Svært at komme i gang, men ......
Fra : Jan Larsen

Dato : 28-08-03 17:12

Kære gruppe

Jeg har efterhånden i en del år forsøgt at komme i gang med noget
slægtsforskning, men er stødt ind i problemer med hovedsageligt tid.

Når man har et fuldtidsarbejde og 2 børn er det svært at finde tid til at
fordybe sig i arkiverne.

Det er til gengæld svært at overbevise sig selv om at jeg skal vente 20 år
mere, indtil jeg går på pension.

Så spørgsmålet er om der er nogen der havde lyst til at hjælpe mig med lidt
arkivroderi så jeg lidt efter lidt kan få påvist at de informationer som jeg
har er gode nok, og kan få suppleret med noget nyt.

Jeg har ikke så pokkers mange penge, men jeg skal selvfølgeligt nok betale
de omkostninger der er forbundet med arbejdet, og så lidt tilskud til
transport.

Jeg overvejede at der måske var nogen der havde lidt tid i overskud i
forbindelse med deres egen forskning, som så kunne hjælpe lidt.

Jeg ville helst selv gøre det, men så varer det nok nogle år endnu.

Jan Larsen
Rødovre

Fra : Genfinder

Dato : 28-08-03 17:24

Hej Jan.

> [...]
> fordybe sig i arkiverne.
> Det er til gengæld svært at overbevise sig selv om at jeg skal vente 20 år

Jeg er i samme situation som dig. Mand, hus, tvillinger på 5½ år og
fuldtidsarbejde samt transport til på 2½ time dagligt...
Jeg har forsket i slægten siden efteråret 2001, og gør det stille og roligt
i eget tempo. Det er ikke umuligt at få en dag på arkiverne... det er et
spørgsmål om at prioritere og om at tage sig noget "egentid" en gang i
mellem... Drop tv-et om aften og gå på opdagelse på nettet... Der er meget
hjælp at hente der, når man først kommer lidt ind i sagerne. Køb en
microlæser og køb de kirkebøger eller folketællinger som du evt. skal
arbejde med, så kan du sidde hjemme og slægtsforske.

> [...]
> har er gode nok, og kan få suppleret med noget nyt.
> Jeg ville helst selv gøre det, men så varer det nok nogle år endnu.

Jeg synes du snyder dig selv for en både sjov og hyggelig hobby... hvorfor
så travlt... hobbyen går jo ingen steder. Så hvis jeg skulle sige noget, så
tag det roligt, kør dit slægtsforskning i dit eget tempo, og nyd at du netop
ikke starter når du går på pension... se hvor mange år du kan få glæde af
det....

Venlig hilsen
Jeannie
www.kusk-bengtsson.dk
Min lille hyggeside om hjemmeforskning.

Fra : Bodil Madsen

Dato : 28-08-03 18:07

Husk allerførst at få så mange oplysninger som muligt hos nulevende
familiemedlemmer. De bliver ikke ved med at være der. Arkiverne løber ingen
vegne.
Du kunne jo også fortælle, hvem du søger oplysninger om. Det kunne jo være
at andre allerede havde gjort en del af arbejdet.
mvh
Bodil Madsen

Fra : futtog

Dato : 28-08-03 21:48

Hej Jan
Heg har masser af tid i øjebliket, så hvis du vil kan jeg da godt skrive det
du har nu ind i et pogran til dig, så ser det pludslig mere overkomlig ud,
men det kræver jo at vi taler sammen først samt at vi bruger samme
program.Har dette din interasse kan du sende mig en mail husk at fjerne de x
der er i mail adr.-
mvh. Preben
Hjælp dig selv, ved at hjælpe andre.

Fra : Jan Larsen

Dato : 29-08-03 19:15

Hej Preben

Jeg har alle informationerne liggende i Winfam og Brothers Keeper.

Jeg har dog lidt svært ved at finde ud af hvilket ét jeg skal fortsætte med.

Så umiddelbart er det overskueligt nok.

Jeg mangler bare lidt flere "beviser" på sammenhængen.

mvh. Jan

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 29-08-03 21:24

"Jan Larsen" <janlarsn@post5.mail.dk> skrev:
Fri, 29 Aug 2003 20:14:57 +0200 i dk.videnskab.historie.genealogi

>Jeg har alle informationerne liggende i Winfam og Brothers Keeper.
>Jeg har dog lidt svært ved at finde ud af hvilket ét jeg skal fortsætte med.

Mit bedste råd er -ingen af dem-,
mit næstbedste er -Brothers Keeper vers. 6-

Erik

Fra : Hugh Watkins

Dato : 29-08-03 22:44

TYpiske !!

Jeg brug FTM 10 og skal købe 11 straks

snakker og slyder med mormor og de andre
og skrive med BLYANT på alle familie foto hvem er hvem, hvor og hvornår

print out pdf fra http://www.familysearch.org/Eng/Search/rg/research/type/Form.asp

og skiv op alt du kan på papir

http://www.familysearch.org/Eng/Search/RG/frameset_rg.asp

er det på dansk en eller anden sted ??

