/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Force Majoure
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 24-08-03 23:49

For nylig da det var så varmt var det oppe at det kunne betyde
voldsomme forsinkelser for togene fordi skinnerne blev for varme og
derfor bløde (?).

Falder det under Force Majoure ?

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

 
 
Rasmus Mandøe Jensen (25-08-2003)
Kommentar
Fra : Rasmus Mandøe Jensen


Dato : 25-08-03 15:25

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns93E28598D5EDHS235dk@130.225.247.90...
> For nylig da det var så varmt var det oppe at det kunne betyde
> voldsomme forsinkelser for togene fordi skinnerne blev for varme og
> derfor bløde (?).
>
> Falder det under Force Majoure ?

Jeg har ikke hørt nogen påstå, at der var nogetsomhelst helt usædvanligt
eller uhørt over den varme vi oplevede for nylig. Da der derfor var tale om
et almindeligt vejrfænomen med begrænset skadeforvoldelse, som statistisk
vil indtræffe med et vist jævnt mellemrum ville jeg ikke mene, at hverken
varmen eller de varme skinner var force majeure.

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen



Henrik Stidsen (25-08-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 25-08-03 16:49

"Rasmus Mandøe Jensen" <v3412@groenjord.dk> wrote in
news:1061821446.122273@kalvebod.groenjord.dk

>> For nylig da det var så varmt var det oppe at det kunne betyde
>> voldsomme forsinkelser for togene fordi skinnerne blev for
>> varme og derfor bløde (?).
>>
>> Falder det under Force Majoure ?
>
> Jeg har ikke hørt nogen påstå, at der var nogetsomhelst helt
> usædvanligt
> eller uhørt over den varme vi oplevede for nylig. Da der derfor
> var tale om et almindeligt vejrfænomen med begrænset
> skadeforvoldelse, som statistisk vil indtræffe med et vist jævnt
> mellemrum ville jeg ikke mene, at hverken varmen eller de varme
> skinner var force majeure.

Hva kan man så dække det ind under ? - banestyrelsen nævnte at der
ved temperaturer over 30º var risiko for bløde skinner og hastigheden
derfor skulle nedsættes til ca. 95 km/t sådan som det skete i
England.
Er det bare ærgeligt for togoperatøren der så får en masse forsinkede
og aflyste tog på statistikken ?

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Rasmus Mandøe Jensen (25-08-2003)
Kommentar
Fra : Rasmus Mandøe Jensen


Dato : 25-08-03 21:26

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns93E2B5491894DHS235dk@130.225.247.90...

[KLIP]

> Hva kan man så dække det ind under ?

Vejret

> - banestyrelsen nævnte at der
> ved temperaturer over 30º var risiko for bløde skinner og hastigheden
> derfor skulle nedsættes til ca. 95 km/t sådan som det skete i
> England.
> Er det bare ærgeligt for togoperatøren der så får en masse forsinkede
> og aflyste tog på statistikken ?

Ja.

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen



ASKF (25-08-2003)
Kommentar
Fra : ASKF


Dato : 25-08-03 22:23

Rasmus Mandøe Jensen ytrede sig i
<1061843087.949085@kalvebod.groenjord.dk> med dette:

>"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse
>news:Xns93E2B5491894DHS235dk@130.225.247.90...
>
>[KLIP]
>
>> Hva kan man så dække det ind under ?
>
> Vejret

Unormalt vejrlig hørrer da normalt under force majoure.

Det er ikke normalt vejr at det sner så kraftigt at trafikken sættes
helt eller delvist i stå, men det er alligevel noget vi oplever fra tid
til anden. Orkanen der ramte dele af Danmark for nogle år siden, kunne
også gå under force majoure.

>> - banestyrelsen nævnte at der
>> ved temperaturer over 30º var risiko for bløde skinner og hastigheden
>> derfor skulle nedsættes til ca. 95 km/t sådan som det skete i
>> England.
>> Er det bare ærgeligt for togoperatøren der så får en masse forsinkede
>> og aflyste tog på statistikken ?
>
> Ja.

