Forvaltning af indtastede data
Fra : Claus Christiansen

Dato : 25-08-03 09:38

Hej

Jeg er blevet gjort opmærksom på, at en af DDA medarbejdere på den seneste
tid har indtaget en mere og mere personlig og afvisende holdning til Holbæk
amt hjemmeside projektet. Seneste skulle mere end en indtaster ved
henvendelse til DDA have fået forklaret, at hvis vores private initiativ med
Holbæk amt Hjemmesiden udviklede sig, ville dette være medvirkende til at
DDA saver sin egen gren over. Begrundelsen skulle angiveligt være at med
øget støtte (læs: flere indtastninger) til Holbæk hjemmesiden ville dette
medføre en nedgang i salget at DDA CDére, og dermed bringe hele DDA´s
indtastningsprojekt i fare.

Jeg må på det kraftigste tage afstand fra denne udtrykte holdning fra DDA´s
side. Denne holdning er efter min mening ikke acceptabel fra en institutions
side, som er sat til at forvalte en masse frivillige mennesker seriøse og
prisværdige fritids- og hobbyarbejde. DDAs primære mål er at varetage vores
fælles arv og har samtidig en forpligtigelse til at gøre denne søgbar og
anvendelig for privat (amatør) slægtsforskning, - ja vel egentlig også
institutionel forskning, som der blev lagt op til ifm. at FT-1801 blev
frigivet.

Som medstifter og aktiv støtter af Holbæk Amt hjemmesiden føler jeg det på
sin plads at give et par korte betragtninger.

1) Hjemmesiden blev etableret med det formål at hjælpe med at samle
indtastede data fra Holbæk amt på ét sted.

2) Disse data indeholder indtil videre kun folketællinger, men vil
inden længe og omfatte lægdsruller, kirkebæger skifteregistre m.v.

3) Hjemmesiden er etableret fordi vi er en del, der har en interesse i
specielt dette amt samt for at og hjælpe de slægtsforskere, der eftersøger
personer inden for netop dette område. I øvrigt i lighed med en del andre
lokalt geografiske hjemmesider.

4) Hjemmesidens regelmæssige opdatering sikrer at data bliver
umiddelbart tilgængelig, og ikke kun bliver lagt op med måneders mellemrum.

5) Hjemmesiden giver mulighed for download af hele FT, således at
brugere kan sidde og arbejde i fred og ro med hele indtastninger, uden at
skulle bruge dyr søge tid på Internettet. Der ikke anvendes således ikke
(mere eller mindre professionelle) begrænsende søgemaskiner.

6) Hjemmesiden er på intet tidspunkt etableret for at kompromittere
eller sågar konkurrere med DDAs landsdækkende indtastningsprojekt, som langt
den overvejende del af vores brugere i øvrigt støtter aktivt.

7) Der findes p.t. _ingen_ indtastninger på hjemmesiden, som ikke
samtidig, loyalt er fremsendt til DDA til støtte for det landsdækkende
projekt.

DDAs udtrykte holdning skyldes angiveligt en frygt for at salget af DDAs
CDére skulle blive påvirket i negativ retning af vores projekt. Uden at
skulle bringe de gamle og ofte gentagne diskussioner frem omkring, hvorvidt
salget af CDere er _det_ økonomiske grundlag for forvaltningen af vores
indtastede data, må jeg dog sige at denne frygt (holdning) for mig at se er
dybt overdrevet. Jeg er af den formening, at DDA skal nok få solgt sine
CD-ere ligegyldigt, hvad der måtte være etableret at mere eller mindre
private hjemmesider. CD-ernes styrke ligger jo netop i, at de kan udkomme i
hele årgange FT-1801, 1845 osv. til anvendelse sammen med gode søgeværktøjer
(KipBrowser o.lign). Dem vil folk til hver en tid købe, lige gyldigt hvor
mange (relativt geografisk begrænsede) indtastninger, der ellers ligger til
download på nettet. Sådan som tempoet er med indtastninger p.t., kan man jo
næste forvente, at der vil kunne færdiggøres en hel FT hvert år eller måske
hvert andet.

Da jeg ikke antager at den udtrykte holdning fra DDA side er at betragte som
et officielt standpunkt, men alene er tilkendegivet ved en enkelt
medarbejders udtalelser, skal jeg i denne forbindelse anmode om en officiel
tilkendegivelse fra DDA side. På baggrund af denne vil jeg herefter
forbeholde mig retten til at vurdere hvorvidt mine indtastninger forsat skal
varetages at DDA.

Omhandlende brev er samtidig postet i DIS-DanmarK KIP Forum.

Med venlig hilsen

Claus Christiansen

D-66877 Tyskland

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 25-08-03 15:59

"Claus Christiansen" <claus_christiansen@t-online.de> skrev i en meddelelse

Du skev bl.a.:

> [...]
> tilkendegivelse fra DDA side. På baggrund af denne vil jeg herefter
> forbeholde mig retten til at vurdere hvorvidt mine indtastninger forsat

Hvorfor sender du så ikke dette andragende til ledelsen af DDA, direkte?
-eller ringer?
Det ligner jo lidt et personspørgsmål, så jeg kan ikke umiddelbart se,
hvorfor det absolut skal igennem denne NG?