Hugh W

--

Im beginning to make a weB LOG every day

http://hughw36.blogspot.com/

www.genealogi.co.uk

Fra : Jan Larsen

Dato : 29-08-03 19:10

> Husk allerførst at få så mange oplysninger som muligt hos nulevende
> familiemedlemmer. De bliver ikke ved med at være der. Arkiverne løber
ingen
> vegne.

Jeg har aldrig haft muligheden for at hilse på mine bedsteforældre, men er
startet på at interviewe mine forældre samt scanne gamle billeder som så
efterhånden bliver forsynet med beskrivelser af hvem der er på billederne.

> Du kunne jo også fortælle, hvem du søger oplysninger om. Det kunne jo være
> at andre allerede havde gjort en del af arbejdet.

Det ville næsten være en "svineheld", men det er selvfølgeligt ikke umuligt.
Det vil selvfølgeligt hjælpe hvis man har en god idé om hvad man helt
nøjagtigt skal lede efter først.

Jan Larsen

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 28-08-03 21:46

"Jan Larsen" skrev i en meddelelse
> [...]

jeg
> har er gode nok, og kan få suppleret med noget nyt.

Bare ved at tale om det her, vil du opdage at her er mange som vil prøve
at hjælpe dig.

Har du f.eks. navnene på din fars forældre og din mors, - lever de endnu?
Meget vigtigt er også stedet hvor de er født samt fødselsdagen. Det er dét
man har allermest brug for, når man begynder på slægtsforskning.

Har een af dine forældre eller bedsteforældre haft et sjældent navn, kan
det være nogen kender til andre i samme slægt.

Der er mange indfaldsvinkler - du kan bare starte med at skrive en lille
smule mere om din familie, så åbner der sig måske en mulighed.

Med venlig hilsen Ruth

Fra : Arne Feldborg

Dato : 28-08-03 23:04

"Jan Larsen" <janlarsn@post5.mail.dk> skrev Thu, 28 Aug 2003 18:11:38
+0200

>Det er til gengæld svært at overbevise sig selv om at jeg skal vente 20 år
>mere, indtil jeg går på pension.

Det skal du så sandelig da heller ikke.

Hvis du har interessen så skal du bruge de nævnte 20 år til snakke med
de ældre i familien, gøre dine notater, få styr på hvad andre i familien
ligger med af gamle breve, billeder og dokumenter mv. (ting som mange af
vi andre desværre ikke nåede mens tid var).

Og iøvrigt er der da mange af vi andre midaldrende der også har både
arbejde og overarbejde og hus, hjem, have og familie, samt voksne børn
der lige skal have en hånd med til det nye køkken eller hvad de nu har
gang i osv.

Så gå endelig ikke rundt og bild dig selv ind, at du får bedre tid om
nogle år - virkeligheden er lige modsat, og som ung kan man overkomme
langt mere.

Ting tager nu engang tid. Hvilke ting man når og hvilke man ikke når er
udelukkende et prioriteringsspørgsmål.!

>Jeg overvejede at der måske var nogen der havde lidt tid i overskud i
>forbindelse med deres egen forskning, som så kunne hjælpe lidt.

Fremfor at søge efter een person, som kan hjælpe dig med netop dette
eller hint problem, så tror jeg du skal skyde lidt mere med spredehagl.

Kom frem med noget af det du har, og se om der skulle være nogle der
allerede har arbejdet med de ting. Bla. her i gruppen er masser af
venlige folk der gerne rækker en hjælpende hånd - nogle ved en masse om
bestemte familer, andre ved måske noget mere generelt om den egn dine
aner boede på, atter andre bruger gerne et par timer på at afklare et
problem hvis de synes det ser interessant ud.

Og endelig kan du allerede idag finde utroligt mage oplysninger på
nettet. Jeg vil ikke her remse en hel masse muligheder op, men blot
nævne:

http://ddd.dda.dk/asp/dddform.asp
http://www.dis-danmark.dk/digitalekilder/
http://www32.brinkster.com/sognetraef/
http://www.familysearch.org/

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Ellen Rasmussen

Dato : 29-08-03 09:07

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> --
> mvh, A:\Feldborg
>
> Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Jeg er helt enig i de indlæg, der har været indtil nu.
Af og til kan det være en fordel at få hjælp i gruppen - læs: geografiske
afstande kan gøre få søgninger lidt kostbare.
Og til Jan vil jeg også sige - få talt med de nulevende og få styr på dine
fætre og kusiner o.s.v.
Det har jeg brugt omkring 5 år på; men så har jeg også fået et rimeligt
overblik, har fået kontakt med nogle fjerne slægtninge, haft besøg af en
grandfætter fra U.S.A og ikke mindst fået nogle meget givende samtaler med
familiens ældste medlemmer.
Ældre mennesker mener ofte ikke at kunne huske så meget; men hvis man selv
tager det helt roligt og kommer med spørgsmål, så dukker der mange, mange
ting fra svundne tider, kan du tro; men lad være med at gøre det til
marathonsamtaler. Det trætter ældre mennesker. Aflæg hellere flere besøg.
Ellers vil jeg også ønske dig god jagt.
Ellen Rasmussen

Fra : Jan Larsen

Dato : 29-08-03 19:23

> [...]
> afstande kan gøre få søgninger lidt kostbare.
> Og til Jan vil jeg også sige - få talt med de nulevende og få styr på dine

Den med fætre og kusiner har jeg ikke kigget så meget på, kender dem stort
set ikke, men det må jeg jo komme til.