Enig, dette var forudseeligt og det skulle derfor være muligt at finde
anden form for transport. Hvis der ikke var andre muligheder for
transport, er jeg dog i tvivl, men det skulle dog være muligt på forhånd
at meddele arbejdsgiver mm.at man er forhindret i at møde op på aftalte
tidspunkt, og herefter aftale en andet tidspunkt for fremmødet.
--
Mvh. Allan Stig Kiilerich Frederiksen
"Det med `samfundstjenstligt incitament' er noget sejlivet sludder"
- Michael Michelsen
Ikke enig? - Meld dig ind! <http://www.digitalforbruger.dk>

Arne Feldborg (25-08-2003)
Kommentar
Fra : Arne Feldborg


Dato : 25-08-03 22:37

ASKF <nospam@askf.dk> skrev Mon, 25 Aug 2003 23:23:22 +0200


>Unormalt vejrlig hørrer da normalt under force majoure.
>
>Det er ikke normalt vejr at det sner så kraftigt at trafikken sættes
>helt eller delvist i stå, men det er alligevel noget vi oplever fra tid
>til anden.

[snip, vedr. overophedede jernbaneskinner]

>Enig, dette var forudseeligt og det skulle derfor være muligt at finde
>
Det er vel ikke mere foruseeligt end en snestorm.?


--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred
http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/download/

ASKF (26-08-2003)
Kommentar
Fra : ASKF


Dato : 26-08-03 10:59

Arne Feldborg ytrede sig i
<p50lkv03aoi5evsc614d332qs9g0oij1ot@news2.tele.dk> med dette:

>ASKF <nospam@askf.dk> skrev Mon, 25 Aug 2003 23:23:22 +0200
>
>
>>Unormalt vejrlig hørrer da normalt under force majoure.
>>
>>Det er ikke normalt vejr at det sner så kraftigt at trafikken sættes
>>helt eller delvist i stå, men det er alligevel noget vi oplever fra tid
>>til anden.
>
>[snip, vedr. overophedede jernbaneskinner]
>
>>Enig, dette var forudseeligt og det skulle derfor være muligt at finde
>>
>Det er vel ikke mere foruseeligt end en snestorm.?

Jo, hedebølgen kom ikke pludseligt, men gradvist. Ved de fleste
snestorme er meterologerne ikke videre præcise mht. nedbørsmængden og
især lokalt kan de være helt uforudsigelige.
--
Mvh. Allan Stig Kiilerich Frederiksen
"Det med `samfundstjenstligt incitament' er noget sejlivet sludder"
- Michael Michelsen
Ikke enig? - Meld dig ind! <http://www.digitalforbruger.dk>

Arne Feldborg (26-08-2003)
Kommentar
Fra : Arne Feldborg


Dato : 26-08-03 15:20

ASKF <nospam@askf.dk> skrev Tue, 26 Aug 2003 11:59:13 +0200

>>Det er vel ikke mere foruseeligt end en snestorm.?
>
>Jo, hedebølgen kom ikke pludseligt, men gradvist. Ved de fleste
>
Der skal altså mere end en 'normal' hedebølge til at give overophedede
skinner. Dagtemperaturen skal være over de 30 grader i flere dage og
ting som natttemperatur og luftfugtighed spiller også ind, så det nu
slet ikke så forudsigelig endda.

>snestorme er meterologerne ikke videre præcise mht. nedbørsmængden og
>især lokalt kan de være helt uforudsigelige.
>
Når meterologerne varsler stiv kuling og udbredt snefald, så kommer der
snestorm - så enkelt er det. Og det er faktisk een af de ting
meterologerne er rimeligt gode til at foudse.

At såvel den private som den offentlige trafik så alligevel gang på gang
kører fast i sneen så at sige skyldes ikke at det var uforudsigeligt men
almindelig dumhed.

Hertil kommer, at man med det rette materiel i høj grad kan afbøde
virkningen af en snestorm - mens der ikke findes brugbare metoder til at
modvirke overophedning af jernbaneskinner.

Så jeg forstår slet ikke din vægtning af de to ting i forhold til Force
Majoure.


