Slutseddel ved bilhandel
Fra : Brian

Dato : 25-08-03 14:45

Hejsa

Er ved at sælge min bil, for at få indfriet mit billån
Desværre har jeg restgæld på den (25200,-) hvilket åbenbart gør handel
mellem private lidt vanskeligt.

Selvfølgelig ønsker køber ikke at hænge på en restgæld, forståeligt nok.

Ifølge banken, skal den restgæld gøres op ved at indfri lånet, hvilket også
en meningen med hele salget.
Banken vil have at køber skal sende en check til dem, hvor der skal stå at
den skal udbetales til mig (på den konto hvor der nu er billån) mod at
pantebrev udleveres som kvittering.... kan nogen nikke genkendende til det ?

Istedet for slag gutten i banken, at vi skrev på slutseddlen at jeg som
sælger, skal indfri gælden inden en vis dato, f.eks senest 2 dage efter
salget.
Jeg er dog i tvivl om hvor juridisk bindende den slutseddel er!
Det er en slutseddel som denne, vi bruger til handlen:
http://www.fdm.dk/altombiler/koebsalg/slutseddel.pdf

I restgæld feltet, har vi skrevet hvad restgælden lyder på. Bankmandens
forslag var så, at vi tilføjede gælden skulle indfries inden en vis dato.

Hvordan vil det stille køber rent juridisk?
Jeg har selvfølgelig alle intentioner om at indfri lånet, men samtidig
forstår jeg også at køber er lidt utryg ved at købe en bil med restgæld!

Men endelig lyder spørgsmålet: Vil det juridisk sikre køber, at vi anfører
en dato hvor restgælden skal betales inden ?

/Brian

Fra : Mogens

Dato : 25-08-03 14:52

"Brian" <brian@mailNOSPAM.tele5.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men endelig lyder spørgsmålet: Vil det juridisk sikre køber, at vi anfører
> en dato hvor restgælden skal betales inden ?

Hvilken redelighed.

Du skal blot tage din køber med ned i DIN bank og ordne betalingen dér.
Så er banken sikker på sine penge, og køberen er sikker på en gældfri bil.
(hvis det er den eneste restgæld).

Jeg har i et andet tilfælde som køber talt direkte med sælgerens bank og
aftalt, hvorledes de gerne ville have det, så jég var sikret. I dét tilfælde
blev det en banknoteret i sælgerens navn men via hans bank.

/Mogens

Fra : alexbo

Dato : 25-08-03 19:38

"Brian" > skrev

> Hvordan vil det stille køber rent juridisk?
At han hænger på restgælden, hvis du ikke betaler.

> Men endelig lyder spørgsmålet: Vil det juridisk sikre køber, at vi anfører
> en dato hvor restgælden skal betales inden ?
Nej. banken har pant i bilen, ikke i dig, jeg ville fraråde køber en sådan
konstruktion.

Banken er den eneste der kan frigøre bilen og dermed køber.
Hvis du kan få banken til at ophæve pantet, mod at betale når køber har
betalt dig, så kan du give køber denne bankerklæring om ophævelse af pantet.
Så er køber sikret, men ikke banken.

Det nemmeste er at køber og sælger møder op i banken og ordner det hele i en
vending.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 25-08-03 19:53

"alexbo" skrev

> Det nemmeste er at køber og sælger møder op i banken og ordner det hele i
en
> vending.

Og bagefter kører begge på motorkontoret, og klarer omregistreringen, husk
forsikringsbeviset fra købers forsikringsselskab.
Så er tingene i orden.

mvh
Alex Christensen