja, beklager mit indlæg.

Kurt