--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred
http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/download/

Per Christoffersen (26-08-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 26-08-03 11:03


"ASKF" <nospam@askf.dk> wrote in message
news:2tukkvki1jr4vfhrk36724hm87p46d2sut@4ax.com...
> Rasmus Mandøe Jensen ytrede sig i
> <1061843087.949085@kalvebod.groenjord.dk> med dette:
>
> >"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> >news:Xns93E2B5491894DHS235dk@130.225.247.90...
> >
> >[KLIP]
> >
> >> Hva kan man så dække det ind under ?
> >
> > Vejret
>
> Unormalt vejrlig hørrer da normalt under force majoure.
>
> Det er ikke normalt vejr at det sner så kraftigt at trafikken sættes
> helt eller delvist i stå, men det er alligevel noget vi oplever fra tid
> til anden. Orkanen der ramte dele af Danmark for nogle år siden, kunne
> også gå under force majoure.

Kunne du ikke finde en kilde der understøtter dine fortolkninger?
Umiddelbart har jeg det lidt tungt med at acceptere, at en snestorm kan
regnes for force majeure af en jernbaneoperatør. Snestorme er da en del af
normalt vejrlig i vintertiden.

/Per



ASKF (26-08-2003)
Kommentar
Fra : ASKF


Dato : 26-08-03 13:10

Per Christoffersen ytrede sig i
<3f4b3017$0$32499$edfadb0f@dread16.news.tele.dk> med dette:

>
>"ASKF" <nospam@askf.dk> wrote in message
>news:2tukkvki1jr4vfhrk36724hm87p46d2sut@4ax.com...
>> Rasmus Mandøe Jensen ytrede sig i
>> <1061843087.949085@kalvebod.groenjord.dk> med dette:
>>
>> >"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse
>> >news:Xns93E2B5491894DHS235dk@130.225.247.90...
>> >
>> >[KLIP]
>> >
>> >> Hva kan man så dække det ind under ?
>> >
>> > Vejret
>>
>> Unormalt vejrlig hørrer da normalt under force majoure.
>>
>> Det er ikke normalt vejr at det sner så kraftigt at trafikken sættes
>> helt eller delvist i stå, men det er alligevel noget vi oplever fra tid
>> til anden. Orkanen der ramte dele af Danmark for nogle år siden, kunne
>> også gå under force majoure.
>
>Kunne du ikke finde en kilde der understøtter dine fortolkninger?

Det kniber desværre lidt, jeg går imidlertid ud fra betydningen af
"force majeure", som en uforudsigelig og/eller uafvendelig begivenhed.

Problemet med udtrykket er at det kan fortolkes forskelligt, afhængigt
af den kontekst det benyttes. Det er derfor vigtigt altid i kontraktlige
forhandlinger (og især mht. forsikringer) at få betydningen defineret og
evt. eksemplificeret.

Det er derfor nødvendigt at kende til de eksagte omstændiheder og den
eksagte forbindelse før man kan sige om noget falder ind under force
majeure.

Jeg burde dog nok have skrevet at "Unormalt vejr /kan/ høre under force
majeure", fremfor "normalt"

>Umiddelbart har jeg det lidt tungt med at acceptere, at en snestorm kan
>regnes for force majeure af en jernbaneoperatør. Snestorme er da en del af
>normalt vejrlig i vintertiden.

Korrekt, og det vil også kun være i tilfælde hvor nedbørsmængden er
markant større end det forventede, at force majeure vil kunne anvendes,
endvidere vil det også gerne være påkrævet at der ikke er mulighed for
alternativ transport, dersom det er i tilfælde med et aftalt fremmøde.
--
Mvh. Allan Stig Kiilerich Frederiksen
"Det med `samfundstjenstligt incitament' er noget sejlivet sludder"
- Michael Michelsen
Ikke enig? - Meld dig ind! <http://www.digitalforbruger.dk>

Anders Bo Rasmussen (26-08-2003)
Kommentar
Fra : Anders Bo Rasmussen


Dato : 26-08-03 19:53

On Mon, 25 Aug 2003 15:49:13 +0000 (UTC) Henrik Stidsen wrote:

> Hva kan man så dække det ind under ? - banestyrelsen nævnte at der
> ved temperaturer over 30º var risiko for bløde skinner og hastigheden
> derfor skulle nedsættes til ca. 95 km/t sådan som det skete i
> England.

Bløde skinner? Er det ikke solkurver der er risiko ved temperaturer over
30 grader?