> [...]
> ting fra svundne tider, kan du tro; men lad være med at gøre det til
> marathonsamtaler. Det trætter ældre mennesker. Aflæg hellere flere besøg.

De eneste "ældre" mennesker jeg har til rådighed er mine forældre. De er
gået på førtidspension for et par år siden, og jeg er i fuld gang med at
prikke til deres hukommelse.

Jan Larsen

Fra : Kurt Nielsen

Dato : 29-08-03 22:12

> De eneste "ældre" mennesker jeg har til rådighed er mine forældre. De er
> gået på førtidspension for et par år siden, og jeg er i fuld gang med at
> prikke til deres hukommelse.
>
> Jan Larsen

Hej Jan.

For et par år siden begyndte jeg at opsøge mine forældres fætre og kusiner,
det har givet mange bekendtskaber, og billeder. Flere af de personer jeg har
mødt, er op i firserne, ja en endda 91, så det er bare med at komme igang.

Mvh. Kurt Nielsen

Fra : Jan Larsen

Dato : 29-08-03 19:20

> [...]
> ligger med af gamle breve, billeder og dokumenter mv. (ting som mange af
> vi andre desværre ikke nåede mens tid var).

Det er jeg kommet lidt i gang med, her efter min genstart af projektet,
selvom jeg ikke håber at det vil tage de næste 20 år.

> [...]
>
> Så gå endelig ikke rundt og bild dig selv ind, at du får bedre tid om
> nogle år - virkeligheden er lige modsat, og som ung kan man overkomme

Kun delvist enig, der er stadigt den begrænsning at døgnet kun har 24 timer,
og at man gerne skulle prøve at sove i de 6 af timerne.

> Og endelig kan du allerede idag finde utroligt mage oplysninger på
> nettet. Jeg vil ikke her remse en hel masse muligheder op, men blot
> [...]

Dem vil jeg da efterforske, ellers er der en del inspiration på DIS´s
hjemmeside.

Jan Larsen

Fra : twenie

Dato : 29-08-03 11:41

Hej Jan.

Jeg sidder lidt i samme situation som dig, men har nogen forslag til hvad du
kan gøre.

Skaf et godt slægtsforskningsprogram, og tast de data du allerede har ind.

Snak med familie, start med de ældste..., tast ALT ind (også børn og
svigerbørn, som man ikke mener har nogen indflydelse på ens slægt). Hellere
for meget end for lidt.

Og Billeder...gamle foto er rigtigt gode, problemet er bare den dag man
sidder med nogen fine brune billeder, hvor man ikke aner hvem personerne
forestiller.... Besøg familien, lån billederne og få dem indscannet. Noter
for hvert billede, de oplysninger du kan få omkring dem. Hvis nogen sidder
inde med vielses- eller dåbsattester så brug samme fremgangsmåde.

Hvis du kan forhandle dig frem til en ugentlig friaften, er der et
aftenskolekursus på Milestedet (tror jeg nok, sidder i øjeblikket i
sommerhus, så jeg er ikke helt sikker), her skulle man lære om arkiverne,
nettet og gotisk skrift, - og så får man hjælp til at komme i gang med sin
egen slægt.

Når du kommer tilbage til omkring 1880, er der gode muligheder på nettet.

http://ddd.dda.dk/ kommer der løbende folketællinger ind, disse
oplysninger er 'indtastede', og det vil sige tolkede af en person. Noter at
dataene er herfra, og check dem efter, når du engang får muligheden.

http://www.arkivalieronline.dk/ er der indscannet alle folketællinger for
1840 og 1860, samt nogen kirkebøger. De regner de med at alle kirkebøger er
scannet ind ultimo 2005.

Microkort er en god mulighed. Det er en lidt dyr fornøjelse, men når man
kommer lidt tilbage i tiden, og lidt uden for købehavn..., er det ofte at
familien er samlet i et sogn...så man får mange oplysninger på et sæt kort.
Kortlæsere er tidligere blevet brugt i firmaer, der har med teknik at gøre.
Ofte står de gemt af vejen på et lager, og så kan man få dem rimeligt
billigt. Mikrokort kan fåes for 1921 og tidligere. Muligvis har Rødovre
Bibliotek en kortlæser, men så kan du jo ikke arbejde hjemmefra. Kort kan
købes fra http://www.sa.dk/saf/Filmning/mikrokort.htm .

Og så en sidste ting...marker de oplysninger du ikke selv har vertificeret,
så du på et senere tidspunkt kan gøre det. Når man sidder med flere 1000
personer, er det ret svært at huske, hvad man selv har konstateret i skrevne
dokumenter, og hvad man har 'overtaget' fra andre.

Måske kan du få konen med på hobbyen, så betyder det ikke så meget at
fjernsynet bliver udskiftet med pc, når ungerne er smidt i seng..

mvh Jette