Med undren
Poul F. Andersen

Fra : Claus Christiansen

Dato : 25-08-03 18:19

Hej

"Poul F. Andersen" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det ligner jo lidt et personspørgsmål, så jeg kan ikke umiddelbart se,
> hvorfor det absolut skal igennem denne NG?

Brevet er dags dato fremsendt til DDAs ledelse.

Begrundelsen for også at bringe brevet i denne nyhedsgruppe (og i KIP
Forum), er primært det principielle i sagen. Læg mærke til jeg ikke
fornægter DDAs ønske (og opfattelse af) kun at kunne varetage forvaltningen
af vores data gennem salg af CD-ere. Det mit mishag er rettet mod, er
_institutionens_ _eventuelle_ holdning til private initiativer som vores,
som jo i bund og grund støtter det samme overordnede formål - nemlig at
stille data tilrådighed for os alle. Hver eneste leverandør til vores
hjemmeside har efter vores indhenting af den fornødne tilladelse stillet
deres indtastninger til rådighed, ligesom de selv samme leverandører jo også
har givet DDA tilladelse til at få deres indtastninger udsendt på DDA
CD-ere. Hvordan kan man med det overordnede mål for øje, og som ansvarlig
for forvaltning af vores data indtage en holdning, der begrænser tilgangen
til og anvendeligheden af de selvsamme data. Det er da for pokker et helt
privat anliggende og afgørelse for den enkelte, om han ønsker at levere til
en specifik hjemme side eller ej, og vel og bemærket en holdning og
afgørelse ingen offentlig institution skal forsøge at pådutte.

Sekundært har jeg et ønkse om at igangsætte en debat, som vi alle kommer til
at tage inden så længe da datamængderne vokser så ekslopsivt som de gør. 1)
Vil DDA med denne udvikling kunne holde fast i sit ene distributør
synspunkt. 2) Vil servere, søgemaskiner m.v. kunne klare den fremtidige
datamængde og 3) hvorledes ser det ud med holdningen til forvaltning af data
fra eks. Lægdsrulle- og KB-indtastninger når programmer til dette dukker op
inden længe ?

Mon ikke, der også i fremtiden der vil være behov og brug for en række
private initiativer og hjemmesider dækkende et mere eller mindre geografisk
område, såfremt vi alle skal kunne få det bedst mulige ud af de indtastede
data. ?

Hilsen
Claus Christiansen

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 25-08-03 19:00

Claus C. skrev bl.a.,

> [...]
<private initiativer som vores,
> som jo i bund og grund støtter det samme overordnede formål - nemlig at

og:

<Jeg er blevet gjort opmærksom på, at en af DDA medarbejdere på den <seneste
tid har indtaget en mere og mere personlig og afvisende holdning til <Holbæk
amt hjemmeside projektet.

Altså: Du er bange for, at een enkelt medarbejder eventuelt udtrykker hele
institutionens holdning???

Det synes jeg faktisk du skulle have afventet ledelsens (og evt.
medarbejderens) svar på, inden du på denne måde indirekte hænger omtalte
medarbejder ud i diverse fora.

Men du sendte jo iøvrigt heller ikke dit indlæg til ledelsen, før du blev
opfordret til det af Lars Jørgen Helbo i KIP-forum tidligere på dagen.

Stadig med undren
Poul F. Andersen

Fra : Claus Christiansen

Dato : 25-08-03 22:03

Hej Poul

Kunne du ikke prøve at forholde dig til substansen i stedet for at gå efter
manden. Det ville unægteligt forbedre kvaliteten af en evt. diskussion.
Da du jo tidligere har givet udtryk for synspunkter der kunne opfattes på
linie med dem, der er skulle være givet udtryk for af en enkelt DDA
medarbejder, kunne du jo på konstruktiv vis bidrage med dine synspunkter.

Hilsen
Claus

Fra : Bent Fleron

Dato : 25-08-03 22:32

Claus Christiansen wrote:
> [...]
> efter manden. ..................
> af en enkelt DDA medarbejder, kunne du jo på konstruktiv vis bidrage

Det synes jeg også Poul gør, - altså forholder sig til substansen. Du må
huske på at vi gennem årene har været gennem adskillige skarpe debatter
om netop DDA, og jeg er ligeledes enig med Lars om at hvis du har noget
at kritisere DDA for bør du skrive direkte til dem for at få afklaret
problemet. Eventuelle debatter vedr. DDA her i dette forum forbliver
ubesvarede af DDA, og så er vi lige præcis tilbage til udgangspunktet.

For øvrigt vil jeg bede dig om af bringe dine kommentarer under det du
kommenterer. Det er god skik i alle grupperne.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Bo

Dato : 25-08-03 16:33

Vi er mange der har glæde at jeres store arbejde, ikke mindst fordi man
efter download kan søge filerne igennem lang tid før de udkommer på CD.
Søgefunktionen på DDA-online er desværre ikke så effektiv.
Men dette udelukker jo ikke at man køber CD'en siden hen.

Fortsæt jeres gode arbejde.

Bo

www.boekelund.dk