--
Vil du gerne kunne afspille de CDere du køber?

http://www.digitalforbruger.dk/


Henrik Stidsen (26-08-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 26-08-03 21:37

Anders Bo Rasmussen <fuzz01@spamfilter.dk> wrote in
news:slrnbknb4g.oep.fuzz01@fuzz.dyndns.dk

>> Hva kan man så dække det ind under ? - banestyrelsen nævnte at
>> der ved temperaturer over 30º var risiko for bløde skinner og
>> hastigheden derfor skulle nedsættes til ca. 95 km/t sådan som
>> det skete i England.
>
> Bløde skinner? Er det ikke solkurver der er risiko ved
> temperaturer over 30 grader?

Jo, det er da det samme ikke sandt ?

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Anders Bo Rasmussen (26-08-2003)
Kommentar
Fra : Anders Bo Rasmussen


Dato : 26-08-03 22:16

On Tue, 26 Aug 2003 20:37:04 +0000 (UTC) Henrik Stidsen wrote:

>>> Hva kan man så dække det ind under ? - banestyrelsen nævnte at
>>> der ved temperaturer over 30º var risiko for bløde skinner og
>>> hastigheden derfor skulle nedsættes til ca. 95 km/t sådan som
>>> det skete i England.
>>
>> Bløde skinner? Er det ikke solkurver der er risiko ved
>> temperaturer over 30 grader?
>
> Jo, det er da det samme ikke sandt ?

Så vidt jeg ved opstår solkurver fordi jern bliver længere når det
bliver varmet op. Det er sikkert ikke ret meget det bliver længere målt
i %, men da jernbaneskinner er rimelig lange, er det nok til at
skinnerne pludselig giver sig og laver et uautoriseret sving.

--
Vil du gerne kunne afspille de CDere du køber?

http://www.digitalforbruger.dk/


Arne Feldborg (27-08-2003)
Kommentar
Fra : Arne Feldborg


Dato : 27-08-03 16:49

Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> skrev Tue, 26 Aug 2003 20:37:04
+0000 (UTC)

>> Bløde skinner? Er det ikke solkurver der er risiko ved
>> temperaturer over 30 grader?
>
>Jo, det er da det samme ikke sandt ?
>
Vi kommer efterhånden længere og længere væk fra emnet, så ganske kort:

Nej, det er ikke det samme. Stål bliver *ikke* blødt ved 35 grader, men
nærmere ved 1200 grader. Derimod udvider stål sig i varmen.

Der er i skinnesystemet indbygget mulighed for denne udvidelse. Enten
ved mellemrum mellem skinnestykkerne (den velkendte gadagung-gadagung)
eller ved indsvejsning af stykker der tværtimod krymper i varme.

Men ved ekstremt høje temparaturer er dette ikke tilstrækkeligt - og så
slår skinnerne buler så at sige.


--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred
http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/download/

Henning Makholm (27-08-2003)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 27-08-03 17:26

Scripsit Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk>

[solkurver]

> Nej, det er ikke det samme. Stål bliver *ikke* blødt ved 35 grader, men
> nærmere ved 1200 grader. Derimod udvider stål sig i varmen.

> Der er i skinnesystemet indbygget mulighed for denne udvidelse. Enten
> ved mellemrum mellem skinnestykkerne (den velkendte gadagung-gadagung)
> eller ved indsvejsning af stykker der tværtimod krymper i varme.

Stykker der krymper i varme? Det har jeg godtnok aldrig hørt om.
Men jeg sætter lige XFUT til dk.fritid.jernbaner, så vi kan blive
belært af fagfolk.

Så vidt jeg ved udgøres moderne jerbanespors tilpasning til
varmeudvidelse af at skinnerne er fæstet tilstrækkelig solidt til
sveller og ballast til at selv om de *forsøger* at udvide sig i
længderetningen *kan* de ikke - i stedet bliver udvidelsen i højden og
bredden en smule større end temperaturen ellers ville give anledning
til. Solkurver opstår når de belastninger dette fører til, bliver så
store at svellerne glider sidelæns i ballasten.

(Og det bør 35 °C i øvrigt i sig selv ikke være tilstrækkeligt til,
men skinnerne kan blive en del varmere end luften når de ligger i
direkte sol).

--
Henning Makholm "Gå ud i solen eller regnen, smil, køb en ny trøje,
slå en sludder af med købmanden, puds dine støvler. Lev!"

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408599
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste